ASSASSINS CREED

ASSASSINS CREED

7.0

Lamentovať nad komerčným či kvalitatívnym úspechom filmových adaptácií videohier už nemusíme. Tento rok sa veľké štúdia (Fox, Universal) pustili do nich naplno – Warcraft čosi zarobil najmä v Číne a nebol to márny letný hit. Assassina čaká niečo podobné a ako ste si už všimli, hodnotenie je rovnaké.

Callum Lynch sa dopustil vraždy a čaká ho trest smrti. Násilie má v krvi, lebo matku mu zabili a otec zmizol. Už keď sa rozlúčil s týmto svetom, zrazu sa prebudí na neznámom mieste, kde mu hovoria, že cez mašinu Animus sa bude môcť prevteliť do kože predka na konci 15. storočia a hľadať bájne Jablko raja, ultimátny predmet mapujúci ľudskú DNA a umožňujúci ovládnuť slobodnú vôľu. Pretože história i súčasnosť je poznačená nekonečným bojom medzi templármi (chcú ovládať svet) a zabijakmi, tzv. asasínmi, čo nesúhlasia s tým režimom a vytvorili rád na ochranu slobody ľudí. Callum by najradšej z komplexu zdrhol, no niečo vnútri mu hovorí, aby putoval do Granady 15. storočia a bojoval...

Tradičné priznanie vopred – sériu Assassin’s Creed dobre poznám, skúšal som takmer všetky diely, no máloktorý dohral a celkom mi imponuje kvôli vynikajúcim lokalitám a historickým obdobiam, ktoré iné hry nedokážu či nechcú podchytiť. Kľúčový poznatok číslo 2 – filmový Assassin nie je spätý so žiadnym konkrétnym videoherným dielom, ale spadá do celistvého univerza. Vytvoril nového hrdinu, ale zdieľa základný systém putovania späť v čase cez Animus z komplexu Abstergo.

Svojím spôsobom vám film robí mamutiu službu – síce občas ťažkopádne, ale predsa načrtne hlavný dejový náčrt série (templári vs. assassini) a vybral opäť jeden lákavý historický výsek. Keď sa ukáže Španielsko a rok 1492, mnohým svitne iskierka nádeje, že by sa tu mohol objaviť aj nejaký bádateľ...

Assassins Creed  Assassins Creed

Čo je dôležitejšie, ak ste nehráči alebo základne rysy série poznáte, dočkáte sa mnohých neznámych a dlho budete tápať, ani si nebudete môcť priradiť, že kto patrí k templárom či assassinom. Na konci sa mozaika zloží a vy pochopíte, že niekto ťahá za nitky príliš silno, iný zase okato a hrdina sa vzpiera systému, no súčasne môže byť rád, že vôbec žije a ešte si aj vyjasní niektoré fragmenty minulosti. Fakt je, že počas sledovania deja budete mať dve tretiny v dianí hokej, ale finálna tretina cvakne naplno.

Zatiaľ čo hry sa prevažne odohrávajú v minulosti a náplň tvoria úlohy v historických segmentoch, tu je pomer modernej éry a histórie približne 2:1. Čo je trošku smutná správa pre fanúšikov, ale nehráči sa musia zoznámiť s fungovaním. Delenie je absolútne jasné a prejavuje sa vo vizuále filmu: súčasnosť je pochmúrna a najmä ostáva v interiéri Absterga. Odkrývame vzťahy, objavíme bratstvo, stále dumáme, akú rolu zohrá doktorka a jej otec.

Zapadá to postupne a občas škrípe. Minulosť je pestrá, dramaticky podávaná, kedy kamera lieta s ikonickým orlom nad stredovekou Granadou. Keď sa zosunie nadol, začne riadna akcia, kedy našincom padnú sánky. Parádny parkour, behá sa vyslovene po budovách a strechách (aj stenách), skáče z kostolnej veže a prídu aj momenty pre zakrádanie sa davom. Čepele sú schované, no vyskakujú na počkanie, ciele sú jasne definované a hudba buráca. Vo finálnej tretine sa štýl dokonca pretaví do súčasnosti a začne kríženie miest a línií i správna mela.

Assassins Creed  Assassins Creed

Justin Kurzel má neuveriteľný cit pre štýl a podanie filmov. Pred rokom mal veľmi dobrého Macbetha a teraz sa jedným filmom snaží vykryť celú videohernú sériu. Nerežíruje hladko a prístupne každému, no jeho vízia zaujme. Španieli nie sú dabovaní, vlastný brat Jed dal netradičný soundtrack – na pohľad buráca do akcie, súčasne dodáva originálne vyznenie. Vďaka Kurzelovi sedí aj Michael Fassbender – Jeremy Irons hrá štandard a Marion Cotillard je ambivalentná.

Kým sa na plátne odohráva podmanivá akcia, je to paráda. Keď sa vysvetľuje, treba si pozorne skladať mozaiku, aby na konci zapadla. Niekto sa bude nudiť a neakceptuje líniu. Hráči môžu reptať a hľadať detaily – ale Assassin’s Creed je azda najlepší videoherný film podľa predlohy.

PS – Ak môžete, upaľujte na Dolby Atmos. Taký agresívny zvuk tu nebol od Mad Maxa! Celý rok sme nemali titul, kde bola akcia hlučná, hudba prenikavá a celá zvuková stopa vás ohlušila!

Assassin's Creed (UK / Francúzsko / Hong Kond / USA, 2016, 115 min.)
Réžia: Justin Kurzel. Scenár: Michael Lesslie, Adam Cooper, Bill Collage. Hrajú: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Charlotte Rampling, Michael Kenneth Williams, Ariane Labed

autor Michal Korec 25.12.2016
7.0
3.6