SMRTONOSNÁ JAZDA 3D

SMRTONOSNÁ JAZDA 3D

6.0

Bez znalosti sa Smrtonosná jazda dá vychutnať najlepšie. John Milton, jej hlavný hrdina, naháňa top hajzla, ktorý mu zavraždil dcéru, uniesol vnučku a teraz má tri dni na to, aby ju zachránil, inak zomrie. Je to jasný cieľ, do ktorého sa však pripletie sexi kosť Piper a v pätách mu je chlapík preukazujúci sa odznakom FBI. Od prvého porátania sa s bandou vagabundov a parádnymi prestrelenými končatinami až do finálnych titulkov ubehne veľa akcie, málo tmelu, vysvetlenia a občas nejaký 3D efekt.

Smrtonosná jazda
je béčko od základu. Svojím konceptom, dejom (ktorý postupne viac zahmlieva ako vyjasňuje) a štýlom, keď neustále pomrkáva na diváka. Je to jednoznačne film pre chlapov a určite nie akceptovateľný film na rande v dvojici, kde slečna privolí na malú zmenu. Za prvých 25 minút sa dočkáte preexponovaného násilia, sprostejších dialógov ako u Scorseseho a "šukačiek" v x záberoch. Žiadny charakter nemá jasne svetlú stránku, zišla sa tu banda hajzlov, ktorá neváha páliť do končatín, zvádzať hocikoho v okolí a do toho vulgárne sypať perly, ktoré Jaro Vančo musí titulkovať poriadnou kadenciou. Film pritiahnutý za vlasy silnejšie ako lacná štetka v bordeli. V hlavných rolách síce známi herci, ale predovšetkým totálne bláznivé násilie na úrovni Tarantina či Rodrigueza. Máte to? Fajn.
Smrtonosná jazda 3D Smrtonosná jazda 3D

Drive Angry totiž nie je akčná selanka s pár naháňačkami a sexi kočkou, ako sľubuje plagát. To všetko síce má, ale v diametrálne odlišnom podaní. Epizódicka akcia dlho nedáva vôbec zmysel a skôr sa hrá na neskutočný mix spojenia cesty naprieč niekoľkými zapadákmi USA a najmä pestrou, no občas nie príliš nápaditou akciou v štýle „Cage najprv strieľa, potom sa pýta“ – na diaľnici, v bistre, v moteli. Rozhodne nečakajte rýchle a zbesilé akčné scény na vozidlách nakrútené v 3D, to je skôr obyčajné. Dočkáte sa pár priemerných naháňačiek a musíte milovať staré americké káry, aby vám ako-tak imponovali. No efektná akcia, nálet kamery i detail vás dokážu prebudiť. Nie dej, ktorý sa skoro vôbec nevyjasní, ale vybrané skvelé momenty. A prekvapivo presný casting.

Cage hrá čiastočne záhadného pomstiteľa, ale až do 50. minúty stačí, že nehovorí veľa, občas niečo vysvetlí a hlavne strieľa i sype hlášky. Potom sa síce zohrá kvázifinále – a film asi naberie iný smer. Amber Heard nie je žiadna jemnučká kvetinka, ale drsná baba, ktorá chytí (doslova) za gule svojho šéfa v bistre a frajerovi rozbije papuľu. No nie je do pohody? Keď ju uvidíte v totálnych šortkách či našponovanom tielku, viac vám netreba. Prachsprostý útok na prvú signálnu však preruší skvelá rola Účtovníka v sústredenom výraze Williama Fichtnera. Má eleganciu Jamesa Bonda, no vlastné maniere. Fichtner ho hrá so stoickým pokojom, necháva si pre seba oveľa menšie množstvo scén – ale dynamickejších, lepšie zrealizovaných a efektných. Až ma napadá kacírska myšlienka, že Patrick Lussier tak nakrúca úplne naschvál. Cage má dlhú prestrelku – Fichtner pätinový akčný výpad a vyznie lepšie.

Smrtonosná jazda 3D Smrtonosná jazda 3D

Forma tu prebila obsah drvivým víťazstvom a zrejme ide v tomto smere o kreatívny zámer nakrúcať skôr jasné scény typu partnerská hádka končiaca desiatimi buchnátmi i kostolnú strieľačku ako vám vlastne povedať, prečo Cage a Fichtner hrajú ako majú. Obávam sa, že mnohí túto expozíciu ale nevydýchajú a pomyslia si, že do kina sa dostalo ďalšie béčko, čo chce kopať vysokú ligu. Iných bude kváriť veľká miera násilia a nevyjasnený dej. Ale my ostatní, čo máme radi akciu v štýle Roberta Rodrigueza a chuť dať šancu aj menej známym tvorcom, sa budeme celkom dobre baviť.

Drive Angry 3D (USA, 2011, 105 min.)
Réžia: Patrick Lussier. Scenár: Todd Farmer, Patrick Lussier. Kamera: Brian Pearson. Strih: Devin C. Lussier, Patrick Lussier. Hudba: Michael Wandmacher. Hrajú: Nicolas Cage, Amber Heard, William Fichtner, David Morse, Katy Mixon, Billy Burke

autor Michal Korec 25.2.2011
6.0
-