UŽÍVAJ SI, AKO SA LEN DÁ!

UŽÍVAJ SI, AKO SA LEN DÁ!

5.0

Po štvrtý raz v pätnásťročnej histórii putovnej česko-slovenskej filmovej prehliadky sa divákom projektu 100 predstaví i americký neurotik Woody Allen. „Ukecaný“ rodák z New Yorku sa po filmárskych „potulkách“ Európou (s menšími zastávkami doma) vracia späť do „veľkého jablka“, aby v jeho uliciach oživil autorský scenár zo sedemdesiatych rokov. Snímka Užívaj si ako sa len dá!  otvára (úctyhodnú) štvrtú dekádu Allenovej filmografie.

Režisér a scenárista v jednej osobe tentoraz prenáša svoje mizantropické a xenofóbne vízie na arogantného „génia“ s črtami televízneho komika Larry Davida. Nadpriemerne inteligentný kvantový mechanik Boris Yellnikoff v jeho podaní, rozhodne nepatrí medzi intelektuálov strkajúcich pred problémami hlavu do piesku, či k slabochom stonajúcim v súkromí u drahého psychiatra. Práve naopak Boris Yellnikoff horekuje a filmuje príchod vlastnej smrti veľmi okato, dokonca sa ju pokúša umelo privodiť pokusmi o samovraždu. Vysoký koeficient hrdinovho inteligenčného kvocientu je jeho zbraňou, ktorou sa oháňa pred „zaostalejším“ okolím. Sama postava sa napokon hneď v úvode definuje ako nesympatická a nespoločenská, fungujúca vo vlastnom svete intelektovo vyšších sfér. I napriek tomu sa jej do života a postupne i hlbšie pod kožu dostane prostoduchá, vidiecka naivka Melody. Po vzore G. B. Shawa z nej Yellnikoff vyformuje mladú pohladnú a o čosi uvedomelejšiu dámu. Priebeh idylicky sa vyvíjajúcej premeny narušia „prízraky“ z Melodinej minulosti.
Užívaj si, ako sa len dá! Užívaj si, ako sa len dá!

Ak bude divák od počiatku k filmu pristupovať tak ako ho navádza názov snímky Allenovo filmárske pôžitkárstvo sa pre neho stane prijateľnejším a ľahšie stráviteľným. Za formálne uhladenou a dokonalou kamerou Harrisa Savidesa (spolupráca s režisérmi zvučných mien ako Ridley Scott - Americký gangster, David Fincher - Hra, Zodiac, Sofia Coppola posledná snímka - Somewhere či Gus Van Sant - Milk, Slon, Garry) sa totiž neskrýva nič nové a nápadité. Okrem návratu k starým námetom a lokalitám sa Allen vracia i k charakterovému predobrazu samého seba a obohratým vtipom.

Scenár, dlhšiu dobu (údajne zo strachu hereckého štrajku) uložený v šuflíku absentuje v dnešnej dobe Allenove kvality, aké by od neho divák očakával. Preležaný námet v ktorom sa údajne zmenilo len niekoľko malých skutočnosti, už nemá čím prekvapiť. Nezachránia to ani monológy v ktorých hlavný hrdina vystupuje zo svojej postavy, aby ako jediný z príbehu prehovoril priamo k divákom, lebo iba on chápe všetky súvislosti. Diváka idúceho do kina s víziu ľahkej komédie bez znalosti iných režisérových filmov čaká v celku príjemných neúplných sto minút. Priaznivcov Allenovej tvorby však s veľkou pravdepodobnosťou autorovo sebavykrádanie neuspokojí.

V rámci spomínanej putovnej prehliadky sa film bude uvádzať spolu s krátkometrážnou psychologicko-filozofickou úvahou Juraja Krásnohorského s názvom X=X+1.

Whatever Works (USA, 2009, 92 min.)
Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Kamera: Harris Savides. Strih: Alisa Lepselter. Hrajú: Ed Begley Jr., Patricia Clarkson, Larry David, Conleth Hill, Michael McKean, Evan Rachel Wood, Henry Cavill, John Gallagher Jr., Jessica Hecht, Carolyn McCormick

autor Zuzana Štefunková 5.10.2010
5.0
7.5