KATKA

KATKA

Koniec letnej sezóny a začiatok jesenného “filmobrania” ohlasuje distribučná spoločnosť Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK) najnovším dokumentárnym filmom prvej dámy českého dokumentu Heleny Třeštíkovej Katka. 90-minútová časozberná snímka je po filme René druhým dielom tejto výnimočnej režisérkej osobnosti, ktoré sa ocitá v slovenskej distribúcii vďaka ASFK. Prvú časťvoľnej trilógie, snímku Marcela, mohli slovenskí diváci vidieť v rámci medzinárodnej prehliadky filmu, televízie a videa Febiofest, ktorá ponúkla možnosť bližšie sa zoznámiť s dielom Heleny Třeštíkovej. Hlavnými poznávacími znakmi jej práce sú časozbernosť, autenticita a kontinuita. Film Katka, ktorý v tomto zmysle nie je výnimkou je záverom voľnej trilógie dokumentov o osudoch ľudí, žijúcich na okraji našej spoločnosti. V slovenskej distribúcii je od 26. augusta 2010.

S príbehom Katky sa českí a slovenskí diváci po prvýkrát stretli vo filmovej podobe v roku 2001. Pod titulom V pasci ho uviedla Česká televízia ako súčasť cyklu Ženy na přelomu tisíciletí. Surový a autentický obraz jedného zmareného mladého života vtedy vyvolal taký ohlas, že sa režisérka rozhodla k svojej hrdinke vrátiť a sledovať jej osud ďalej. Výsledný film z roku 2010 je záverom voľnej trilógie časozberných dokumentov o ľuďoch, ktorí sa nepriazňou životných okolností, alebo vlastným pričinením ocitli na pokraji svojich síl, na okraji spoločnosti. Prvá časť trilógie – Marcela (2007) vychádza z úspešného časozberného cyklu Manželské etudy a získala cenu za najlepší európsky dokument na medzinárodnom festivale v Seville (2007). Druhý film René (2008) je portrétom nenapraviteľného recidivistu. Režisérka získala za snímku cenu Európskej filmovej akadémie Prix Arte pre najlepší európsky dokument roku 2008.

Najnovšia a zároveň posledná časť voľnej trilógie mapuje štrnásť rokov života mladej narkomanky Katky a jej márny zápas so závislosťou na tvrdých drogách. Devätnásťročná Katka žije v roku 1996 v terapeutickej komunite s nádejou na obyčajný život – túži mať priateľa a raz možno aj rodinu. Vtedy sa jej príbeh dostáva na filmový pás. Třeštíková, verná svojej metóde, rok po roku zaznamenáva Katkino klesanie nižšie a nižšie po špirále krádeží, prostitúcie, fyzického a psychického chátrania, len občas prerušované zábleskom nádeje a odhodlaním skoncovať s drogou. Katka má dnes vyše tridsať a jej túžba zbaviť sa závislosti  je úprimná, droga však vždy víťazí... Prichádza tehotenstvo. Bude materstvo novým zdrojom životnej motivácie?

Katka Katka

Slovenský distribútor filmu – ASFK  uvádza Katku v kinách od 26. augusta. Distribúcia bude prebiehať okrem 35mm filmových kópií aj na digitálnej kópii (DCP). Všetky budú opatrené slovenskými titulkami, aby sa zabezpečila dostatočná zrozumiteľnosť filmu aj pre mladších divákov, ktorým je táto snímka čiastočne určená. Katka je prvým filmom, ktorý ASFK distribuuje vo formáte DCP vo vybraných, technicky na to uspôsobených kinách.

Z iniciatívy českého producenta filmu – spoločnosti Negativ a režisérky filmu vznikol didaktický materiál pre školy, ktorý slúži pre stredoškolských učiteľov na využitie snímky v rámci protidrogovej prevencie a vzdelávania na školách. Helena Třeštíková sa o tomto zámere vyjadrila nasledovne: „Já velmi  věřím v možnosti filmového příběhu zapůsobit a ovlivnit své diváky.  Doufám, že takhle zachycený zápas s drogou může být pro žáky a studenty poutavý a vedoucí k vážné a odpovědné reflexi tématu drog.“

Helena Třeštíková vyštudovala dokumentárnu tvorbu na FAMU. Väčšinu jej diel tvoria filmové dokumenty, ktorých témami sú spravidla príbehy konkrétnych, obyčajných ľudí. Niekoľko z nich vytvorila tzv. časozbernou metódou, ku ktorej sa dopracovala sama a v priebehu mnohých rokov, počas ktorých trpezlivo sledovala svoje postavy. Nakrútila vyše štyridsať dokumentárnych filmov.

autor Peter Konečný 8.9.2010
:)
01 |