Kameraman Peter Bencsík: Piargy sú pre mňa splneným snom

Má na konte množstvo televíznych seriálov, rozprávky, ale aj filmy, ako Všetko alebo nič, či Známi neznámi. Keď však dostal ...

pridal kinema 22.9.2022 o 20:57
Kameraman Peter Bencsík: Piargy sú pre mňa splneným snom


Má na konte množstvo televíznych seriálov, rozprávky, ale aj filmy, ako Všetko alebo nič, či Známi neznámi. Keď však dostal možnosť pracovať na dráme Piargy s Ivom Trajkovom, vedel, že to bude celkom iná práca, než akú robil doposiaľ. Aký výnimočný projekt z toho napokon vzíde, však zrejme netušil na začiatku ani on sám.

Akú ste mali víziu po prečítaní scenára k filmu Piargy?

Mne sa veľmi páči dráma ako žáner, lebo si tam môžem prísť ako kameraman na svoje. Môžem to dramaticky nasvietiť, použiť dramatické optické videnie. Je to úplne iné, než keď človek robí komédiu alebo rozprávku. Bola to pre mňa veľká výzva a spolupráca s Ivom Trajkovom bola úžasná. Ivo mi dal možnosť poňať film výtvarne tak, ako som chcel ja, prispôsobil sa tomu. Som mu vďačný, že sa k tomu postavil takto a nie ako márnomyseľný režisér.

Vďaka tomuto prístupu režiséra sa zhmotnili vo filme všetky vaše predstavy?

Áno. Je to celé o rokoch 1936, 1938, 1939, čiže sa to odohráva tesne pred vojnou a počas prezerania si dobových fotografií sme si s Ivom uvedomili, že by bolo veľmi pekné, keby bol film čiernobiely. Premýšľali sme, či bude čiernobiele iba obdobie pred lavínou, alebo naopak po nej a nakoniec sme si povedali, že to nebudeme deliť a necháme to také celé. Pre producenta je to obrovský risk nakrútiť v dnešných časoch čiernobiely film, keďže v súčasnosti sa robí všetko vo farbe. Preto som rád, že nás nechali to nakrútiť takto, lebo to vyzerá výborne a ja som si tým splnil svoj sen. Urobiť čiernobiely film je snom každého kameramana.

Ktorá scéna bola pre vás ako kameramana najťažšia?

Napríklad tá s lavínou. Chceli sme ju nakrútiť, lebo to predpisuje scenár. Dalo sa to urobiť iba tak, ak by ju odpálili profesionáli a podľa toho, aby boli dobré podmienky pre lyžiarov. Len ono to funguje tak, že vám zavolajú vo štvrtok večer o siedmej, že budú odpaľovať lavínu v piatok o piatej ráno. Takže sme kvôli tomu museli vytvoriť ďalší štáb, ktorý mal päť GoPro kamier v nepremokavom kryte s vyhľadávaním lavín a tieto napichali o štvrtej ráno do úžľabia, kam mala lavína prísť. Dron to sledoval zo vzduchu, keď zaznelo 3, 2, 1 a…nič sa nestalo. Tak to celé stopli a vyskúšali to o hodinu ešte raz s ďalšími výbušninami. A opäť sa nič nestalo. Takto to išlo tri roky. Počas troch rokov neboli na Slovensku lavínové podmienky, takže sme tú scénu jednoducho nevedeli nakrútiť. Nakoniec sa tie zábery museli použiť z externých zdrojov.

Prečo by podľa vás mali vidieť film Piargy bežní Slováci?

Lebo je to prienik do života bežnej slovenskej rodiny, kde nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Aj v dnešnom období Facebooku, keď máme pocit, že každý sa má podľa toho, čo postuje, ale ono to tak celkom nie je pravda. Treba to trochu filtrovať. Ľudia majú často celkom iné osudy, než ako ich vnímame.

Kameraman Peter Bencsík: Piargy sú pre mňa splneným snom


Režisér Ivo Trajkov: Chcel som vzdať poctu starým dobrým filmom

Je režisér, producent, scenárista, dokumentarista, aj príležitostný herec. Rodák z Macedónska žijúci v Česku prezradil, prečo rád robí so slovenskými hercami a tvorcami, a tiež to, prečo má historický film Piargy čo povedať aj súčasným ľuďom.

