STOPÁROV SPRIEVODCA PO GALAXII

STOPÁROV SPRIEVODCA PO GALAXII

4.0

Stopárov sprievodca galaxiou je najpozoruhodnejšia zo všetkých publikácií, aké kedy vyšli vo vydavateľstve Ursa Minor. Má síce viacero nedostatkov a obsahuje množstvo vymyslených alebo prinajmenšom nepresných informácií, no na rozdiel od staršej, poctivejšie vypracovanej Galaktickej encyklopédii ponúka dve nesporné výhody: 1. je trocha lacnejší a 2. na obale má veľký, priateľsky pôsobiaci nápis NEPODLIEHAJTE PANIKE.

Bol štvrtok ako každý iný. Arthura po stredajšej párty bolela hlava a mal mierne depresívne pocity. Okrem nadmerného množstva alkoholu za to mohla aj mladá dáma menom Tricia McMillan, ktorá ho okúzlila a pozvala na Madagaskar. Na malú chvíľku zaváhal a ona sa vyparila so záhadným cudzincom vraj z inej planéty.

Bol štvrtok ako každý iný. Pred Arthurovým domom sa zišla menšia demolačná čata a Arthur mal čo robiť, aby ich zdržal od ich úmyslu zbúrať jeho dom. Vtom sa zjavil jeho priateľ Ford Prefect s ešte úžasnejšou správou: je mimozemšťan o 12 minút sa dovalí Vogonská flotila a Zem bude zrovnaná so zemou.

Na poslednú chvíľu sa Fordovi a Arthurovi podarí zachrániť sa - stopnúť jednu z Vogonských lodí, aby si vypočuli ukážku Vogonskej poézie, ktorá je tretia najhoršia v celom vesmíre, a následne boli vyhodení len tak do voľného priestoru univerza. Pri rozmeroch vesmíru (neverili by ste, ako "kurevsky veľký v skutočnosti je") a čase, ktorý pravdepodobne zotrváte nažive (tak 30 sekúnd), je to 1:2276709, že stihnete stopnúť nejakú vesmírnu loď. Ale nemožné to nie je.

Stopárov sprievodca po galaxii Stopárov sprievodca po galaxii Stopárov sprievodca po galaxii

Čo nasledovalo po tom, ako ich zachránila vesmírna loď, ktorej posádku tvorili Zaphod Beeblebrox, prezident galaxie, Marvin, robot trpiaci paranoidnou depresiou a pozemšťanka Tricia McMillan - Trillian, je na ešte dlhšie rozprávanie.

Pôvodne rozhlasová hra, neskôr 6-dielny televízny seriál, kniha, počítačová hra a dnes aj film. Teda, aspoň čiastočne. Stopárov sprievodca galaxiou je sfilmovaním prvej z piatich kníh trilógie anglického spisovateľa Douglasa Adamsa. Humor Stopárovho sprievodcu galaxiou - kníh spočíva v slovných opisoch a popisoch a je tak viac verbálno-deskriptívny než verbálno-situačný, z čoho vyplýva najmä zdĺhavosť vtipov a veľké bolenie hlavy pre každého, kto sa pokúsi túto látku previesť na filmové plátno. Veľmi rada by som tento fakt brala do úvahy a ospravedlnila ním všetky preklepy filmu, ale nejde to.

V knihe je putovanie vesmírom a hľadanie zmyslu života viac-menej len zámienkou pre až genealogické opisy rôznych okrajových postáv, bizarných chutí a tvarov a následkov nekonečne nepravdepodobného pohonu Srdca zo zlata; dej sa odvíja v krátkych epizódach, ktoré by skutočne viac vyhovovali seriálu. Tým, že sa scenáristi (sám Douglas Adams a Karey Kirkpatrick) snažili uchopiť nejakú líniu, na ktorú by navešali čo najviac humoru a zábavy, chytili sa do pasce. Pri prenesení do filmu ostali závislí na voice over rozprávača (a zároveň Sprievodcu galaxiou). Súčasne sa dostali do zajatia sledu skečov na spôsob výlomkov z denníka z ciest, alebo "najlepšie a najhoršie, čo sa nám prihodilo". To by v zásade nebol až taký problém, epizodické filmy sú in, ale nefunguje to. Epizódky sú nevyvážené: jedny sú naozaj vtipné, iné prihlúplo humorné, iné vlažne vtipné, ďalšie sú priam nudné, iné sa strácajú. Navyše, niektoré sú uvádzané v krátenej podobe, takže divákovi neznalému súvislostí neostane nič iné, ako si opakovať: Nepodliehaj panike!!

