HNEV TITANOV

HNEV TITANOV

3.0

"Dúfam, že nie... Prečo to idú prerábať? V školách učia náš film, dávajú ho za príklad, prečo niečo také prerábať? Nechápem tomu," čudoval sa takmer 90 ročný režisér Ray Harryhausen, keď mu novinár v rozhovore oznámil, že Hollywood pripravuje remake jeho najslávnejšieho filmu, Súboja titanov.

Ten v roku 2010 napokon zabil už len základnú ideu gréckej mytológie, keď rozdelil božstvá do čiernobieleho kontrastu Dobra a Zla. Pôvodný koncept ich prirovnával k ľuďom, ktorí sú viac márniví a zakomplexovaní než čisto na úrovni kresťanskej bipolárnosti. Do tohto triviálneho konfliktu uvrhol ešte nevýraznejšieho Perzea, hrdinu rokov 80tych cediaceho drsné hlášky medzi zuby. Opäť sa teda vynára otázka: Prečo v tom pre zmilovanie Dia pokračovať? Arnoldovská postava v podaní Sama Worthingtona dostala v pokračovaní s názvom Hnev titanov dlhší účes a stáva sa opäť poslednou nádejou ľudstva na prežitie. Apokalypsa je totiž v Hollywoode veľmi módna.

O desať rokov od Perzeovho triumfálneho víťazstva nad Krakenom, navštívi Zeus svojho syna s varovaním pred novou hrozbou. Keďže sa ľudia menej modlia a bohovia strácajú svoju moc, otvárajú sa brány väzenia v podsvetí. Chystá sa sprisahanie voči Diovi, ktoré má za cieľ oslobodiť dedka Kronosa, vládcu Titanov. Perzeus, hrdina poloboh ale v súčasnosti dohliada hlavne na dospievanie svojho syna a jeho bezpečnosť. Napokon po útoku chlpatej chiméry je ale nútený vyhľadať Pegasa a dať dokopy novú výpravu.

Hnev titanov Hnev titanov

Zručného francúzskeho "bitkára" Louisa Leterriera nahradil Jonathan Liebesman - skôr chudobný remeselník ako Titan. Ide o režiséra kinematografických chuťoviek ako je horor Pád do temnôt (kde vraždí zubná víla), alebo Texasný masaker motorovou pílou: Počiatok (torture porn nového tisícročia), múzy ho skutočne neosvietili. Štruktúra deja sa tak člení na monštruózne akčné scény plné spotených tiel a sliznatých netvorov plus stupídne dialogické pasáže. Pribudla trápna vtipná postavička v podaní Tobyho Kebbella, nová dámska bojovníčka a obľúbená tematika rodinnej tragédie. Existuje väčšia schéma? Plus vysvetlia tvorcovia prečo všetci rozprávajú anglicky (na to sme si už zvykli) a niektorí z nich majú smiešne prízvuky?

Treba ale poznamenať, že fantázia nechýbala v kreatívnom štúdiu, keďže príšerky, útroby Tartarosu a grécky road trip vyzerajú lákavo. Zdá sa, že sa Liebesman poučil aj z katastrofálnych hodnotení 3D efektu v prvej časti: "Chceli sme, aby bolo pokračovanie väčšie, lepšie a 3D viac vnárajúce." Atrakcie, akokoľvek prepracované a efektné, opäť udupali príbeh aj napätie pod hory nudy. Jediná atmosférická pasáž sa odohráva v obrovskom pohyblivom labyrinte, aj tá trvá asi štvrťhodinu. Báje stratili svoju chlapčenskú naivitu a zostali rozdrvené na prach (rovnako ako niektoré božské postavy, nevedno prečo). V malom cameu sa zjaví Bill Nighy a obľúbený plechový Bubo. Práve sovička je krásnym symbolom toho, čo Liebesman a pažraví producenti rozprášili marketingovým prístupom k natáčaniu filmov. Triky by nemali byť cieľ, ale doplnok k deju, mýlim sa?

Hnev titanov Hnev titanov

V márnivosti sa tvorcovia filmu svojim božským hrdinom vyrovnajú. Nezakryjú to  Chimérou, Kyklopom, Minotaurom ani lávovým Kronosom. Produkt s cenovkou 8 eur v multiplexe zvíťazil nad akoukoľvek úctou k obsahu alebo nebodaj pošliapanému filmu z roku 1981. Božstvá sú opäť prezentované rečou peňazí a vypočítavosti. Z pokračovania "súboja titanov" teda vychádzajú ako porazení diváci. Nehovoriac o tom, že bol najatý scenárista, aby pekelnú robotu zaklincoval aj treťou časťou.

Prečo? Nechápem tomu...

Wrath of the Titans (USA, 2012, 106 min.)
Réžia: Jonathan Liebesman. Námet: Greg Berlanti, David Johnson, Dan Mazeau. Scenár: Dan Mazeau, David Johnson. Kamera: Peter Menzies Jr.. Strih: David Freeman, Vincent Tabaillon, Martin Walsh. Hudba: Ramin Djawadi. Hrajú: Sam Worthington, Liam Neeson and Rosamund Pike

autor Marek Hudec 1.4.2012
3.0
3.7