TAJNOSTI

TAJNOSTI

8.0

O filmoch Alice Nellis (Ene Bene, Výlet, Tajnosti) sa hovorí ako o „ženských“, pretože odhaľujú tajomstvá ženskej duše. To je pravda, ale prečo je potrebné zaoberať sa tým, či je režisérom muž alebo žena? Ak film režíruje muž, hovoríme o tom ako o „mužskom“ filme? Samozrejme, žena vykreslí vnútorný svet žien inak, citlivejšie a vernejšie ako muž. To uznal aj producent Tajností Jan Svěrák, ktorého režisérske sklony sa aj tu občas chceli prejaviť, ale nakoniec sa Alici Nellis do práce nemiešal. Dobré rozhodnutie. V každom prípade to, že sa režie ujala žena, body tomuto filmu iba pridáva.

Tajnosti zobrazujú presne to, čo Vratné lahve jemne zľahčujú a Hezké chvilky bez záruky preháňajú. Pred očami sa vám premieta doslovný prepis momentálneho stavu spoločnosti. Tajnosti sú o veciach, ktoré sa strácajú medzi prstami každodennosti. O tom tajomne, čo sa skrýva medzi riadkami. Môže to byť pocit nenaplneného života, aj keď pôsobiaceho bezproblémovo. Keď sa človeku zdá, že má všetko, no pritom cíti, že to hlavné mu uniká. Keď sa žena rozhodne pre potrat, a potom sa na ňu odvšadiaľ usmievajú milé detské tváričky. Keď manželke zomrie manžel, a tá potom na každom kroku stretáva chlapov s rovnakými vlasmi, ako mal on. Každý vidí to, čo mu najviac chýba alebo čo ho trápi.

Tajnosti Tajnosti

Hrdinka Tajností Julie (Iva Bittová) stretáva samu seba. Vidí sa v dievčati na kolieskových korčuliach, aj v mladej žene utekajúcej po ulici. Keď už človek chýba sám sebe, je najvyšší čas to riešiť. A tak sa Julie rozhodne pre ráznu zmenu. Či už pod ňou rozumieme kúpu klavíra, alebo napríklad rozchod s milencom (Ivan Franěk)... Julie nerieši výčitky svedomia, nerieši ani neveru. Jednoducho ho nemiluje, a preto s ním končí. Napokon, keď sa jej manžel (Karel Roden) paradoxne prizná k jeho vlastnej nevere, nerieši ani to.

Na jeden deň sa stanete spoluúčastníkmi Júliinho života. Spúšťačom príbehu je nenápadná udalosť - správička v rádiu o smrti Juliinej obľúbenej speváčky Niny Simone. A vtedy príde rozhodnutie kúpiť si klavír. Len tak. Lebo by bolo pekné občas si zahrať. Medzi tým, ako hľadá a kupuje klavír, sa rozchádza s milencom, no on sa ešte párkrát v danom dni pokúsi získať ju späť ...

Herci sa so svojimi postavami perfektne zladili. Svoje úlohy hrajú presvedčivo, možno aj preto, že nie sú až takí „opozeraní“. Iva Bittová sa za takmer celú hodinu a pol z plátna nestratí, ale to vám vôbec nebude prekážať. Na svoju prácu môže byť hrdý aj kameraman Ramūnas Greičus. Rovnako dobre je zvládnutý hudobný výber. Lepší už ani nemohol byť. Nečudo, že zimomriavky vám nabehnú hneď pri niekoľkých okamihoch filmu. Zaznejú tu piesne od Niny Simone aj od skupiny Buty a v „klavírnych“ scénach vážna hudba. Postupne narastajúca emocionálnosť a poetickosť vás vtiahnu do prežívania dramatických zvratov. Alice Nellis sa necháva takmer kusturicovsky unášať predstavivosťou (napríklad až príliš sa natriasajúci ľudia v električke, slovný súboj náhodnej dvojice na ulici, ktorý prejde do vášnivého tanca, dievča na  kolieskových korčuliach tancujúce do klavírnej skladby), a toto pohrávanie sa s magickým realizmom celkovú atmosféru filmu ešte viac zvýrazní.

Tajnosti Tajnosti

Vo filme sa zaznamenáva verný obraz súčasnosti zachytený v detailoch. Od revízora, zaobchádzajúceho s cestujúcimi ako s najhoršími zločincami (obzvlášť ak sú zo zámožnejšej vrstvy), cez babku-vševedku, ktorá celé dni trávi pozeraním sa z okna, až po takmer ironicky zobrazenú problematiku „drogovej kómy“. Konečne máme možnosť vidieť vzťahy rodičia versus deti v modernom svete realisticky. Nie je to už iba z pohľadu typu „ach, tá dnešná mládež“. Z Tajností vám bude jasné, že nastaviť si zrkadlo a ťuknúť sa po čele by mala celkom oprávnene aj „tá dnešná stredná generácia“.

Nie je to len nastoľovanie tém manželskej nevery, krízy stredného veku, „sodomy-gomory“ moderného sveta, vzťahov v rodine, vzájomného ľudského odcudzenia – to všetko tu už bolo. Alice Nellis ide hlbšie. Zatrasie človekom, aby ho prebudila a prinútila ho zadefinovať si vlastný život. Uvedomiť si, že mu možno chýba práve to, že mu nič nechýba. Že občas každý robí rovnako smiešne rozhodnutia ako Julie, bez toho, aby si ich vedel zdôvodniť. Kúpa klavíra je iba zámienka, prejav volania o pomoc. Je to vlastne psychologický film, po ktorom môžete ešte veľa rozmýšľať o tom, čo vám naozaj chýba, a o tom, o čom si iba myslíte, že vám chýba. O svojich vlastných tajnostiach.

Alice Nellis sa podarilo citlivo a empaticky, no pritom zreteľne a celkom presne udrieť po strune toho „fis“,  ktoré dosiaľ v mnohých (nielen) českých filmoch zaznievalo len kdesi v pozadí.

Tajnosti (Česká republika/Slovensko, 2007, 97 min.)
Réžia: Alice Nellis. Scenár: Alice Nellis. Kamera: Ramunas Greičius. Hudba: Nina Simone, Buty. Hrajú: Iva Bittová, Karel Roden, Martha Issová, Miloslav König, Ivan Franěk, Natálie Drabiščáková, Anna Šišková, Miroslav Krobot, Igor Chmela, Sabina Remundová, Lenka Vlasáková, Igor Bareš

autor Elena Jančušková 11.10.2007
8.0
8.0