KRÁĽOVSKÝ VÍKEND

KRÁĽOVSKÝ VÍKEND

6.0

Keď Margaret Suckleyová zvaná Daisy, vzdialená sesternica Franklina Delana Roosevelta, ako storočná zomrela, pod jej posteľou našli súkromné denníky a listy, dotýkajúce sa Daisinho intímneho vzťahu s americkým prezidentom. Stali sa základom nového filmu známeho britského režiséra Rogera Michella Kráľovský víkend, ktorý vďaka distribučnej spoločnosti Magic Box Slovakia v posledný februárový deň vstupuje do našich kín.

Roger Michell, syn diplomata, narodený v roku 1956 v Pretórii v Juhoafrickej republike, ktorý žil kvôli otcovmu povolaniu aj v Bejrúte či v Prahe, si vždy vedel vybrať dobrého scenáristu, čoho dôkazom sú jeho filmové hity Notting Hill, 1999, Irónia osudu, 2002, Matka, 2003, Nezničiteľná láska, 2004, Venuša, 2006, či Krásne vstávanie, 2010. Spolupracoval napríklad s takými literárnymi velikánmi, ako sú britskí románopisci Hanif Kureishi alebo Ian McEwan. Pre Kráľovský víkend si zvolil amerického dramatika Richarda Nelsona, nositeľa divadelnej ceny Tony za muzikál Mŕtvy podľa Jamesa Joycea, ktorý hviezdil na Broadwayi. Daisine denníky ako základ filmu určili jeho charakter i štýl. Ide o pokojné, pomalé, lineárne sa rozvíjajúce rozprávanie o udalostiach, ktoré sa odohrali počas jedného víkendu v júni 1939 v prezidentovom rodnom dome Hyde Park na Hudsone (čo je originálny názov filmu), videné očami a tlmočené ústami hlavnej protagonistky. Boli to dni, keď sa odohrali dve zásadné veci: na návštevu do súkromnej Rooseveltovej rezidencie prišiel po prvý raz britský kráľovský pár a Daisy stratila romantické ilúzie.

Daisin pohľad na historicky doložené udalosti je nevyhnutne subjektívny, a teda do istej miery aj skresľujúci. V Rooseveltovi nevidí veľkého štátnika, 32. prezidenta Spojených štátov, ktorý bol ako jediný v histórii zvolený do svojej funkcie štyrikrát a napokon v nej roku 1945 zomrel, ani tvorcu New Deal (Nového údelu) – veľkolepo koncipovanej ekonomickej reformy, ktorá mala krajinu vyviesť z Veľkej hospodárskej krízy, ani významného svetového hráča na šachovnici Druhej svetovej vojny, ale predovšetkým muža, šarmantného, usmievavého spoločníka, ktorého príťažlivosť nezmenšoval ani invalidný vozík (bol naňho pripútaný po prekonaní obrny od svojho 39. roku).

Len okrajovo si všíma dôvod návštevy anglického kráľovského páru – koktavého Bertieho a jeho manželky Alžbety, neskoršej kráľovnej Matky, ktorou je žiadosť adresovaná prezidentovi, aby sa jeho krajina pripojila k protihitlerovskej koalícii, čo sa aj v roku 1942 stalo. Prezident je vo filme zobrazený výlučne vo chvíľach oddychu, keď sa obklopuje najmä ženami, a to nielen matkou, prísne dbajúcou o prevádzku sídla, ale aj realisticky zmýšľajúcou, vecnou manželkou Eleanor, spoľahlivou sekretárkou Missy, verne plniacou aj úlohu intímnej priateľky, a početným služobníctvom Do tejto spoločnosti pribudne vzdialená sesternica Daisy, ktorá sa stane ďalšou Rooseveltovou milenkou, lebo obľúbený prezident je nepolepšiteľný sukničkár a ženy patria neoddeliteľne k jeho relaxu. Nevyhnutnosť novej favoritky vyrovnať sa s touto situáciou a pochopiť, že ak chce zostať v hre, musí sa deliť o mužovu priazeň, tvorí spolu s počiatočným zbližovaním týchto bytostí základnú líniu filmu, pre jedného diváka možno objavnú, pre iného predvídateľnú a nudnú.

Kráľovský víkend Kráľovský víkend

V tieni tejto „polygamnej romance“, ako trefne nazval film jeden z jeho internetových kritikov, zostáva motív kráľovskej návštevy. „Koktavého Bertieho“ sme videli nedávno v podaní Colina Firtha v skvelej Kráľovej reči (2010), kde sa musel vyrovnávať so svojou rečovou chybou i novými povinnosťami spojenými s kráľovským trónom po odstúpení svojho brata Edwarda kvôli láske k vydatej Američanke pani Simpsonovej (na túto tému nakrútila film W.E., 2011, niekdajšia kráľovná popu Madonna). Kráľovský pár v novom Michellovom filme sa od svojho obrazu v Kráľovej reči líši nielen fyzicky. Napokon, ocitol sa v úplne novej, neznámej situácii – na americkej pôde, kde je všetko iné, ako očakávali, a tak sú väčšinou v rozpakoch. Konfrontácia dvoch kultúr, formovaných historicky, presnejšie dvoch prístupov k životu, dvoch modelov správania, je zdrojom malých nedorozumení i jemného humoru a divák ľutuje, že nedostala vo filme väčší priestor.

