DOGVILLE

DOGVILLE

10

Dánsky režisér Lars Von Trier (Idioti, Tanečnica v Tme) kedysi povedal, že film má byť, ako kameň v topánke. Musí tlačiť, pri každom pokuse urobiť krok ďalej. Divák má byť niekto iný, ako len konzument presných dejových schém a žánrových formuliek, zaumienil si. Triera fascinovalo a fascinuje hľadanie čistoty filmu, odbúranie zaužívaného klišé hollywoodskej naratívnej štruktúry. Možno aj preto (a možno pre osobný úspech) spísal v roku 1995 spolu s priateľom a zároveň aj kolegom Thomasom Vinterbergom, kontroverzný a silne provokatívny manifest Dogma 95. Hlavnou myšlienkou niekoľkobodového textu bolo definovať pravidlá zaručujúce absolútnu slobodu umeleckej výpovede reflektujúcu skutočnosť bez štylizačných prvkov "klasických" filmov. Aj keď sa Trier vo svojich dielach nakoniec značne od manifestu odkláňa, je stále rovnakým experimentátorom a buričom voči filmovým konvenciám. Diváci už možno ani manifest Dogma 95 nepotrebujú, filmy Larsa Von Triera však áno.

Dogville Dogville Dogville

Ospalý život niekdajšieho baníckeho mestečka v skalistých horách Dogville, ktorého obyvatelia čelia útrapám hospodárskej krízy 30. rokov 20. storočia, rozvíri dramatický príchod mladej cudzinky. Krásnu Grace (Nicole Kidman) prenasledujú gangstri, a Tom Edison (Paul Bettany), ktorý sa s ňou stretne prvý, jej ponúkne úkryt. Pretože Tom je miestnou morálnou autoritou, odhlasujú jeho spoluobčania, že Grace môže nejaký čas zostať a dievča im za to ponúkne svoje služby. Hoci jej ponuku spočiatku z ostychu málokto využíva, neskôr, keď sa ukáže, že Grace hľadá polícia, miestni občania sa osmelia a začnú od dievčiny vyžadovať stále viac práce ako odmenu za riziko, ktoré podstupujú. Mladá žena spoznáva, aká relatívna je slušnosť a poctivosť týchto bohabojných ľudí. Nikto z nich však netuší, aké tajomstvo sa za jej útekom pred gangstrami skrýva...

177 minútová dráma, komplet nakrútená niekoľkými digitálnymi kamerami (podobný princíp práce si Trier už vyskúšal v Tanečnici v tme) sa v našich kinách objaví vo svojej o takmer štvrtinu skrátenej verzii. Ťažko povedať, či je zostrihaná verzia len ústupok voči divákovi, ktorého by mohla skoro trojhodinová minutáž odstrašiť a nakoľko ide o pomoc celkovému filmovému tempu, gradácii deja a atraktivizácii artového diela. Dogville tvorí 9 kapitol, doplnených mimoobrazovým hlasom hlavného rozprávača v podaní Johna Hurta.

Lars von Trier sa podľa vlastných slov pri písaní scenáru inšpiroval piesňou Pirate Jenny z Brechtovej Žobráckej opery. Štylizácia typická pre divadlo Bertolda Brechta je tak jedným zo stavebných kameňov snímky. Hrdinovia príbehu sa pohybujú v rozsiahlom ateliéri, kde budovy od civilizácie izolovaného mestečka vyjadrujú biele nákresy a ohraničenia na zemi. Mizanscéna tak vytvára akýsi pocit divadelnej scény a po počiatočnom prekvapení si divák rýchlo zvyká na to, že postavy pantomimicky otvárajú fiktívne dvere, dotýkajú sa neexistujúcich stien a opatrne obchádzajú búdu s detsky nakresleným psom, ktorý občas zavrčí.

Dogville Dogville Dogville

Trierov novátorský prístup s vykreovaním netradičného filmového predkamerového priestoru, sa oplatil a Dogville obsahujúci množstvo metafor, alegórii vykorisťovania prisťahovalcov a etnických menšín, zobrazujúci diskrimináciu, xenofóbiu, mravné a náboženské pokrytectvo si vyslúžil označenie pozoruhodného a inšpiratívneho filmu s mimoriadnymi hereckými výkonmi a hlbokou meditatívnou hĺbkou. Trier ho zároveň označil za prvý diel pripravovanej trilógie, ktorej druhá časť s názvom Manderlay bude mať premiéru na budúci rok. Bolo by skvelé, keby sa jej dočkali aj slovenskí diváci.

PS: Posledný, jedenásty bod už zmieneného manifestu Dogma 95, znie:

Ďalej sľubujem, že sa zdržím akéhokoľvek prejavu osobného štýlu. (Už nie som umelec). Sľubujem, že nebudem usilovať o vytvorenie "diela", pretože považujem okamžik dôležitejší než celok. Mojím najvyšším cieľom je zobraziť pravdu mojich postáv a situácií. Sľubujem, že to tak budem činiť zo všetkých síl, a to aj na úkor akéhokoľvek dobrého vkusu a bez ohľadu na estetické kritériá. Týmto ukladám svoj sľub čistoty.

Trier naň však, pri príprave projektu Dogville, zabudol. Vďaka za to.

Dogville (Dánsko, Francúzsko, Švédsko, Veľká Británia, 2003, 136 min.)
Réžia: Lars von Trier. Scenár: Lars von Trier. Kamera: Anthony Dod Mantle