EQUALIZER

EQUALIZER

8.0

Podľa ukážky a úvodných očakávaní to vyzerá na Muža v ohni 2. Denzel Washington ako odhodlaný chlapík začne postupne likvidovať tých, ktorí chceli ublížiť mladej deve z jeho okolia. Ale výsledok je viac ako iba variácia už videného. Equalizer berie svojho hrdinu ako komplexnú osobnosť, ktorej sa chcete dostať pod kožu a dlhšiu stopáž (132 minút) využíva aj na vykreslenie protivníkov.

A hoci je za kormidlom Antoine Fuqua, budete prekvapení, že prvých 30 minút sa neodohrá žiadna treskúca akcia. Film si dá načas, skôr sa dočkáte civilných efektných záberov na americkú metropolu, jej mosty, prístav, bežný život (tip pre neznalých: Boston). Robert McCall pracuje v stavebných potrebách, pomáha kamošovi zdolať skúšku na ochrankára a po nociach nemôže spať, tak chodí do bistra dať si horúci čaj. Prehodí aj pár viet s prostitútkou Teri, no keď sa jedného dňa slečna objaví s modrinou pod okom a potom zmizne v limuzíne pasákov, musí konať.

Cesta k prvej akčnej scéne ponúka neskutočný nábeh. Robertov život v civile akoby vypadol z iného filmu, nie brutálneho akčného trileru. Fuqua chce poznať Roberta ako bežného človeka, až potom ho nechá uderiť. Viete, že film sa musí zlomiť a akcia príde, čím graduje a akčná scéna má neskutočný efekt. A nebude kopírovať iba intuíciu Sherlocka Holmesa. Pomsta a odhodlanie buble aj vo vás a dilema hrdinu sa prenáša do sály. Že Robert chcel iba zachrániť devu a dať si pohov nikoho nebude zaujímať – zamordoval totiž členov ruskej mafie a tá posiela človeka, aby situáciu urovnal.

Čím sa dostaneme k druhej postave – Teddymu, ktorá v prostrednej tretine musí dozrievať a vyniknúť do pozície dôstojného súpera. Pechorením sa medzi inými gangmi či štúdiom faktov sa rodí grázel na pohľadanie. Ich prvý stret je iskrivý, dialóg v reštaurácii pomyselným vrcholom.

Equalizer Equalizer

Skôr ako sa obaja muži postavia proti sebe nás čaká kľúčová odbočka. Po prvej akcii nechce Robert ísť po krku mafii, ale prejavuje sa ako titulná postava (Equalizer), ktorá chce pomáhať ľudom v núdzi svojimi schopnosťami. Tu klepnúť po prstoch, tam zobrať zlodejovi, čo mu nepatrí. Samotný film vám túto motiváciu nepomenuje, iba načrtne, že vzniká nový hrdina aj bez plášťa či masky.

Obaja majú svoju minulosť (neodhalí sa každá), pátranie po nej je jedným z najlepších momentov. Práve tu sa ukáže, ako film niektoré vlastnosti tají (a čo nepovie), iné scény ukáže len v náznakoch, ale nenechá nás vidieť akt pomsty či iný moment. Je to pri tej dĺžke zvláštne – ale o to vyniká pár akčných momentov s výborným finále.

Akcia je na pomery Antoine Fuqua vzácna a stojí za to. Vďaka predvídavému efektu je tu pár zásahov, čo stoja za zmienku. Zaujímavejšie je vidieť, ako točí jednotlivé detaily a spája všetky finesy: skvelú kameru, prenikavý zvuk a hudbu. Väčšinu času strieda tempo: civilné scény sa potom zdajú byť oveľa dlhšie ako tie akčné. A je tu cítiť aj seriálový pôvod: celý film je akoby pilot na pár sérií vopred. Ale je tu silná línia, ktorá dokáže vyplniť čas a k nemu príde pár neakčných kúskov.

Equalizer Equalizer

O brutalite sa veľa píše, na žánrove pomery je zriedka prestrelená. Spôsob eliminácie gangu prinesie zaujímavé pomôcky, ale nie je to úplne samoúčelná či nepotrebná súčasť filmu. Oveľa viac oceníte scenár: pri Denzelovi nejde jediná scéna navnivoč. Dialógy majú zmysel, všetky tretiny (také odlišné!) zvládajú zmenu tonality či žánru. Každá ďalšia akčná scéna je prepracovaná, až sa vám nechce veriť, odkiaľ McCall skúsenosti generuje. A odhalí toho veľa, aj na vysoké kruhy. Vynikajúco obsadený Denzel je pre rolu ako stvorený, ale aj Martin Czokas je veľmi dobrý.

Po 130 minútach máte pocit, ako by sa takmer nič nenastalo, no hrdinovia sa posúvajú ďalej. Robert chce pomáhať a naplniť myšlienku tzv. ekvalizéra, aby dodal životom ostatných, čo im chýba. A nám dal zatiaľ akčný triler: dlhý, hutný, napínavý, ale svojský. Nie Muž v ohni 2, ale začiatok novej série.

The Equalizer (USA, 2014, 132 min.)
Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Richard Wenk. Hrajú: Denzel Washington, Marton Csokas, Chloë Grace Moretz

autor Michal Korec 28.9.2014