Tvorcovia fotogrametrického softvéru RealityCapture majú aj filmové úspechy

Nestáva sa často, aby na Slovensku investovali globálne významné herné spoločnosti. Nedávne týždne nám ...

pridal sector.sk 2.4.2021 o 23:28
Tvorcovia fotogrametrického softvéru RealityCapture majú aj filmové úspechy


Nestáva sa často, aby na Slovensku investovali globálne významné herné spoločnosti. Nedávne týždne nám však jednu takúto akvizíciu priniesli a aj miestnym hráčom sa bližšie predstavila spoločnosť, ktorú síce možno nepoznali, no jej softvér sa používa pri tvorbe svetových trhákov a má využitie aj v ďalších oblastiach. Z hier vám netreba predstavovať Cyberpunk 2077 alebo Metro Exodus.

Z filmov určite poznáte Justice League a seriálový hit Mandalorian tiež netreba predstavovať. Všetky tieto tituly využívali fotogrametriu prostredníctvom nástroja RealityCapture, za ktorým stojí slovenská spoločnosť Capturing Reality. A práve tá sa nedávno stala pobočkou giganta Epic Games. Ako k tomu došlo a čo to vlastne je fotogrametria? Na to nám odpovedali zakladatelia Capturing Reality s.r.o. a tvorcovia fotogrametrického softvéru RealityCapture Michal Jančošek a Martin Bujňák.

Ako vzniklo štúdio Capturing Reality?

Ešte počas PhD. štúdia sme spravili program s názvom CMPMVS určený pre výskumnú komunitu na nekomerčné účely, ktorý robil malú časť toho, čo máme teraz, a robil oveľa horšie, ale napriek tomu si ho stiahlo behom dvoch rokov viac než 30 000 používateľov.

Je nutné povedať, že sme si uvedomili, že ten softvér je nepoužiteľný v komerčnej rovine a že ho musíme celý prepísať, čo sme aj spravili, a zároveň sme ho aj 100-násobne zlepšili. Okrem toho sme mali neoceniteľné skúsenosti z objektového programovania a softvérového dizajnu z prostredia Microsoftu v rámci špeciálneho projektu Caligari.

V neposlednom rade, Martin a ja sme robili výskum a PhD. v rovnakom tíme vo Výskumnom centre strojového vnímania v Prahe, síce na odlišných, ale zato komplementárnych veciach. Takže sme to celé mohli dokázať jedine ako tím.

Realizáciu sme začali tak, že sme dali výpovede, založili firmu, sadli za počítač a behom prvého polroka sme už mali funkčný prototyp, a neskôr aj prvých zákazníkov. Osobne si myslím, že žiadny projekt sa nedá nikdy robiť sám a doma „na kolene“ vo voľnom čase, popri práci. Počas prvého roka sme míňali vlastné úspory a potom už sme boli schopní žiť z príjmov. Teraz sme šťastní, že sa nám po ôsmich rokoch od založenia firmy podarilo víziou a stratégiou spojiť s tak silným celosvetovým hráčom, a to doslova – s Epic Games.

Tvorcovia fotogrametrického softvéru RealityCapture majú aj filmové úspechy

Zaoberáte sa primárne fotogrametriou. Čo to vlastne je?

Čisto akademicky je zaužívaná nasledujúca definícia: Fotogrametria je vedecký odbor, ktorý sa zaoberá rekonštrukciou tvarov, meraním rozmerov a určovaním polohy predmetov, teda získavaním informácií z fotografických snímok.

Ak však rozmeníme samotné zložené slovo (kompozitum) na drobné, vyjde nám nasledovné:

'photo' – light (svetlo)

'gram' – drawing (kresba)

'metry' – measurement (meranie)

Ľudskou rečou: Fotogrametria je vo svojej podstate veda o meraní a digitalizovaní objektov z fotografií. Vstupom do fotogrametrických softvérov sú fotografie (a/alebo laserové scany) a výstupom je zvyčajne mapa, výkres, meranie alebo 3D model reálneho objektu alebo rovno celej scény. Mnohé z máp, ktoré dnes používame, sú vytvorené pomocou fotogrametrie a fotografií zhotovených z lietadiel (aerial photogrammetry).

Fotogrametriu je možné klasifikovať niekoľkými spôsobmi, ale jednou zo štandardných metód je rozdelenie na základe polohy fotoaparátu počas fotografovania. Na tejto báze poznáme fotogrametriu tzv. terestriálnu, teda pozemskú (alebo aj close-range). Druhá metóda je letecká fotogrametria (snímkovanie dronmi alebo lietadlami).

Prečítajte si celý rozhovor na sectore >>




1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]
KNIT'S ISLAND
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.