Noir Film Festival 2025: Naše festivalové tipy celého festivalu

Český Noir Film Festival má v talóne už tradične viacero ťahákov. Hlavná ...

pridal Michal Šmajda 18.7.2025 o 17:56
Noir Film Festival 2025: Naše festivalové tipy celého festivalu


Český Noir Film Festival (27.8.- 30.8. 2025) má v talóne už tradične viacero ťahákov. Hlavná programová sekcia 13.ročníka nesie názov „Pozor, spoiler!“ a uvedie snímky s pamätnými dejovými zvratmi, nasleduje ju „Noir v súdnej sieni“, retrospektíva Roberta Siodmaka, neo-noirový profil Michaela Manna či juhokórejský noir. A chýbať nebude ani lokálna konštanta „Československý noir“ (za všetky spomeňme kultového Spalovača mrtvol).

V spolupráci s Milujem Film Noir prinášame našich 10 tipov:

Žena za výkladom / The Woman in the Window (1944)

Naša noirová srdcovka od velikána Fritza Langa, ku ktorej sa vraciame s každoročnou pravidelnosťou. Milé a jednoduché, a pritom s tak silnými psychologickými základmi. Na pohľad jednoznačné postavy (roztržitý profesor, osudová žena, vydierač) podstupujú situácie, ktoré majú nenápadnú hĺbku a svojou postupnou nejednoznačnosťou vytvárajú priestor na vlastnú interpretáciu. A ten diskutovaný záverečný twist... nás nikdy neprestane baviť!

Plač mesta / Cry of the City (1948)

Drsný chlapský noir s talianskou macho aurou o dávnych kamarátoch z detstva, ktorí sa ocitli na opačných stranách barikády: notorický zločinec v podaní Richarda Conteho vs. policajt stelesnený Victorom Matureom. Do toho si pripočítajte dokonalú atmosféru noirového mesta (New York): chodníky sú neustále zmočené od dažďa a ulice sú posiate neónovými reklamami. Noirový režisérsky kráľ Robert Siodmak nakrútil cca tucet noirov, no tento je náš najobľúbenejší!

Krížom krážom / Criss Cross (1949)

Prečo vidieť aj tento ďalší Siodmakov počin? Pre jeho technickú vycibrenosť hraničiacu s dokonalosťou (neobvyklé rakurzy, hĺbka ostrosti a vnútrozáberová montáž pripomenú Orsona Wellesa) a lokácie Los Angeles (Angels Flight, Bunker Hill). Hereckú zložku zastupujú mená ako Burt Lancaster, Yvonne De Carlo a Dan Duryea. Ak by to nemalo tak chladné postavy, možno by to bol pre nás najlepší Siodmak. Takto je „iba“ druhý.

Ľud vs. O'Hara / The People Against O'Hara (1951)

Režisér John Sturges a kameraman John Alton (po Mystery Street, 1950) po druhý raz! Altonova kamera je štandardne výborná: interiéry sú neraz posiate tieňmi žalúzií, svetlo nočných lámp sa odráža na zmočených chodníkoch. Ďalej tu máme výborného Spencera Tracyho ako starnúceho právnika, prácu s newyorskými lokáciami (Brooklynský most) či pravý noirový záver! 

Diabolské ženy / Les Diaboliques (1955)

Francúzsky noir s „hitchcockovskou“ atmosférou pracuje s typickou noirovou zápletkou „dokonalej vraždy“ a milostným trojuholníkom. Záverečný zvrat je takmer nepredvídateľný... pokiaľ nemáte napozerané staré dobré americké noirovky! Réžia: Henri-Georges Clouzot (Havran, Mzda strachu).

Služobná / Hanyeo (1960)

Z juhokórejskej sekcie vyberáme ako prvý titul často označovaný za jeden z najlepších kórejských filmov. Ide o naliehavý príbeh ženy z nižšej spoločenskej vrstvy, ktorá postupne rozkladá na pohľad harmonickú domácnosť aristokratickej rodiny. Dvojposchodový dom, meniaci sa na pomyselný labyrint, je kulisou príbehu manipulácie a strachu. Za fasádou melodrámy nájdeme majstrovskú spoločenskú kritiku triednych rozdielov a patriarchátu.

Psycho (1960)

Dramaturgovia sa v minulosti už neraz venovali Alfredovi Hitchcockovi: či už mu venovali režisérsky profil, alebo si jeho počiny našli svoje miesto v iných sekciách. Spomeňme pecky ako Rebecca, Ani tieň podozrenia, Rozdvojená duša, Cudzinci vo vlaku, Okno do dvora či Vertigo, alebo seriálový cyklus „Alfred Hitchcock uvádza“... a konečne prichádza na rad i Hitchov najslávnejší kúsok, ktorého prvú polhodinu považuje sám Eddie Muller, „cár filmu noir“, za definitívny noir.

Spomienky na vraha / Salinui Chueok (2003)

Epická kórejská detektívka od režiséra oscarového Parazita (2019) zachytáva v období rokov 1986-1991 trojicu detektívov na stope sériového vraha mladých žien. Prostredím temného vidieka a naaranžovaním mŕtvol pripomenie neskoršiu kultovú mini-sériu Temný prípad I. Frekventovaný dážď ako dôležitý noirový element tu okrem atmosféry zohráva aj dejotvornú funkciu – vrah totiž vraždí spravidla za dažďa. Kritika policajnej brutality, satira spoločenských pomerov a bezútešný koniec – to všetko nenechá diváka chladným.

Zlodej / Thief (1981)

Z neo-noirovej retrospektívy Michaela Manna vyberáme jeho raný a pre nás ten „najnoirovejší“ kúsok. James Caan so svojou charizmou exceluje ako špecialista na krádež diamantov. Osudným sa mu stane kšeft s miestnym gangstrom. Thriller nesúvisí s noirom iba námetom lúpeže. Máme tu nosné témy ako nemožnosť úniku pred temnou minulosťou a komplikované zaradenie sa do bežného života. A hlavne je tu režisérova fascinácia nočným (veľko)mestom – jeho jazda neónovou urbanistickou džungľou je navyše podporená skvelým „synťáckym“ soundtrackom od Tangerine Dream.

Noc postupuje / Night Moves (1975)

„Nenápadná“ neo-noirová detektívka, ktorá si vyžaduje trpezlivého diváka. Hackmanov súkromný detektív je typický frustrovaný noirový hrdina: nevie sa vyrovnať so smutnou minulosťou a navyše sa mu pred očami rozpadá manželstvo. Únikom z osobných problémov sa preňho stáva nový prípad – má za úlohu nájsť 16-ročné dievča, ktorá utieklo z domu. Typicky pomalá, 70tková „pocitovka“ sa odvďačí pohlcujúcou gradáciou!

 

Viac o programe.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 17175
02 |
návšt. 13224
03 |
návšt. 11150
04 |
návšt. 6945
05 |
návšt. 6708
06 |
návšt. 3920
07 |
návšt. 3660
08 |
návšt. 3161
09 |
návšt. 2588
10 |
návšt. 2826
REBRÍČEK US
01 |
$56,0 mil.
02 |
$19,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$9,7 mil.
06 |
$6,9 mil.
07 |
$4,2 mil.
08 |
$3,0 mil.
09 |
$2,1 mil.
10 |
$1,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.