ZNIČENÍ LÁSKOU

ZNIČENÍ LÁSKOU

5.0

TEXT OBSAHUJE ANALÝZU DEJA!

Riaditeľ väznice sa zamiluje do väzenkyne? Navyše vrahyne, ktorá sa podieľala na jednom z najšokujúcejších kriminálnych prípadoch v novodobej francúzskej histórii? Nech to znie akokoľvek neuveriteľne, tento príbeh sa naozaj stal.

Svoje spomienky na deštruktívnu romancu zachytil vo svojom románe hlavný aktér nepochopiteľnej lásky – Florent Gonçalves. Literárna predloha natoľko zaujala francúzskeho režiséra a scenáristu Pierra Godeaua, že podľa nej nakrútil svoj druhý celovečerný film. Otázne je, či sa námet hodný sfilmovania dočkal relevantnej adaptácie.

Slovenský distribučný názov by mohol napovedať, že pôjde o hlboký cit, ktorý povedie k pádu hrdinov. Deštrukciu má však na svedomí animálna príťažlivosť, pričom o čistej láske divák v priebehu sledovania zapochybuje nejeden raz. Originálny názov oveľa lepšie vystihuje charakter snímky a našepkáva potenciálnemu návštevníkovi kina, aký príbeh sa bude pred ním odohrávať. Éperdument znamená šialene a rovnako šialený je aj vzťah medzi vzdelaným šéfom nápravného zariadenia a krásnou, ale prostoduchou mladou ženou vo výkone trestu.

Hoci sa v priebehu celej snímky nedozvieme, ako sa Francúzka Anna Amari (skutočné meno Sorour Arbabzadeh) previnila, drobné narážky naznačujú, že ide o zločin ťažkého kalibru. Režisér zachoval milosrdenstvo autora predlohy voči svojej femme fatale a za celý čas neprezradil jej odsúdeniahodný skutok. Domácemu publiku je však otrasný prípad umučenia 23-ročného mladíka židovského vierovyznania známy a spoločnosťou rezonoval veľmi dlho. Úlohou v tom čase 17-ročnej dievčiny bolo zviesť a nalákať muža do bytu na predmestí, kde ho spolu so skupinou ďalších antisemitov vystavili brutálnej tortúre, následkom ktorej zomrel.

Zničení láskou Zničení láskou

Tento fakt nám však tvorcovia zatajili a divák tak nemá šancu vytvoriť si komplexný obraz o „hrdinke“, ktorá ako modlivka požiera svoje obete. Zamlčané informácie a neurčité náznaky preto vedú k nejasným zámerom. Stratený divák síce s ľahkosťou prijíma rozohraný príbeh deštruktívneho pomeru, no nemôže akceptovať účelne zatajenú pravdu. V kvalitne vystavanom príbehu by sme si dokázali nájsť cestu aj k odsúdenému väzňovi a dokonca s ním aj súcitiť. Tu však cítime podraz zo strany tvorcov a satisfakcie sa nedočkáme ani v závere.

Je jasné, že scenár si stanovil za cieľ vykresliť najmä milostný pomer. Aby sa však neminul účinku, musí sa pridŕžať aj pomocných vedľajší príbehových línií. Tu sa ide priamočiaro po linke iracionálneho pudu a k postavám si len ťažko vybudujeme akýkoľvek vzťah. Občasné snahy o psychologizáciu skĺznu do prázdnoty, ani postava hrdinkinej matky nepomôže plnokrvne vystavať Annin charakter.

Zničení láskou Zničení láskou

Okrem zopár citovo vyhrotených scén sa môžeme len oddávať pohľadu na atraktívnu dvojicu počas ich zakázaných milostných hier. A to je na dobrý film žalostne málo. Hlavný aktér uviazol vo svojej vlastnej posadnutosti, vzdal sa pokojného života s manželkou a malou dcérou, aby sa donekonečna opíjal iracionálnou príťažlivosťou? Na chvíľu snáď, po čase už mu to neveríme.

Adèle Exarchopoulos bola síce vhodná voľba pri výbere protagonistky, no túto vzťahovú pitvu neutiahne ani s pomocou výborného Guillauma Gallienna. Scenár i réžia sú totiž príliš zaujaté pudmi a zabúdajú na skutočnú a uveriteľnú osudovosť. Kým v Živote Adéle dostala maximálny priestor na vyjadrenie citovej rozorvanosti, tu je jej osobnosť príliš plochá na to, aby sa výraznejšie prejavila. Žiadna fatálna antická tragédia sa nekoná, hoci tvorcovia sa nás o tom snažia presvedčiť aj prostredníctvom citovanej Faidry.

Éperdument (Francúzsko/Belgicko, 2016, 110 min.)
Réžia: Pierre Godeau. Scenár: Pierre Godeau. Hrajú: Adèle Exarchopoulos, Guillaume Gallienne, Stéphanie Cléau

autor Barbora Bačíková 23.2.2017