Ani európska štúdia o zastúpení žien neprináša potešujúce informácie |
Len pred pár hodinami vydala svoju štúdiu o ženách v kinematografickom priemysle aj European Audiovisual ...
Len pred pár hodinami vydala svoju štúdiu o ženách v kinematografickom priemysle aj European Audiovisual Observatory, inštitúcia, ktorá už 30 rokov poskytuje z prvej ruky rôzne informácie o európskych kinematografiách. Jedným z jej každoročných výstupov je aj práve už spomínaná štúdia – hlavným poznatkom je, že zo všetkých premiér posledného roka len 23 % nakrútili ženy režisérky. Z výskumu vyplýva aj to, že najväčšie zastúpenie majú režisérky v dokumentoch, až neskôr sú na čele hraných a animovaných titulov. 89 percent z uvedených 23 percent boli debutové filmy autoriek, pre porovnanie, 83 percent z mužmi režírovaných snímok boli debuty. Iba 11 percent žien zrežírovalo dva projekty (oproti 17 % režisérov). Najlepšie vyvážené odvetvie biznisu je herectvo – ženy obsadili 39 percent úloh. Na druhom mieste skončili producentky (tých bolo 33 %) a trojicu uzatvárajú scenáristky (27 %). Aj v európskej kinematografii sa tak potvrdzuje trend, v ktorom sa čoraz viac a viac žien objavuje najmä na pozícii producentky. Najhoršie sú na tom už obvykle kameramanky (ktorých je len 10 %) a najmenej žien sa realizuje na pozícii hudobných skladateliek (tvoria len 9 % z celku). Na fotografii je režisérka Jasmila Žbanić pri práci na filme Quo Vadis, Aida? v roku 2020. (zdroj: Cineuropa.org) |