LÁSKA NA PRVÝ BOJ

LÁSKA NA PRVÝ BOJ

7.0

On je celkom obyčajný, trochu nesmelý mladík, ktorý by sa mal konečne zhostiť svojej úlohy v rodinnej firme. Ona je neriadená strela, ktorá sa pripravuje na vstup do armády jedením surových sardiniek a príležitostnými pästnými súbojmi. Dokopy ich zviedla francúzska (ne)romantická komédia Láska na prvý boj debutujúceho režiséra Thomasa Cailleyho. Filmu nemožno uprieť šťavu ani originalitu. Jeho najväčšou devízou a zároveň kľúčom k tomu, či vás bude, alebo nebude baviť, je ale jednoznačne ústredná hrdinka Madeleine v podaní živelnej Adele Haenel.

Ako napovedá už slovenský názov filmu Láska na prvý boj (vo francúzskom origináli sa volá Les Combattants, teda Bojovníci), Arnaud a Madeleine si zo všetkého najskôr dajú do zubov. Stane sa tak na pláži v rámci náborového podujatia pozemných vojsk, ktorými je Madeleine celkom posadnutá. V zápase ju Arnaud zloží, avšak nie celkom spravodlivo, čo mu večne zamračená drsniačka len tak nezabudne. Náhodou totiž práve Arnaud s bratom majú postaviť jej rodičom na záhrade drevený prístrešok, príležitostí podpichovať a provokovať sa teda bude viac než dosť. Arnauda to však k amazonke s desivými predstavami o blížiacom sa konci sveta silno priťahuje. Neváha sa napokon kvôli nej vykašľať ani na brata, ktorému mal pomôcť v krachujúcej firme po otcovi - miesto toho odchádza v pätách Madeleine do letného výcvikového vojenského tábora.

Láska na prvý boj Láska na prvý boj

Arnaud je divákovi filmom dobrým sprievodcom. Je to tak trochu „chlapec od vedľa“, nie je ťažké vžiť sa do neho ani pochopiť, prečo ho neprístupná a uletená Madeleine tak priťahuje. Vlastne ho celkom vtiahne do svojho sveta, ktorý, ako sa čoskoro ukáže, vôbec nie je o zaradení sa do zeleného dvojstupu. Ženie ju skôr túžba po extrémoch, ostrých vnemoch, hraničných situáciách.

Hoci je Láska na prvý boj predovšetkým ľahkou komédiou, v ktorej sa všetko podstatné odohráva priamo pred našimi zrakmi, predsa len pod povrchom ukrýva aj svojské „filozofické“ jadro. Arnaud žije zo dňa na deň a i keď netuší, čo od života chce, žije ho s chuťou a bez výčitiek. Fatalistická Madeleine naproti tomu oprate nad vlastným osudom zviera až kŕčovito pevne a je odhodlaná za každých okolností prežiť, no skutočný každodenný život jej len preteká pomedzi prsty. Spolu tvoria nie len komicky a iskrivo nesúrodý pár, ale aj prienik medzi dvoma diametrálne odlišnými postojmi mladých ľudí k životu, pričom sa v bubline ich spoločného dobrodružstva hrany začínajú príjemne obrusovať.

Láska na prvý boj Láska na prvý boj

Najviac originality diváka čaká v poslednej tretine. Dej v podstate už nikam neposúva, no rozprávanie prenesie do magickej, takmer surrealistickej roviny Madeleininho vysneného sveta, kde ich zamilovanosť môže dostať konečne voľný priechod.

Ak by filmu mohlo niečo prospieť, bol by to hádam nemilosrdnejší strih. Množstvo drobných scénok síce pôsobí milo a vtipne, no v skutočnosti sú v tomto jednoduchom a čitateľnom príbehu len slepými uličkami, ktoré sa časom začnú zunovať. Jedinečné vyvrcholenie tohto filmu by skrátka určite znieslo aj kratšiu predohru. V konečnom dôsledku je však i bez týchto kozmetických úprav film veľmi príjemnou pripomienkou, že aj žáner romantická komédia ešte má kam napredovať a čím prekvapiť.

Les combattants (Francúzsko, 2014, 98 min.)
Réžia: Thomas Cailley. Scenár: Thomas Cailley, Claude Le Pape. Hrajú: Adèle Haenel, Kévin Azaïs, Antoine Laurent, Brigitte Roüan, William Lebghil, Thibaut Berducat

autor Hana Lippová 14.5.2015