Téma - Právo, spravodlivosť a súdnictvo vo vzťahu k filmu |
Nové číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 1/2018 sa venuje téme právo a film. Problematiku tohto vzťahu skúma vo viacerých

Nové číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 1/2018 sa venuje téme právo a film. Problematiku tohto vzťahu skúma vo viacerých súvislostiach, preto sa na ňom autorsky podieľali nielen filmoví teoretici a kritici, ale i experti na právo. Časopis tiež publikuje tradičné rubriky a bohatá je časť filmových a literárnych reflexií. Hlavnou témou čísla sa stalo právo, spravodlivosť, súdnictvo či obraz právnického povolania vo filme. „Verejný obraz právnikov a premien či peripetií výkonu práva formuje médium filmu od svojich začiatkov,“ píše v úvode k tematickému bloku Právo a film hosťujúci editor čísla Tomáš Mészáros. Aj preto je tejto téme venované takmer celé číslo, ktoré vzniklo na základe úzkej spolupráce s Katedrou teórie práva a sociálnych vied Právnickej fakulty Univerzity Komenského (PFUK). „Tematický blok je pestrou mozaikou rozličných prístupov, ktoré spájanie práva a filmu umožňuje, a do určitej miery aj apológiou tohto špecifického akademicko-vedeckého hnutia. Pri kompozícii čísla sme zároveň stavili na žánrovú pestrosť: nájdete v ňom analýzu a rozbor detektívok, sci-fi, rozprávok, ale aj klasických drám zo súdnej siene,“ vysvetľuje ďalej Mészáros. „Objavujú sa tu však aj príspevky, ktoré úplne obchádzajú konkrétne filmové diela a zameriavajú sa na všeobecnú abstraktnú analýzu prienikov sveta práva a filmu.“ Okrem metodologických otázok práva a filmu či vysvetlenia práva ako naratívneho systému časopis napríklad ponúka právnofilozofický pohľad na Hercula Poirota vo filmových adaptáciách diela Vražda v Orient exprese, analyzuje vzťah spravodlivosti, násilia a práva vo filme Vrah medzi nami Fritza Langa, justičný omyl vo filme S čerty nejsou žerty či právnu subjektivitu filmov zo série Planéta opíc. Texty sa zaoberajú tiež právnymi problémami v dokumentárnej tvorbe, jednému z nich sa venuje štúdia o filme René dokumentaristky Heleny Třeštíkovej. Tradičné rubriky rozširujú tematický záber časopisu. V recenzovanej rubrike Studium dominuje štúdia Evy Vžentekovej venovaná reprezentácii obdobia rozpadu Československa a vzniku slovenského štátu (1938 – 1945) v slovenskom hranom filme. V rubrike Za okrajom filmová teoretička Petra Hanáková komentuje projekt reorganizácie slovenskej kinematografie od Ivana J. Kovačeviča z 30. rokov minulého storočia, ktorý ako dokument v rámci edície archívnych materiálov k dejinám slovenskej kinematografie číslo uverejňuje v pôvodnom znení. Rubrika Dvojdotyk je zasa zastúpená textami o slovenskom režisérovi Jurajovi Herzovi, ktorého tvorbu reflektujú filmoví teoretici Jonathan Owen a Daniel Bird. Rubrika tiež zahŕňa pôvodné eseje filmových kritikov Paola Speranzu a Tiziany d´Amico o témach práva a spravodlivosti v talianskej kinematografii, ktoré zasa unikátne dopĺňajú blok textov právo a film. Kino-Ikon publikuje tiež rozhovor s jedným z vrcholných režisérov taiwanských akčných filmov 70. rokov minulého storočia, scenáristom a producentom Josephom Kuom, ktorý s ním viedla Kristína Aschenbrennerová, dramaturgička aktuálneho filmového cyklu Taiwanská sezóna vo Filmotéke Kina Lumière. Číslo uzatvárajú filmové a literárne reflexie a jeho súčasťou je opäť filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame, tentoraz s dôrazom na tvorbu švédskeho režiséra Ingmara Bergmana, ktorého nedožitých sto rokov sme si pripomenuli v júli tohto roka. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Jurský svet: Znovuzrodenie predstaví dinosaury ako príšery, ktoré majú potenciál z
- Ryan Gosling zachraňuje svet v novom sci-fi Project Hail Mary, podľa románu Andy W
- Stream novinky: Smoke, Moc, Countdown, Squid Game 3, The Bear 4, Ironheart, The Gi
- Nekonvenčná romanca Queer Lucu Guadagnina prichádza do kín
- Vertigo 108: V kinách vás čaká Brad Pitt v kokpite, ale aj Daniel Craig ako ho nep
- Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2024. Skoro 28 % divákov v kinách priš
- 20. ročník Cinematiku sa blíži a čoskoro spúšťame aj predaj akreditácií
- Film DJ Ahmet z distribúcie ASFK získal troch Modrých anjelov na IFF Art Film
- M3GAN 2.0 – druhý diel série sa zvrtol z hororu do akčnej sci-fi
- F1 Film je adrenalínová jazda. Réžia z Top Gun opäť funguje a scenáristické klišé