ROMAN POLANSKI V PRAHE

ROMAN POLANSKI V PRAHE

článok



Evidentne unavený, no vtipný a profesionálny: Roman Polanski, režisér filmov Ples upírov, Rosemary má dieťatko a Pianista sa podelil s novinármi z celého sveta o svoje pocity po dotočení svojho ostatného (a možno posledného) filmu.

Váš najnovší film bude mať premiéru v Prahe. Prečo?

Som veľmi šťastný, že mám príležitosť opäť sa ocitnúť v Prahe, kde som strávil minulý rok úžasné mesiace pri práci na filme Oliver Twist. A som rád, že sme tento film mohli natočiť práve tu, pretože si myslím, že druhé také miesto na svete, kde by sme mohli vytvoriť Londýn 19. storočia a 5 mesiacov v ňom natáčať, by sme nenašli. Neviem, či si uvedomujete, že máte jedno z najlepších štúdií na svete (Barrandov, pozn. red.). Poznám ich všetky a to vaše je klenot. Aj preto je svetová premiéra práve v Prahe.

Zdá sa, že ste fascinovaný témami britskej literatúry 19. storočia. Najskôr Thomas Hardy, teraz Charles Dickens. Môžete nám vysvetliť tento váš vzťah? Vidíte nejakú príbuznosť medzi tamtou dobou a súčasnosťou?

Fascinácia je silné slovo. Obdivujem literatúru 19. storočia a špeciálne anglickú. Dickens je môj favorit. Viac ako vzťah medzi týmito dobami ma fascinuje to, ako banálne momenty nášho života môžu rozhodnúť o našom osude. A práve títo autori tieto momenty ukazujú. Tak to bolo v prípade Tess, ktorá by mala úplne normálny život. Pravda, keby jej otec nestretol človeka, ktorý ho presvedčil o jeho šľachtickom pôvode. I v Oliverovi Twistovi je podobná scéna v súdnej miestnosti, kde sudca má náhodou posunutý kalamár s atramentom na inom mieste, vďaka tomu zdvihne oči a uvidí Olivera tesne predtým, než podpíše ortieľ. Uvidí, že Oliver plače, začne s ním hovoriť a zmení rozhodnutie. Je to len malý detail, ale Oliverov život by bol úplne iný. Pre mňa je to veľmi dôležité posolstvo. Ľudský život je plný takýchto okamihov.

Je pravda, že začiatok tohto projektu má na svedomí vaša žena?

Pravda je, že po Pianistovi som chcel urobiť iný film. Film, ktorý môžu pozerať moje deti. Často ma totiž pozorujú pri práci, zostávajú pri natáčaní dosť dlho, ale záverečný výsledok im tak trochu unikal. Takže som hľadal námet, ktorý by bol pre mladých ľudí. Vtedy sa ma manželka opýtala, či nechcem urobiť Olivera Twista.

Roman Polanski v Prahe

Čo teda vravia na film vaše deti? Na Filmovom festivale v Toronte často padali poznámky, že váš film je pre deti príliš drsný.

Čo sa týka detí, film videli dvakrát a mám od nich dobré recenzie. (Smiech.) Pokiaľ ide o tú drsnosť… No áno, je to drsné, pretože Dickens je drsný. A deti čítajú Dickensa. Ja ako dieťa som veľmi rád premýšľal o filme, ktorý som videl v kine, a preto som chcel urobiť film, pri ktorom budú deti mať o čom premýšľať.

Vraveli ste, že ten film je pre vaše deti. Čo vedia oni o vašom detstve? Nebolo tak trochu vaším úmyslom ukázať svojim deťom, že mladosť nemusí byť prechádzka ružovou záhradou?

To je veľmi dobrá otázka. Skutočne som sa vždy snažil svojim deťom ponúkať príbehy, ktoré by im ukazovali, že život nie je vždy ľahký. Myslím, že je to pre deti veľmi dôležitá lekcia. Okrem osobnej skúsenosti sú to práve knihy a filmy, ktoré toto posolstvo môžu sprostredkovať.

Je nejaká paralela medzi životom Olivera a vašou mladosťou?

Určité paralely tam sú. Niektoré scény mi naozaj pripomínali udalosti z môjho života, ale to nebol dôvod na výber tohto námetu.

Príbeh Olivera Twista bol spracovaný veľakrát. V čom je vaša verzia iná?

