KULT: SMRŤ DÉMONICKEJ EXISTENCII

KULT: SMRŤ DÉMONICKEJ EXISTENCII

článok



Paralely v Cronebergových filmoch Videodrome a eXistenZ

David Cronenberg je predstaviteľom autorského filmu, je režisérom a zároveň aj autorom scenárov. V jeho snímkach môžeme badať preferované témy a motívy. Chcel by som sa venovať dvom kultovým dielam režiséra kanadského pôvodu: eXistenZ znamená pre počítačové hry to isté, čo predstavoval pre médium televízie a videa VIDEODROME. Obidva filmy sa zaoberajú niektorými obľúbenými režisérovými témami, prvou je realita a jej subjektívne vnímanie. Vo VIDEODROME postava profesora O´Bliviona hovorí: „neexistuje nič, len naše vlastné vnímanie reality“. Na druhej strane Ted Pikul, hlavný hrdina eXistenZ, od začiatku príbehu predstavuje postavu, ktorá disponuje strachom pred vplyvom virtuálnej reality, nikdy predtým sa nehral počítačové hry, po prvých skúsenostiach s herným zariadením Allegry Gellerovej zažíva pocity psychickej nevyrovnanosti, nadobúda dojem, že stráca kontakt s realitou, vyjadruje svoju túžbu po prerušení hry. S problémom objektívneho a subjektívneho súvisí aj ďalší charakteristický motív, a to poruchy vnímania a zmenené stavy vedomia.

Kult: Smrť démonickej existencii

Hlavné postavy nevedia rozlišovať medzi realitou a halucináciami spôsobenými používaním jednotlivých médií, vo VIDEODROME sa hlavný protagonista – spoluvlastník káblovej televízie Max Renn - vplyvom televízneho signálu mení, neodlišuje medzi reálnym stavom a blúznením, takisto Pikul nedokáže identifikovať, kde sa končí hra a čo je skutočný život. Cronenberg si všíma postavenie človeka v postmodernej dobe – v procese vývoja nových technológií a médií. Zároveň nezabúda ani na svoju najobľúbenejšiu tému – premeny ľudského tela. V jednej scéne filmu VIDEODROME prijíma Max videokazetu priamo do útrob svojej brušnej dutiny. Samotné médium sa tak stáva súčasťou Maxovho tela. Naproti tomu eXistenZ je plný tiel s nainštalovanými bioportami. V týchto filmoch môžeme vidieť aj prvok ožívania médií, vo VIDEODROME je dýchajúca videokazeta, prilba na zaznamenanie halucinácií pôsobí ako fosforeskujúci planktón a napokon aj samotný televízny prístroj ožíva pri Maxových halucináciách. V eXistenZ sú zas hracie konzoly a mobilné telefóny koncipované ako malé živé organizmy.  

Je nutné si uvedomiť fakt, že VIDEODROME vznikol v roku 1983, teda v čase rozmachu spomínaného média, v tom období začal proces pretvárania sa (v nadväznosti na terminológiu Umberta Eca) archeo–televízie na neo-televíziu. Tento film nebol náznakom konca audiovizuálneho média, ukazuje začiatok novej etapy v historickom vývine televízie. Na pozadí príbehu snímky je možné definovať proces, ktorý v tom čase zmenil charakter a napokon aj celú budúcnosť jedného z najvýznamnejších masovo-komunikačných prostriedkov dvadsiateho storočia – ide predovšetkým o rozmach káblového vysielania, rapídne rastie počet televíznych staníc, ktoré v expanzii konkurencie musia hľadať špecificky vyhranenú programovú štruktúru.

Max je spoluvlastníkom takej typickej neo-televízie, programovo úzko vyprofilovanej, uspokojujúcej želania a potreby svojich divákov. Civic TV ponúka násilie a sex, a ako hovorí Max v jednej zo scén: „lepšie v televízii ako na ulici“. Cronenberg vo VIDEODROME vytvoril apokalyptickú víziu sveta v baudrillardovom štýle, načrtáva v ňom otázky spojené s pocitom televíznej prítomnosti, simulovanej reality a zaoberá sa „televíznou chorobou“. Maxa v prvom rade fascinuje niečo nové, dovtedy nevidené, absolútne šokujúce. Správa sa ako audiovizuálny „feťák“, ktorý nutne potrebuje zažiť a hlavne vidieť niečo extrémne, nepoznané a neinscenované. Max tak môže prežívať sexuálne predstavy s motívom násilia (mimochodom to je tiež charakteristické pre Cronenbergove filmy). 

Kult: Smrť démonickej existencii

Cronenbergova fikcia o blízkej budúcnosti sveta, poznačeného do veľkej miery vplyvom médií, rozpráva o transformácii ľudského tela, ktorú vyvoláva skúsenosť teleprítomnosti a narábanie s novými technológiami. Ale nielen ťažké halucinácie Maxa Renna vyjadrujú v tejto snímke Cronenbergovu apokalyptickú víziu. „Televízna choroba“ si vyžiadala celé skupiny ľudí, trpiacich na nedostatok žiarenia z katódovej trubice. Novodobý pacienti sú liečení prostredníctvom televíznej obrazovky. Signál ilegálne vysielajúceho programu Videodrome spôsobuje ešte silnejšie poškodenia ako bežné televízne vysielanie. Režisér v motíve choroby z médií používa na zosilnenie efektu hyperbolizáciu. Nadnesený je aj motív manipulácie samotným médiom – Maxove konanie začne ovládať výrobca nevšednej show po vložení špeciálnej videokazety do vnútra Maxovho tela.

Ako som už naznačil, dôsledkom chorôb z médií sa u obidvoch dielach prejavuje neschopnosťou hlavnej postavy pri identifikácii, či svet, ktorý ich obklopuje je realita alebo naopak syntetická – médiami vygenerovaná - skutočnosť.

V prípade eXistenZ pojednáva o svete počítačových hier. Film je akousi štúdiou, ktorou kanadský režisér analyzuje štruktúru, princípy a vlastnosti počítačového média, najmä v zmysle pôsobenia virtuálnej reality a vplyvu virtuálneho obrazu na vnímanie človeka. Ak VIDEODROME vzniká na začiatku osemdesiatych rokov, teda vo významnom období pretvárania televízneho média, deväťdesiate roky predstavujú značný vývoj v počítačovej sfére. Samotné hry sa dostávajú do fázy, ktorej najcharakteristickejšou črtou je prechod od 2D animácie ku kompletne 3D renderovanému prostrediu, čo vyvolalo novú vlnu masového záujmu o interaktívnu zábavu. Jednotlivé počítačové hry v druhej polovici deväťdesiatych rokov dosiahli formu neporovnateľnú z predchádzajúcim obdobím, preto je pochopiteľný aj dátum vzniku filmu eXistenZ (1999).


autor Michal Maršálek 25.4.2007
KASKADÉR
[RECENZIA ]
1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.