ARCIBISKUP BEZÁK ZBOHOM...

ARCIBISKUP BEZÁK ZBOHOM...

3.0

Už dlhšiu dobu medializovaná kauza ohľadom odvolania trnavského arcibiskupa Mons. Róberta Bezáka prichádza aj do kín pod režisérskou taktovkou Oľgy Záblackej. Médiá sa posledných niekoľko rokov predháňali v snahe priniesť svojim čitateľom čo najviac informácií, vyšli dve knihy a tak bolo otázne nakoľko novým príspevkom do diskusie tento film bude.

Arcibiskup Bezák, Zbohom... prináša portrét Róberta Bezáka, ktorý kvôli upozorňovaniu na závažné problémy s financovaním trnavskej arcidiecézy, ale aj liberálnymi názormi hýbal dianím v slovenskej katolíckej obci. Snímka sa snaží mapovať Bezákov život od jeho detských čias až po dnešok a priniesť tak komplexný pohľad na jeho osobnosť a životný príbeh.

Vyššie spomínané slová o komplexnosti sa pomerne slušne podarilo zvládnuť práve v rámci rozprávania, ktoré je skutočne pestré. Prelínajú sa v ňom záznamy orálnej histórie, hrané pasáže, rozhovory, reportážne zábery, Shootyho karikatúry a mnohé ďalšie druhy, žánre a postupy, čím upozorňuje na premedializovanosť celej kauzy a vo výsledku pôsobí pomerne rozmanito. Titul je ozvláštnený aj čítaním z „rozprávkovej knihy“, ktorá dopĺňa informácie a prináša vtipný, ale aj rozprávkovo zjednodušujúci pohľad na celú vzniknutú situáciu. To by samo o sebe samozrejme nevadilo, keby nebol podobne vystavaný celý film.

Arcibiskup Bezák Zbohom... Arcibiskup Bezák Zbohom...

Náhľad na problematiku je podávaný výlučne zo strany Róberta Bezáka a jeho priaznivcov, zatiaľ čo Orosch je na základe reportáže vyobrazený ako komická osôbka a Sokol ako dogmatický neonacista. Podobne tendenčné sú aj filmy Michaela Moorea, avšak tie obsahujú navyše aj istú dávku kontroverzie a odvážnej investigatívy. Oľga Záblacká sa však pohybuje výlučne vo vodách bulváru a verklikuje všeobecne prijímané názory či známe fakty. Dozvieme sa napríklad, čo Bezák rád robí, s kým sa stretáva, kde študoval a množstvo ďalších informácií, ktoré zvedavý divák bez problémov nájde aj vo Wikipédii, či v archíve akéhokoľvek denníka.

O ozvláštnenie sa snažili tvorcovia aj v štylistickej rovine. Kamera je počas rozhovorov v kostole v neustálom pohybe, čo však vzhľadom k plytkosti dokumentu pôsobí ako prvoplánová snaha o efekt. Rovnako tak pôsobia aj zábery na detviansku prírodu, či vinárne Zvolenských, ktoré podfarbuje až smiešne klišeovito použitá hudba - v prvom prípade zvuk fujár bratov Bezákovcov či v prípade druhom jemný jazz.

Film Oľgy Záblackej bohužiaľ pripomína kvalitnejšie nakrútenú a dramaturgicky lepšie zostavenú časť relácie Na streche, keďže do diskusie o kauze či osobe samotného Bezáka neprináša nič nové a pritakáva všeobecnej mienke. Arcibiskup Bezák Zbohom... tak síce nenudí, ale v jadre sa jedná o plytké a tendenčné dielo, ktorému by sa viac hodila obrazovka televízie než veľké plátno.

Arcibiskup Bezák Zbohom… (SR, 2014, 90 min.)
Réžia: Oľga Záblacká. Dramaturgia: Martin Ciel

autor Marcel Šedo 13.3.2014