Rozhovory so scenáristami Červeného kapitána

O filme sa hovorí, že do neho strčíte toľko deja, ako do poviedky. Keď teda prepisujete knihu a nechcete z toho spraviť tri trojhodinové filmy, nutne z toho

pridal 8.3.2016 o 13:54

Rozhovory so scenáristami Červeného kapitána


MIRO ŠIFRA (scenárista)

V čom sa podľa vás najzásadnejšie odlišuje príbeh v knihe Dominika Dána od toho, čo uvidíme v kine?

Asi najzásadnejšie je to, že v knihe a vo filme je iný dôvod vraždy. Základná vražda – teda náhodne vykopaná mŕtvola s klincom v hlave - zostala tá istá, ale ani ak ste čítali knihu, neviete ako film skončí. Aspoň to bude rovnaké prekvapenie pre všetkých – či ste fanúšik Dána alebo ste sa prvýkrát stretli so svetom jeho postáv.

Samozrejme, vraha nevymeníte len tak, musí to celé dávať zmysel. Preto sa kvôli tomu sa upravovali aj ďalšie veci, aby všetko sedelo.

Ako sa vám s Dánom spolupracovalo?

Sedeli sme spolu nad scenárom niekoľkokrát, najdlhšie asi pri verzii, s ktorou sme už konečne aj my boli spokojní a vedeli sme, že toto je film, ktorý by sme chceli točiť. Prevracal pred nami stranu po strane, mal na nich poznámky a všetko sme spolu preberali.

Myslím si, že chápal, že film a kniha nemôžu byť rovnaké, aj prečo to chceme tak, ako to je napísané. Na druhej strane sme mu vlastne drzo zasahovali do jeho kníh a jeho sveta, takže o to viac si cením, ako veľmi nám vtedy pomohol. Dával rady a upravoval naše nápady tak, aby výsledok viac zapadal do reality.

Boli medzi tým aj veci, ktoré by sme sa inak nedozvedeli – ani z jeho kníh. Napríklad od tých čias viem, kde si mám dať zbraň, keď šoférujem, chcem ju mať prichystanú, ale zároveň si nechcem náhodne prestreliť stehno. Hneď to šlo do scenára.

Aké reakcie od fanúšikov Dána očakávate? Nebudú sklamaní, že niečo dôležité v nej vypadlo?

O filme sa hovorí, že do neho strčíte toľko deja, ako do poviedky. Keď teda prepisujete knihu a nechcete z toho spraviť tri trojhodinové filmy, nutne z toho musí veľa vypadnúť. Dúfam, že to prijmú aj fanúšikovia. Nie je doslovný prepis knihy, ale určite to bude nový zážitok, na ktorý sa oplatí ísť do kina.

Prečo vlastne robiť film podľa takto obľúbenej knižnej série? Nie je lepšie nechať na fanúšikoch, aby mali svoju vlastnú predstavu o tom, ako vyzerajú ich hrdinovia?

Nikomu nechceme vziať jeho predstavu. Nechceme, aby odteraz vždy pri čítaní Dána jeho fanúšikom v hlave naskakoval obraz nášho filmového Krauza. Takto to podľa mňa ani nefunguje.

Ale film ľahšie cestuje, nielen za hranice, ale aj k ľuďom, ktorí normálne knihy nečítajú. Vidím teda hlavne šancu predstaviť naše domáce detektívky novému publiku u nás aj v zahraničí.


Miro Šifra vyštudoval VŠMU v Bratislave a FAMU v Prahe. Červený kapitán je jeho scenáristický debut. Momentálne pracuje na dvoch nových detektívnych minisériách.


ANNA FIFÍKOVÁ (scenáristka)

V čom je písanie filmovej detektívky odlišné od písania televíznych seriálov?

Rozdiel je najmä v čase. Filmové scenáre vznikajú aj niekoľko rokov, lebo veľké filmové plátno neodpúšťa nedostatky.

Na televízne scenáre je oveľa menej času, častokrát sa scenárista musí vynájsť s dvoma postavami v prakticky prázdnej miestnosti a na scenár od storytellingu po dialógy nebýva viac ako mesiac. Aj film, aj televízia vyžadujú veľa dôvtipu a skúseností, ale každé médium ich využíva trochu inak.

Červený kapitán si pri písaní scenára prešiel aj prestížnymi workshopmi v zahraničí. Čo ste sa na nich naučili? Ako dokázali posunúť scenár?

Pre mňa osobne bola vysokou školou skúseností na producentskom workshope EAVE, kde producenti aj autori spolupracovali a držali si navzájom palce. U nás sa stretávam skôr s opačným prístupom.

Je to možno skôr ľudská než profesionálna skúsenosť, ale práve v tomto prostredí sme oveľa rýchlejšie boli schopní prijať zásadné zmeny v našom projekte. Názory producentov a autorov z iných krajín nám otvorili oči, aby sme pochopili, čo je na Červenom kapitánovi skutočne výnimočné z pohľadu zahraničného diváka.

Aké je to písať film podľa autora, ktorý predal viac ako 700-tisíc kníh?

Vyžaduje si to obrovskú pokoru. Nielen pred knihou a jej autorom, ale aj pred nedočkavými fanúšikmi.

Anna Fifíková vyštudovala scenáristiku a dramaturgiu na VŠMU v Bratislave. Vytvorila scenáre k dvom televíznym filmom pre Slovensku televíziu, Projekt Alfa (2010) a Kontrola (2010) v sérii Nesmrteľní. . So scenárom k filmu Červeným kapitán absolvovala európsky scenáristický workshop ScripTeast. Od roku 2011 pracuje ako kreatívny producent pre Televíziu Markíza na rôznych projektoch, naposledy na dennom seriáli Búrlivé víno.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 17175
02 |
návšt. 13224
03 |
návšt. 11150
04 |
návšt. 6945
05 |
návšt. 6708
06 |
návšt. 3920
07 |
návšt. 3660
08 |
návšt. 3161
09 |
návšt. 2588
10 |
návšt. 2826
REBRÍČEK US
01 |
$56,0 mil.
02 |
$19,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$9,7 mil.
06 |
$6,9 mil.
07 |
$4,2 mil.
08 |
$3,0 mil.
09 |
$2,1 mil.
10 |
$1,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.