O čom je film Piargy z pohľadu režiséra?

Z môjho pohľadu je to film o slobode voľby. V tom filme však voľba neexistuje, hoci jedna dievčina sa o tú svoju intuitívne pokúsi, no skončí sa to tragicky. Vlastne tragicky skončia všetky postavy, lebo možnosť voľby akoby nepatrila človeku, ale ani komunite či spoločnosti. Vždy sú tu nejaké sily, ktoré si uzurpujú právo rozhodovať aj za ostatných. Dôvody, prečo som šiel robiť Piargy, boli dva. Jeden bol obsahový, pretože si nemyslím, že by sa svet od čias Piarg až tak zmenil. Vtedy ľudia síce nevedeli, čo je to domáce násilie, ale používali ho. A dnes síce žijeme v lepšej spoločnosti, ale je postavenie ženy také diametrálne odlišné? Ja si to, žiaľ, nemyslím. A preto má zmysel o tom hovoriť, aj keď je to príbeh z roku 1939. Druhý dôvod bol formálny. Chcel som vzdať poctu starým dobrým filmom. Nostalgicky urobiť film, aké sa dnes už nerobia.

Piargy sa odohrávajú na dedine. Vniesli ste do filmu aj niečo z vlastných spomienok na detstvo?

Ja som nevyrastal úplne na dedine, ale môj otec áno – aj napriek asi šiestim titulom a dvom vysokým školám, niekoľkým patentom… on bol vlastne génius v oblasti metalurgie. Ako dieťa to bol dedinský chlapec, ktorý pásol voly a ten svet mi ukázal, keď som bol dieťaťom ja. V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch 20. storočia Macedónsko ani zďaleka nevyzeralo ako západná Európa a dodnes tam je možnosť vidieť vzťahy, ktoré sú podobné tým z filmu Piargy. V dnešnom svete slobody sa môže zdať ťažko pochopiteľné, prečo vtedy ľudia akceptovali ten spôsob života. Kľúčom je pochopiť, že oni vtedy nič iné nepoznali. Náš spôsob myslenia vtedy nebol aplikovateľný, lebo naše dnešné slobody sú skrátka neporovnateľné. Zároveň však spôsob uzamknutia je tu stále, akurát sa posunul do vyšších poschodí.

Ako sa vám spolupracovalo so slovenskými hercami a tvorcami?

Slovenskí herci sú mi bližší svojím naturelom a vnímaním a som šťastný, že som s nimi mohol robiť. Zároveň v sebe nesú vyjadrenie emócií, čo nie je vždy samozrejmosťou. Keď uvažujem o obsadení českého filmu, reálne často skončím pri obsadení slovenských hercov. Tú kvalitu si však so sebou priniesli, nenaučili sa jej v Česku. Musím pochváliť nielen ich herecké výkony, ale aj pracovitosť. A nehovorím len o hercoch, ale aj o celom tíme tvorcov. Z neho je asi najviditeľnejším článkom (kameraman) Peťo Bencsík, ale aj mnohí ďalší.

Čo by ste prezradili o predstaviteľke hlavnej postavy, Judit Bárdos?

Na kastingoch som chcel vidieť všetky herečky, ktoré vekovo zapadajú do možnosti obsadenia hlavnej úlohy. Vždy to tak robím. Je to ako pri skladaní orchestra. Nemôžu byť štyri prvé husle, lebo ide o to zostaviť čo najlepší orchester. Judit bola pre mňa fascinujúca. Prišla na kasting, zahrala, čo mala a ja som zistil, že sa dívam už iba na ňu. V tom momente bolo všetko jasné. Ona je ten typ herečky, ktorá hrá vždy, aj keď v danej scéne nie je hlavná. Je vždy prítomná, zodpovedne pracuje a má talent, ktorý je nenaučiteľný.

Kameraman Peter Bencsík: Piargy sú pre mňa splneným snom


Filmová producentka Silvia Panáková: Film Piargy ukazuje, ako sa na Slovensku žilo, rozmýšľalo a ako sa to v mnohých smeroch nezmenilo dodnes...

Keď sa dielo známeho slovenského spisovateľa Františka Švantnera dostalo producentke do rúk, zaujalo ju a rozhodla sa lyrizovanú prózu z prostredia slovenskej dediny zachovať.

O čom je snímka Piargy?