Ja som obzvlášť pyšný na scenár. Adaptácia Rona Horwooda pre scenár tohto filmu je skvelá. Diela ako Oliver Twist vychádzali najskôr v denníkoch, a preto ich autori nedbali úplne na román ako celok, ale vždy sa snažili o uzavretie konkrétnej kapitoly. Náš scenár však nemá túto rozvoľnenosť. No a potom, film je mojou interpretáciou Dickensa. Vždy, keď čítame knižku, predstavujeme si, ako jej hrdinovia vyzerajú, aké majú rysy. Ja som sa nesnažil konkurovať predošlým filmom. Chcel som sprostredkovať svoje vlastné videnie.

Aký je teda podľa vás Oliver Twist? Je to symbol čistoty a nevinnosti?

Oliver Twist je príbeh o chlapcovi, ktorého stíha osud, ale jemu sa nakoniec podarí všetkým nebezpečiam uniknúť. Často je vykresľovaný doslova ako anjel. Ja som chcel zobraziť normálneho chlapca, pochopiteľne, s charizmou, ale normálneho chlapca z ulice, ktorý nie je pánom svojho osudu. Osud ho kamsi unáša...

Za svoj ostatný film Pianista ste dostali Oscara. Malo to vplyv na prácu na tomto filme?

Vplyv to malo, ale nedalo mi to peniaze. (Smiech.) Je pravda, že sa mi napríklad ľahšie jednalo s distribútormi alebo so štúdiami, ale určite som nemal úplne voľnú ruku. To rozhodne nie.

Čo hovoríte na Dickensove vykreslenie postavy Fagina?

Asi viete, že Dickens postavou Fagina vyvolal kontroverziu a obvinenia z antisemitizmu. Dokonca túto postavu v ďalšom vydaní trochu zmiernil. V každom prípade, tá postava je jasne židovská, a hoci sme to nezdôrazňovali, meniť sme to nemohli ani nechceli. V každom prípade aj v tejto postave vidieť určitú charakterovú pestrosť. Fagin nakoniec vzbudzuje súcit. Je to aj vďaka skvelému herectvu Bena Kingsleyho.

Myslíte si, že v období digitalizácie a Harryho Pottera osloví váš film detské publikum?

Myslím, že film nemôže byť postavený na efektoch. Súčasné príbehy sú často bezobsažné a vychovávajú divákov, ktorí nie sú schopní precítiť emócie. Samozrejme, novú technológiu neodmietam. Závisí to od toho, na čo sa využíva.

Aký bude váš ďalší projekt?

Nemám schované eso v rukáve. Pre mňa je filmovanie také vyčerpávajúce, že som nemal čas premýšľať o ďalších filmoch. Skôr premýšľam o návrate k divadlu.

Roman Polanski v Prahe

Komplikovaný Polanski
 
"Naozaj neviem, čo je šokujúce. Keď rozprávate príbeh o mužovi, ktorého popravia, musíte ukázať, ako mu odtnú hlavu. Inak by to bolo to isté, akoby ste hovorili neslušný vtip a vynechali pointu."

Roman Polanski sa narodil v Paríži v roku 1933, no od troch rokov žil v Krakove. Počas vojny boli jeho rodičia deportovaní a malého Romana Lieblinga (vlastné meno Romana Polanskeho) sa ujala iná rodina. Ako štrnásťročný začal študovať herectvo.

Počas štúdií si zahral niekoľko menších úloh vo filmoch Andrzeja Wajdu. Už v roku 1955 bol prijatý na katedru réžie Vysokej školy filmovej v Lodži. Medzi rokmi 1960 - 1961 pracoval ako asistent réžie v Paríži. Po návrate do Poľska bol rozhodnutý nakrútiť celovečerný film, na ktorého scenári spolupracoval s Jakubom Goldbergom a Jerzym Skolimowskim. To sa mu po krátkom zdržaní úradmi aj podarilo a vznikol skvelý debut - Nôž vo vode (1962).

