PÝCHA A PREDSUDOK

PÝCHA A PREDSUDOK

10

Keď som v krátkom rozmedzí 24 hodín druhýkrát dopozeral najnovšiu adaptáciu Jane Austenovej, uvedomil som si, že len pýcha a predsudok môžu spôsobiť, že si toto skvelé dielo nenájde početného diváka. Ako iste všetci vieme, oba spomínané postoje sú skutočne zavrhnutia hodné.

Či už pôjde o mužskú pýchu, ktorá „spraží“ babský príbeh alebo o predsudok 21. storočia voči poetike a témam 18. storočia, v oboch prípadoch by to bolo len a len na vašu škodu. Nechali by ste si totiž utiecť pekný (doslova), emotívny a zároveň vtipný film, ktorému ste už, verte či nie, svojho času aplaudovali. O tom ale neskôr. Poďme pekne po poriadku.

Jane Austenová patrí ku klasikám anglickej literatúry a jej „romány pre ženy“ (že ste si nemysleli, že s tým začal až Viewegh?) patria k tomu najlepšiemu a najcitovanejšiemu v žánri. Pochopiteľne, tak ako väčšinou, aj teraz sa bude všetko točiť okolo osudovej lásky, ale žiadneho citového vydierania alebo telenovelových dialógov sa neobávajte. Režisér Joe Wright svojím de facto debutom dokázal snáď nemožné. Jednoducho a priamočiaro vyrozprával pôvodne košatý a dobovo rozvláčny príbeh, ponechal všetku jeho silu briskných dialógov a plastických smutno-veselých postáv, ktorú dokázal umocniť veľmi vynaliezavou kamerou.

Pýcha a predsudok Pýcha a predsudok Pýcha a predsudok

O čo teda ide? Ide o rodinu Bennetovcov. Je to drobná zemianska rodina (ak môžem použiť takýto preklad do slovenských historických reálií). Bohatstvo hlavy rodiny Bennetovcov pána Benneta (úžasný Donald Sutherland) však spočíva skôr v ženách (teda rodinných hodnotách), než v majetkových statkoch. Pani Bennetová mu neustále pripomína neodvratnú blízkosť smrti a skutočnosť, že ona a päť dcér zostanú chudobné a „na ulici“. Aby tomu až príliš rázna pani Bennetová predišla, neochvejne poľuje na akúkoľvek zámožnejšiu mužskú nohu, ktorá zablúdi do jej revíru. Veselé (a vydajachtivé) slečny Bennetové dostane do bodu varu správa, že na susedné sídlo prichádza bohatý a pekný pán Bingley. Ideálny nápadník pre najstaršiu a vskutku krásnu Jane (Rosamund Pike)? Povedzme si otvore, bolo by podozrivé, keby sa pre jej  mladšiu sestru, hrdú a vzdelanú Elizabeth (Keira Knightley) nenašiel ten pravý. Ale kto to bude? Sympatický dôstojník Wickham alebo uzavretý pán Darcy? Lov sa začína a je jasné, že rozhodnutie padne až na konci druhej hodiny poctivej filmovej zábavy.

Samozrejme, že Pýcha a predsudok nie je klasický historický film. Nesnaží sa plnohodnotne vykresliť dobu so všetkými sociálnymi a politickými aspektmi (napriek tomu, že Austenová akcentovala sociálnu stránku vtedajšej spoločnosti), no nijak mu to neuberá na hodnovernosti. Či už preto, že Anglicko predsa len nebolo iba Anglickom Olivera Twista, alebo preto, že otázka postavenia ženy v spoločnosti je stále aktuálna a rovnako zaujímavá ako otázka, či sú  Bennetovci naozaj chudobní, ak sú chudobnejší od Bingleyovcov. Hlavná hrdinka Elizabeth je svojím vzdelaním a vnútornou nezávislosťou vysnívanou métou ženy tej doby a aj keď je krajšia, bohatšia a šťastnejšia než trebárs Jana Eyrová, predsa len je „idealistickou hrdinkou“ svojej doby. Kontakt medzi realitou doby a jej snovým odrazom je dialóg priateliek Elizabeth a Charlotte po tom, čo prvá odmietla smiešneho a nevkusného Collinsa a druhá jeho ponuku na sobáš prijala. Charlottino „Ja si nemôžem dovoliť byť romantická ako ty! Mám 27 a mám strach!“ je silným odrazom doby.

Výrazným kladom filmu (popri predlohe samotnej) je spôsob, akým Wright a ľudia okolo neho poukladali jednotlivé kúsky puzzle na tie správne miesta. Už úvodný, snáď minútový záber bez strihu, ktorým spoznáme rodinu Bennetovcov je skvelý, a to sa Oshinova kamera a Marianelliho taktovka ešte len rozbiehajú. Fajnšmeker si môže vychutnávať napríklad rôznu kompozíciu dvoch bálov a skvelé využite vtedajšieho tanca pre zarámovanie dialógov. Obzvlášť tanec Elizabeth a Darcyho sa mení z predošlých „dedinských poskokov“ na šermiarsky súboj.

Práve predstavitelia hlavných rolí (Matthew Macfadyen a Keira Knightley) si v mojich očiach odniesli jediné, ale skutočne drobné, výhrady. Obaja vo svojich hraničných polohách (on v tvrdej zarputilosti, ona v roztopašnej sladkosti) mierne prehrávali, čo mi prekvapivo vadilo najmä u Keiry. Ich v konečnom výsledku dobré výkony sú však doladené množstvom absolútne presných (Jane, Mrs. Bennet, Carolina Bingley) až geniálnych hereckých výkonov. Najvyššie čnejú Tom Hollander (teším sa na jeho spoluprácu s Deppom v Pirátoch 3) v úlohe kňaza Collinsa a najmä Donald Sutherland v úlohe ironického a unaveného otca rodiny. Keď v zábere napodobnil notorický Keiryn tik (zakrývať si rukou ústa ako prejav veľkých emócii) a z jej „zlozvyku“ urobil rodinný rys, tak som doslova „nechápal“.

Po zhliadnutí filmu som si uvedomil jednu zaujímavú vec. Možno so mnou nebudete súhlasiť, ale mne sa zdá, že Denník Bridget Jonesovej je kvalitná, ale predsa coververzia, či presnejšie adaptácia Austenovej Pýchy a predsudku. Je to zároveň dôvod, prečo som na začiatku tvrdil, že námet vlastne poznáte a aj na základe vašej skúsenosti s Denníkom Bridget Jones môžete odhadnúť, či sa vám Pýcha a predsudok bude páčiť.

Verte, vynechať túto lahôdku by bola škoda. Pre mňa veľký favorit do top 10 roka. A tých predsa nebýva až tak veľa, nie? Maximálne desať.... :)

Pride & Prejudice (Anglicko/Francúzsko, 2005, 127 min.)
Réžia: Joe Wright. Scenár: Lee Hall, Deborah Moggach. Kamera: Roman Osin. Hudba: Dario Marianelli. Hrajú: Keira Knightley, Matthew Macfadyen, Talulah Riley, Rosamund Pike, Jena Malone, Carey Mulligan, Donald Sutherland, Brenda Blethyn

autor Vladimír Kurek 3.4.2006
10
9.7