O láske, vášni, nenávisti, chamtivosti, manipulácii… Vykresľuje život na slovenskom vidieku v medzivojnovom období a ukazuje ako sa žilo, rozmýšľalo a aké bolo vtedajšie postavenie žien v patriarchálnej spoločnosti.

Je súčasnosť vhodná na takýto príbeh?

Tento príbeh je univerzálny. Mohol sa stať v roku 1939, ale aj v 2022. Vzťahy medzi manželmi, rodičmi a deťmi, či cirkvou a dedinou, sa v mnohých smeroch dodnes nezmenili. Piargy sú naturalistickou metaforou boja dobra a zla a nastavujú zrkadlo pokrivenej morálky, ktorá nie je cudzia ani dnešnej spoločnosti.

Podľa čoho ste vybrali režiséra?

S režisérom Ivom Trajkovom som sa stretla už pred mnohými rokmi a veľmi sa mi páčil jeho film Veľká voda, ktorý ma hlboko zasiahol. Mal dedinskú atmosféru a vzťahovú tému, aká bola aj v našej predlohe. Vtedy som si povedala, že by som s ním raz rada nakrútila film.

Na takej dedine vyrastal v Macedónsku...

Presne vedel, o čom sú dedinské vzťahy a chápal, čo filmom chceme povedať. Od prvého stretnutia sme sa napojili na rovnakú vlnu a pokračovali sme na nej až do finálneho strihu. Spolu so slovenskou scenáristkou Janou Skořepovou prišli so zaujímavým konceptom, ako jedenásťstranovú novelu od Františka Švantnera rozšíriť, ktoré motívy doplniť a na ktoré sa zamerať, aby z toho mohol vzniknúť silný filmový príbeh. Po rokoch tvorivej práce prišli s vynikajúcou adaptáciou tohto „malého veľkého“ diela slovenskej literatúry, ktorá bola natoľko kvalitná, že sa nám podarilo zohnať dostatok finančných prostriedkov, aby sme to mohli natočiť.

A ďalší ľudia z tímu?

Keďže radi spolupracujeme s profesionálmi, ktorých prácu poznáme a vieme sa za nich zaručiť, na pozíciu architekta sme oslovili vynikajúceho Tomáša Berku, úlohu kameramana prijal invenčný a najmä ľudsky dobrý človek Peter Bencsík a pod kostýmy a masky sa podpísala skvelá Anita Hroššová, ktorá slovenskú dedinu dokonale podchytila.

Prečo je film čiernobiely?

Hneď na začiatku sme uvažovali, v čom by mohol byť film iný a čo urobiť preto, aby sa nám čo najlepšie podarilo vystihnúť silu príbehu, ktorý je v tomto filme dominantný. V roku 2012 sa čiernobiele filmy nenakrúcali, a preto sme svoju víziu museli často presadzovať, ale verili sme jej a bojovali sme sa ňu. Dnes vidím, že ten boj stál za to a som rada, že sme to nevzdali, aj keď medzičasom vzniklo niekoľko ďalších čiernobielych filmov, stále som presvedčená, že Piargy sú na plátne obrovským umeleckým zážitkom.

Ako ste vyberali herecké obsadenie?

Keďže s Judit Bárdos som v minulosti spolupracovala na niekoľkých filmoch, na kasting som ako prvú oslovila ju. Režisér sa tam do nej okamžite zamiloval a dal jej hlavnú úlohu. Zložitejšie to bolo s Attilom Mokosom. Pre režiséra bol síce tým pravým, no on mal problém stotožniť sa s postavou, ktorá mala mať negatívnu a násilnícku povahu. Janka Kvantiková bola v tom čase nová a neopozeraná tvár. Janu Oľhovú sme na kasting ani nemuseli volať, pretože sa mu hneď páčila. Pridali sa Marián Geišberg, Lucia Siposová, Peter Nádasdi, Ivan Martinka, Lucia Vráblicová a všetko to hneď autenticky zapadlo.

Pre Mariána Geišberga to bol posledný film...

V roku 2016 padla prvá klapka práve s ním. Boli to zábery v třebíčskej katedrále v Česku a na radnici v Bratislave. To sme netušili, čo sa stane a že premiéry sa už nedožije a je mi to veľmi ľúto, lebo to bol nielen mimoriadne talentovaný herec, ale predovšetkým úžasný človek.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.