Ďalším následkom rozhodnutia sfilmovať smršť vtipov a úletov je to, že postavy sa len tak potácajú a nemajú absolútne žiadnu šancu samé sa predstaviť a ako-tak sceliť príbehovú líniu. Tomu zodpovedá aj herectvo. Je maximálne skečové, expresívne, televízne sitcomové. A pritom nemožno povedať, že by Freeman, Deschanel, Def alebo Rockwell hrali zle. Len divne. Osobne mi je ľúto, že Alan Rickman herecky prispel iba hlasom Marvina ("Úžasné, je to ešte horšie ako som čakal." a "Cítim sa veľmi deprimovaný." sú v jeho podaní geniálne), pretože výrazná herecká osobnosť by veľmi prospela. Stačí, keď sa objaví Bill Nighy (rocker z Love Actually) ako Slartibartfast - jeden z architektov Zeme a bez problémov získa celý priestor len a len pre seba. Na rozdiel od Slartibartfasta, ktorému sa dostalo v zásade zaslúženého priestoru, Humma Kavula v podaní Johna Malkovicha pôsobí zbytočne, hoci je jedným z hýbateľov ďalšej misie. Vlastne jediným výrazne funkčným prvkom filmu je Marvin. No nemilujte deprimovaného robota s veľkou hlavou a mozgom o veľkosti planéty.

Z réžie Gartha Jenningsa cítiť detskú radosť a nadšenie pre Sprievodcu, ale čo z toho, keď sa nápady navzájom zadupávajú, strácajú v chaose (ktorý má tiež svoje zákonitosti - mal by). Pritom momenty ako úvodná swingovo-muzikálová rozlúčka delfínov ("Zbohom a vďaka za ryby"), animované výklady zo Stopárovho sprievodcu, prežívanie nekonečnej nepravdepodobnosti - keď sa postavy zmenia na pletené bábky a Arthur dávi vlnu, sú ako východisko z núdze dosť originálne. Celková štylizačná kombinácia hraného televízneho skeču (70.roky), podivného filmu (80.roky), animovaných sekvencií pôsobí rovnako šialene, ako akcia na plátne, a rovnako aj škrípe. Mne osobne nepomohla ani snaha prijať film ako totálny úlet: "urobme to tak amatérsky, ako sa len dá", vlastne najmä v štýle už spomenutých Monty Python. Smola, že Adamsov humor, hoci tiež miestami absurdný, je o inom, než humor Terryho, Terryho, Erica, Grahama, Michaela a Johna. Ich prepájanie, ako máme možnosť vidieť práve v Stopárovom sprievodcovi príliš nefunguje.

Film ako celok je síce humbuk, k jeho dobru ale (okrem Marvina a asi jednej - dvoch replík Eddieho, palubného počítača) musím povedať, že zabaví, a má záver, ktorý funguje trochu ako žehlička - vlastne, opäť vďaka Marvinovi. Keď prirátam trhlé vtipy, ktoré fungujú a delfíny predvádzajúce muzikál v štýle akvabely Esther Williams, je to celkom zvládnuteľné, milé, trápne, miestami zábavné. V každom prípade je nutné akceptovať výpravu (60. - 70. roky s nižším rozpočtom), krikľavé efekty (Nekonečný príbeh) ako prirodzenú súčasť všeobecnej zábavy.

Stopárov sprievodca galaxiou je kravina. A to bez ohľadu, či sa na ňom bavíte, alebo zmierate nudou. Je to zliepanec, ktorý kadenciou guľometu so striedavým úspechom dávkuje humor prekladaný nudou. Zachováva si ale vyšší nižší štandard ľahkej zábavy a na viacerých miestach skutočne boduje. Ako celok: podpriemer ako vyšitý. Možno si ho lepšie užijete v dobrej spoločnosti doma, kde si ho doplníte o vlastné príspevky.

The Hitchhiker´s Guide to the Galaxy (USA/VB, 2005, 110 min.)
Réžia: Garth Jennings. Scenár: Douglas Adams, Karey Kirkpatrick. Kamera: Igor Jadue-Lillo. Hudba: Joby Talbot. Hrajú: Martin Freeman, Sam Rockwell, Zooey Deschanel, Bill Nighy, Anna Chancellor, Warwick Davis, John Malkovich, Mos Def, Alan Rickman

4.0
4.5

Žner: Dobrodružný/Komédia