Napriek obmedzenej domácej distribúcii a verejnému odsúdeniu Wladyslawom Gomulkom mal Polanskeho debut zahraničný ohlas a v roku 1963 získal nomináciu na Oscara. Hollywood na seba nenechal dlho čakať a už mladého režiséra lákal na svoje územie. Ten sa však nedal a svoju kariéru rozvíjal inými smermi. Jedným z nich bola práca v Anglicku, kde nakrútil snímku Hnus (1965), s ktorou získal Strieborného medveďa na Berlinale a tým aj vstupenku medzi najlepších režisérov sveta. V roku 1967 nakrútil jeden zo svojich najznámejších filmov Ples upírov, pri ktorom sa zoznámil so svojou budúcou manželkou, herečkou Sharon Tate. O rok neskôr predstavil famózny psychologický horor Rosemary má dieťatko. 34-ročný režisér bol na vrchole tvorivých síl, keď ho zasiahla tragédia. V auguste roku 1969 jeho tehotnú manželku brutálne zavraždil Mansonov gang.

K filmu sa vrátil v roku 1971, keď realizoval americkými divákmi odmietnutého Macbetha. Európa však reagovala opačne, a tak sa Polanski rozhodol zostať na starom kontinente. Tu vznikol jeho kritikmi najviac oceňovaný film Čínska štvrť (1974) v hlavnej úlohe s Jackom Nicholsonom a Faye Dunaway. Film získal 11 nominácii na Oscara vrátane najlepšej réžie. Po návrate do USA sa Polanski zaplietol do škandálu sexuálneho obťažovania neplnoletého dievčaťa. Svoju vinu priznal a bol poslaný do diagnostického zariadenia na psychiatrické vyšetrenie.

Okamžite po prepustení opustil krajinu a od roku 1978 sa do Štátov už nikdy nevrátil. Usadil sa v Paríži, kde pripravil adaptáciu románu Thomasa Hardyho Tess (1979) s Nastassiou Kinski. Výsledkom bol skvelý film ocenený 6 nomináciami na Oscara a 3 zlaté sošky aj získal.

Sedemročná tvorivá odmlka vyvrcholila nie príliš úspešnými Pirátmi (1986) a o dva roky neskôr krimi- thrillerom 48 hodín v Paríži. Na výraznejšie zaujatie publika si musel počkať až do roku 1999, keď sa do kín dostal mysteriózny thriller Deviata brána.

Po prečítaní memoárov Wladislawa Szpilmana z varšavského geta, nazvaných jednoducho Pianista, neodolal možnosti vyrozprávať skúsenosti zo svojho vojnou zasiahnutého detstva. Výsledkom je opäť oscarovská nádielka v kategóriách najlepší herec v hlavnej úlohe (Adrien Brody), najlepší adaptovaný scenár (Ronald Harwood) a najlepšia réžia.

Po troch rokoch prichádza s Dickensovým Oliverom Twistom. Premiéru v našich kinách bude mať začiatkom budúceho roka.


Text bol napísaný pre týždenník .týždeň.


  • Oliver Twist (26.01.2006 23:47:45)
  • Preview: Oliver Twist (24.01.2006 12:05:50)
  • Oliver Twist už má kulisy (02.07.2004 19:27:42)
  • 1
    Súperi
    SÚPERI
    [RECENZIA ]
    SPIACI ÚČET
    [RECENZIA ]
    PRÍPAD GOLDMAN
    [RECENZIA ]
    KOLAPS
    [RECENZIA ]
    KNIT'S ISLAND
    [RECENZIA ]
    Meno:
    ODOSLAŤ
    :)

    Žáner: Dráma/Rodinný
    Minutáż˝: 130 min
    Krajina: UK ČR Fran Tal
    Rok výroby: 2005
    Homepage www

    Premiéra:
    Premiéra SK: 26.01.2006
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    18.4 |
    hodnotenie 7/10
    18.4 |
    hodnotenie 6/10
    18.4 |
    hodnotenie 8/10
    18.4 |
    hodnotenie 3/10
    18.4 |
    25.4 |
    25.4 |
    hodnotenie 8/10
    25.4 |
    hodnotenie 7/10
    2.5 |
    2.5 |
    2.5 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    1
    hodnotenie 5/10
    |KOLAPS
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |SLADKÝ ŽIVOT
    2
    hodnotenie 6/10
    |MANŽELIA STODOLOVCI
    0
    hodnotenie 7/10
    |ÚTEK Z UTÓPIE
    0
    hodnotenie 8/10
    |SÚPERI
    1
    hodnotenie 8/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $11,0 mil.
    02 |
    $10,0 mil.
    03 |
    $9,6 mil.
    04 |
    $8,9 mil.
    05 |
    $4,8 mil.
    06 |
    $4,7 mil.
    07 |
    $4,5 mil.
    08 |
    $2,9 mil.
    09 |
    $2,3 mil.
    10 |
    $1,8 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.