DESAŤ FILMOV Z PROSTREDIA FINANCIÍ

DESAŤ FILMOV Z PROSTREDIA FINANCIÍ

článok



Skutočné i fiktívne príbehy burzových maklérov a traderov, osudy investičných bánk a veľkých spoločností, ale aj snímky mapujúce vznik krízy z roku 2008. To všetko nájdete v našej najnovšej téme, s ktorou prichádzame pri príležitosti blížiacej sa premiéry očakávanej biografickej drámy Martina Scorseseho o exemplárnom finančnom žralokovi z newyorskej burzy – The Wolf of Wall Street.

Desať filmov z prostredia financií  Desať filmov z prostredia financií


Výmena (Trading Places, 1983)

Úspešný komoditný obchodník s modrou krvou Louis Winthorpe III. (Dan Aykroyd) a pouličný podvodník Billy Ray Valentine (Eddie Murphy) si neúmyselne vymenia svoje životné role. Prsty v tom majú dvaja starší snobskí boháči Randolph a Mortimer Dukeovci, ktorí túto zámenu berú ako „sociálny experiment“. Svoju stávku pritom uzavrú symbolicky na jeden jediný dolár. Kým Winthorpe III. je zdrvený prudkým pádom zo spoločenského rebríčka, jeho nástupca si raz-dva zvykne na svet bohatých a žiadaných ako aj na princípy obchodovania s komoditami.

Za pozornosť stojí, že príbeh tejto komédie inšpiroval predsedu Commodity Futures Trading Commission – Garyho Genslera, ktorý v marci 2010 pred Kongresom - odkazujúc sa na Výmenu a tzv. „Pravidlo Eddieho Murphyho“ - navrhol zakázať obchodovanie na komoditných trhoch na základe použitia neverejných informácií z vládnych zdrojov. Po takmer 30 rokoch od uvedenia tak bola snímka Johna Landisa čiastočnou inšpiráciou pre nové regulačné opatrenia na finančných trhoch.

„Niektorí naši klienti špekulujú, že cena zlata pôjde v budúcnosti hore, iní zasa špekulujú, že pôjde dole. Tí všetci nám dávajú príkazy a my pre nich zlato buď kupujeme, alebo predávame... a bez ohľadu na to, či klient zarobí alebo prerobí, Duke & Duke dostane províziu.“ (Randolph Duke)

„To znie ako stávková kancelária!“ (Billy Ray Valentine)


Wall Street (1987)

Kultový film, po pozretí ktorého, mnohí zatúžili stať sa maklérmi na burze. Ulízané vlasy, obleky, kravaty a telefón o veľkosti vysielačky na uchu – to všetko sa stalo symbolom finančných 80tych rokov nielen na newyorskej Wall Street. Je to svet, v ktorom oproti sebe stoja mocní žraloci typu Gordon Gekko (excelujúci a Oscarom ocenený Michael Douglas) a šikovní, aj keď premotivovaní nováčikovia ako napríklad Bud Fox (Charlie Sheen). Vzťah učiteľa a žiaka sa postupne mení v na pohľad  rovnocennú spoluprácu, aby napokon vyústil v znepriatelený duel: kto z koho.

Vychádzajúc pravdepodobne z učenia Adama Smitha (ako jeden z prvých tvrdil, že ľudský egoizmus je hnacím motorom ekonomiky), káže Gekko na tému chamtivosť: „Ide o to, dámy a páni, že chamtivosť – lepšie slovo totiž nepoznám – je dobrá. Chamtivosť je správna. Chamtivosť funguje. Chamtivosť objasňuje, analyzuje a zachytáva podstatu evolučného ducha. Chamtivosť vo všetkých svojich formách – chamtivá túžba po živote, peniazoch, vedomostiach – vždy poháňala vývoj ľudstva dopredu. A chamtivosť – pamätajte na moje slová – nielenže zachráni spoločnosť Teldar Paper, ale aj tú ďalšiu, nefungujúcu korporáciu zvanú USA. Ďakujem vám za pozornosť.“

Desať filmov z prostredia financií  Desať filmov z prostredia financií


Konkurenti (Glengarry Glen Ross, 1992)

Realitná kancelária a jej štyria zamestnanci, ktorí sú postavení pred „súťaž“ v predaji: do 24 hodín musia predať bezcenné pozemky. Ten, kto sa umiestni najvyššie na tabuli, získa luxusný Cadillac El Dorado. Druhou cenou je sada nožov na steaky a zvyšní dostanú „padáka“. Dvaja z realitných agentov sa rozhodnú splniť cieľ najjednoduchším, no veľmi riskantným spôsobom... Skvelá konverzačka ponúka viacero hereckých koncertov (Alec Baldwin ako motivátor a manažér predaja – pán Blake, či Jack Lemmon v úlohe starnúceho realiťáka), no jednoznačne vyhráva na Oscara nominovaný Al Pacino. Konkurenti ponúkajú pravdivý a nie veľmi príjemný pohľad na stresovú prácu realitných predajcov plnú klamstiev, poloprávd, vtieravých telefonátov a ešte vtieravejších stretnutí.

