YVES SAINT LAURENT

YVES SAINT LAURENT

4.0

Život slávneho francúzskeho módneho návrhára zachytáva snímka v prelomovej chvíli, keď sa YSL (Pierre Niney) stáva súčasťou slávneho domu Dior. Ohuruje samotného Christiana, oduševnelo navrhuje modely haute couture a chystá sa vliezť do chomúta s krásnou modelkou Victoire (Charlotte Le Bon). Film nazvaný jednoducho Yves Saint Laurent je druhým celovečerným počinom francúzskeho herca a režiséra Jalila Lesperta.

Život YSL nám sprostredkúva rozprávanie návrhárovej osudovej lásky Pierra Bergého (Guillaume Gallienne), ktorý bol patrónom a exekutívou tohto plachého Alžírčana. Z mapovania osudu homosexuálneho módneho guru treba, samozrejme, očakávať excentrické náladové výkyvy zahalené cigaretovým oparom za zvuku cinkajúcich pohárov s drahými drinkami v rukách sympatických sexuálnych sparing partnerov a kde-tu i závan narkotík. Všetkého sa divák nabaží, no zásadne elegantným intelektuálnym spôsobom. Prostredie módy sa snúbi s výtvarným a literárnym prostredím, Laurentov život pomaly prechádza prerodom z haute couture na pret-á-porter za výdatnej podpory patróna Bergého.

Yves Saint Laurent Yves Saint Laurent

Mladého režiséra zjavne inšpiroval atmosférický módny background, kde si bahní v nekonečnom defilé večierkov, zvodných outfitov a kriviek, pričom pramálo kladie dôraz na psychologickú hĺbku ústrednej postavy. Vždy sa tu i tam mihnú nejaké tie návaly úzkosti a neistoty, ako záchranné lano v lineárnom mori defilujúcej extravagancie a patričných demoralizujúcich homo-excesov mu slúži len Bergého sprievodný text. Tým sa film posúva do roviny čisto adorujúcej iba zvučné meno módneho návrhára. V jeho životných medzníkoch objavujeme predpokladané momenty zaľúbenia sa, občasné (nefunkčné) odbočky k vlastnej rodine, prekvapujúci úspech predvádzaných modelov, či plodný dopad marakéšskej klímy na jeho tvorbu.

Yves Saint Laurent Yves Saint Laurent

Lespert chce vidieť svojho hrdinu účelne zmietaného vlastnou krehkou psychikou, no vo filme prevažuje spomínaný dosť samoúčelný obdiv celebrity, ktorá napriek vlastnej nesmelosti odvážne zakotvila v módnom priemysle. V režijnom vedení akoby bolo vidno paralelu s návrhárovou povahou - Jalil Lespert je neistý až fádny, dejovo i dialógovo plytký a postupným sledovaním jeho filmu sa stáva nudne očakávateľným v nesmelom vyjadrovaní Laurentovej psyché. Všetko sa prihodí akoby nečakane, ale divák už jednoducho ponúkané epizódy zo života takto orientovaného módneho génia očakáva, netušiac, že sa mu dostane len strohý bibliografický výpočet, po ktorom si môže povedať: chvalabohu, nech žije konfekcia aj so svojimi otravnými obchodnými reťazcami...!

Yves Saint Laurent (Francúzsko, 2014, 106 min.)
Réžia: Jalil Lespert. Scenár: Laurence Benaïm, Jacques Fieschi, Jérémie Guez, Marie-Pierre Huster, Jalil Lespert. Hrajú: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon

autor Zuzana Ondrišová 28.3.2014