Symptomatický je už príchod Juraja VI. s Alžbetou do Hyde Parku a ich stretnutia s obyčajnými ľuďmi cestou z letiska. Kým v Anglicku by to boli poddaní Jeho veličenstva, uchvátení výnimočným zážitkom, Američania, venujúci sa svojej práci, si konvoj ani nevšimnú. Pokračuje to ubytovaním v izbe s grafikami zosmiešňujúcimi britských vojakov a vrcholí piknikom, ktorého hlavným chodom sú hot dogy. Pravda, Bertieho zahryznutie do grilovaného párku potretého horčicou, horlivo snímané zástupom fotografov, znamená prelomenie ľadu a „symbol“ britsko-amerického priateľstva... S rovnakým úsmevným nadhľadom film sleduje správanie americkej strany, ich uvoľnenosť hraničiacu s aroganciou, ľahostajnosť k zaužívaným normám správania, nedostatok empatie. Najsilnejšou scénou je však nočný rozhovor prezidenta s kráľom, keď sa obaja – inšpirovaní hojným alkoholom – priznávajú k svojim handicapom. Rooseveltov ľudský, priam otcovský prístup k  mladšiemu zakomplexovanému „kolegovi“ zapôsobí naňho povzbudzujúco do tej miery, že zabudne aj na anglický skostnatený protokol.

Kráľovský víkend Kráľovský víkend

Tak, ako si Roger Michell dokáže vybrať spolupracovníkov – scenáristov, má rovnako šťastnú ruku na hercov. Spomeňme si na Juliu Robertsovú a Hugha Granta vo filme Notting Hill, Daniela Craiga v Matke a Nezničiteľnej láske, Petera O´Toola vo Venuši, Dianu Keatonovú a Harrisona Forda v Krásnom vstávaní...V Kráľovskom víkende je to predovšetkým Bill Murray (Krotitelia duchov, Tootsie, Charlieho anjeli, ale najmä Stratené v preklade, Káva a cigarety a Zlomené kvety) ako prezident Roosevelt. Popri imitácii mimiky a gest známej historickej osobnosti presvedčí najmä jeho vitalita, šarm, záujem o ľudí, vzťah k ženám a svojská neústupnosť. Nečudo, že herec bol nominovaný na Zlatý glóbus 2012 za najlepší mužský výkon v kategórii komédia – muzikál. Skvelou, prevažne tichou partnerkou mu je Laura Linney (trojnásobná nominantka na Oscara, známa predovšetkým z filmu Láska nebeská) ako žena plná porozumenia, lásky i nevysloveného vzdoru.

Anglický kráľovský pár stvárnili Samuel West a Olivia Colman, ktorá presvedčivejšie vyjadrila svoje znechutenie z politicky účelového víkendu, stráveného v nevhodnej spoločnosti, za čo dostala Cenu britského nezávislého filmu za najlepšiu vedľajšiu úlohu 2012. Olivia Williams ako prezidentova manželka Eleanor, povznesená nad morálne poklesky svojho partnera, na ktoré si už dávno zvykla, sa zrejme dobre zabávala na trápnych situáciách, kým Elisabeth Marvel komponovala svoju Missy ako ideál sekretárky – do koča i do voza. Ženský ensemble vhodne dopĺňali Elisabeth Wilson ako stará pani Rooseveltová s očami vždy na stopkách a Eleanor Bron ako Daisina teta, poctená prezidentovým záujmom o jej neter. K pohode, ktorá vyžaruje z plátna, prispel aj kameraman Lol Crawley, suverénne sa pohybujúci v interiéri rezidencie a komponujúci krásne zábery krajiny, po ktorej sa tak rád preháňal na svojom kabriolete prezident s milenkou. Hudba Jeremyho Samsa bolo v kontrapunkte s príbehom – priveľmi dramatická a zbytočne hlasná.

Kráľovský víkend, ktorý ako jeden z mála súčasných distribučných titulov dodržiava primeranú minutáž, patrí medzi príjemné predjarné filmy. Len by divák, pomýlený účasťou amerického prezidenta v ňom, nemal očakávať druhého Lincolna.

Hyde Park on Hudson (Veľká Británia, 2012)
Réžia: Roger Michell. Scenár: Richard Nelson. Kamera: Lol Crawley. Hudba: Jeremy Sams
Hrajú: Bill Murray, Laura Linney, Olivia Williams, Olivia Colman, Samuel West, Eleanor Bron, Elisabeth Marvel, Elisabeth Wilson, Blake Ritson, Martin McDougall a ďalší