„A-B-C. A-Always, B-Be, C-Closing. Always be closing, always be closing. / V-vždy, S-sa, U-uzatvára. Vždy sa uzatvára, vždy sa uzatvára.“ (Blake)


(1998)

Introvertný Max je geniálny matematik a stúpenec technickej analýzy (ktorá sa na základe historického vývoja cien akcií snaží predikovať ich budúci vývoj). Pomocou vlastnoručne zostrojeného prístroja sa spočiatku pokúša predpovedať vývoj cien akcií na newyorskej burze. Jeho skutočné ambície sú však oveľa vyššie a jeho aktivity čoskoro začne monitorovať ortodoxná židovská sekta. Začnú sa oňho zaujímať tiež vysokopostavení manažéri z Wall Street a jeho posadnutosť číslami a novým poznaním naberá neudržateľné rozmery... Undergroundový debut Darrena Aronofského.

„Po prvé: Matematika je jazyk prírody. Po druhé: Všetko okolo nás môže byť vyjadrené a pochopené prostredníctvom čísel. Po tretie: Ak prevediete čokoľvek do reči čísel, objaví sa zákonitosť, vzorec. Potom: Vzorce sú v prírode všadeprítomné... A čo taký akciový trh? Svet čísel predstavujúci globálnu ekonomiku... Moja hypotéza: Akciový trh taktiež funguje podľa vzorca. Je priamo predo mnou...“ (Max)

Desať filmov z prostredia financií  Desať filmov z prostredia financií


Maklér (Rogue Trader, 1999)

Príbeh muža, talentovaného makléra, ktorý položil pýchu britského impéria – prominentnú banku Barings Bank s viac než 230-ročnou históriou. Bola to najstaršia banka v Londýne založená rodinou Baringovcov ešte v roku 1762. Finančný dom Barings skrachoval v roku 1995 po tom, čo jeden z jeho zamestnancov zlyhal predovšetkým po morálnej stránke. Ambiciózny maklér Nick Leeson s výrazným sklonom k riziku zaznamenal za zhruba 3 roky stratu neuveriteľných 827 miliónov £ špekulatívnym a neautorizovaným obchodovaním do tzv. futures kontraktov zo singapurskej pobočky londýnskej banky. Všetky straty pritom skrýval a kumuloval na tajnom účte „88888“. Špekulácie prebiehali v súvislosti s kurzovými rozdielmi na tokijskej a singapurskej derivátovej burze. Jeho obchodné pozície na akciovom indexe Nikkei-225 však prekazilo zemetrasenie v Japonsku...

Film sám o sebe nie je ničím výnimočný, ale sprostredkováva jeden z najväčších finančných škandálov v dejinách. Okrem toho, organizovaný chaos na burzovom parkete plnom obchodníkov vykrikujúcich a gestikulujúcich svoje pokyny na nákup alebo predaj predstavuje už zašlý spôsob obchodovania, formu tzv. verejného kriku.

„Áno, (budeme hazardovať), buď v kľude. Práve o tom trh je. Je to jedno veľké kasíno!“ (Nick Leeson)


Riziko (Boiler Room, 2000)

Seth (Giovanni Ribisi) sekol s univerzitným štúdiom, aby si zarábal po svojom. U seba doma si zriadil svoj vlastný biznis: prevádzku nelegálneho, no rentabilného domáceho kasína. Od jedného zo zákazníkov raz prichádza zaujímavý tip na zamestnanie v menšej maklérskej firme J. T. Marlin. Tu žiadne extra vzdelanie netreba. Stačí byť šikovný a makať. Žiadna 8-hodinová pracovná doba, ani dovolenka. Iba drieť. A čo chvíľa z vás môže byť mladý milionár. Seth, ktorý je pre svojho otca (uznávaného sudcu) hanbou, sa stáva najúspešnejším obchodníkom spomedzi nových zamestnancov. Čoskoro však rozpozná podvodný biznis model spoločnosti J. T. Marlin: predávajú akcie falošných firiem. Snímka neoplýva výraznými filmárskymi kvalitami (prinajlepšom ide o lepší priemer), no z hľadiska témy a prostredia sme ho nemohli obísť. A potešia odkazy na Konkurentov (pravidlo A-B-C) a Wall Street (sledovanie v TV).

„Všetci chcú ísť na trh. Dokážem predať čokoľvek, komukoľvek a kdekoľvek. Stačí mi k tomu iba telefón. Hneď ako klienta odhadneš, pošli mu brožúru. Je to jednoduché a aspoň si precvičíš telefonovanie. Celý náš biznis sa točí okolo telefónu. Je to kontaktný šport. Obvolaj čo najviac ľudí. Dobrý maklér ich denne zvládne 700.“ (Greg Weinstein)

Desať filmov z prostredia financií  Desať filmov z prostredia financií


Enron: The Smartest Guys in the Room (2005)

Enron, oslavovaná americká energetická spoločnosť. Svojho času siedma najväčšia korporácia v USA s trhovou hodnotou takmer 70 miliárd $. Na druhej strane, kolos s vedením (napr. Ken Lay, Jeffrey Skilling), kde prekvitala arogancia, nenásytnosť a podivné účtovné praktiky rovnajúce sa nezákonnej manipulácii a falšovaniu. Osudnou sa jej stal rok 2002. Išlo o bankrot prirovnávaný k tragédii Titanicu. O prácu prišlo cez 20.000 zamestnancov. Dokument odkrýva ukážkový príklad tzv. synergickej korupcie, kde každý tušil, čo sa deje, no nikto sa nepýtal prečo. Alebo aspoň nepovedal „nie“. Nikto: od účtovníkov, cez bankárov, až po právnikov...

Dokument vznikol podľa knihy reportérov magazínu Fortune a popisuje vzostup a pád Enronu. Divákovi sa v snahe dostať čo najobjektívnejší pohľad na firmu a jej krach okrem autorov knihy prihovárajú bývalí zamestnanci, akcioví analytici a politici. O finančné škandály nebola ostatné dve desaťročia núdza, no prípad Enronu je kolosálny.

„Pýtajte sa prečo?“ (motto spoločnosti a zároveň posolstvo dokumentu)


Inside Job (2010)

Oscarom ocenený dokument sa snaží objasniť pôvod a príčiny vzniku hypotekárnej (neskôr finančnej a napokon aj globálnej hospodárskej) krízy z roku 2008. Režisér Charles Ferguson sa prostredníctvom nepríjemných a priamych rozhovorov s politikmi, novinármi a rôznymi svetovými osobnosťami finančného priemyslu pokúša „vyšetriť“ udalosti a osoby, ktoré stáli na začiatku veľkého ekonomického poklesu. Nepríjemne pravdivý dokument, po ktorom celkom reálne môžete chytiť depresiu.

„Po desaťročia bol americký finančný systém stabilný a bezpečný, ale potom sa niečo zmenilo. Finančný priemysel sa otočil chrbtom k spoločnosti. Skorumpoval náš politický systém a zatiahol svetovú ekonomiku do krízy. Za enormnú cenu sme predišli katastrofe a zotavujeme sa. Ale ľudia a inštitúcie, ktoré spôsobili krízu, sú stále pri moci. A to sa musí zmeniť. Budú nám hovoriť, že ich potrebujeme. A že to, čo robia, je pre nás príliš komplikované, aby sme to pochopili. Budú nás presviedčať, že sa to už nikdy nestane. Utratia miliardy, aby sa vyhli reformám. Nebude to ľahké... ale za niektoré veci sa oplatí bojovať.“ (záverečný voice-over Matta Damona)




Margin Call (2011)

Napínavá dráma zo zákulisia investičnej banky (náramne pripomínajúcej Lehman Brothers) odohrávajúca sa 36 hodín pred jej krachom, ktorý spustil hypotekárnu a následne finančnú krízu. Divák sa stáva bezprostredným svedkom posledných hodín obrovskej investičnej inštitúcie a všetkých jej kľúčových postáv: od zistenia, že finančná situácia je nad strmým útesom (t. j. pred istým krachom), cez zvolanie a zasadnutie predstavenstva, až po samotné rozhodnutie hromadne odpredať toxické aktíva prezlečené do atraktívnych balíčkov (s vysokým ratingom), o ktorých banka dobre vedela, že sú bezcenné...

V pozoruhodnom debute J. C. Chandora účinkuje Zachary Quinto v úlohe ešte neskúseného, no nadaného finančného analytika, Kevin Spacey ako senior manažér, Demi Moore v role manažérky riadenia rizika či Jeremy Irons v koži šéfa Johna Tulda. Priezvisko tejto postavy nepripomína nikoho iného než riaditeľa Lehmanovcov – Richarda S. Fulda. Ten rozhodol o rozpredaní bezcenných investičných balíkov do celého sveta, vyhlásil krach a de facto spustil krízu.

„Sú tri spôsoby, ako sa uživiť v našom biznise: byť prvý, byť chytrejší alebo podvádzať.“ (John Tuld)


Too Big to Fail (2011)

Posledný z trojice filmov o kríze v tomto zozname. Televízny film z dielne HBO sa snaží byť kronikou udalostí, ktoré bezprostredne predchádzali krachu investičnej banky Lehman Brothers. Práve jej pád vyvolal nedávnu krízu. V centre pozornosti je minister financií Henry „Hank“ Paulson (William Hurt). Ministerstvo financií a Federálny rezervný systém (FED) na čele s Benom Bernankem (Paul Giamatti) po neľahkom rozhodovaní nechali napokon štvrtú najväčšiu investičnú banku v krajine padnúť. Jej šéfa Richarda Fulda stvárnil James Woods. Snímka podčiarkuje symbiózu medzi Washingtonom a Wall Street.

„Úrok môže vytvoriť modernú ekonomiku. Ale nedostatok úverov ju môže aj pochovať...“ (Ben Bernanke)


autor Michal Šmajda 23.8.2013
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.