V SRDCI MORA

V SRDCI MORA

7.0

Moby Dick - obrovský, deštruktívny a slobodný. Príbeh, pri ktorom spisovateľ Herman Melville zažil sklamanie pre neúspech v dobe vydania diela, napriek tomu, že v knihe využíval svoje námornícke skúsenosti a čitateľovi ponúkal nový a experimentálno-dobrodružný štýl. Doslova mu povestná biela veľryba prevrátila život naruby, keďže po chladnom prijatí verejnosťou vydal už len pár taktiež odmietnutých básní.

Melville spolu so svojim príbehom padli do hlbokých vôd zabudnutia a dielo bolo ocenené americkými literárnymi kritikmi až v 20. storočí. Vďaka režisérovi Ronovi Howardovi (Apollo 13, Rivali) prichádza teraz do kín jeho najnovšia adaptácia. Čaká ju podobný osud ako predlohu, či nás jeho rozprávanie o najväčšej veľrybe pohltí?

Obsahovo sa Howardova verzia od knihy odlišuje hlavne menoslovom postáv (žiaden Ahab) a príbehovým vyústením. V traileroch bolo naznačené retrospektívne rozprávanie, v ktorom spisovateľ Melville (Ben Whishaw) navštívi starého námorného vlka Thomasa Nickersona (Brendan Gleeson). Ten mu rozrozpráva príbeh o lodi Essex, dobe rozkvetu lovenia veľrýb a dramatickej púti za prežitím na mori. Ťahá ho do vôd krutej minulosti, z ktorej sa Melville snaží koncipovať príbeh pre svoju knihu. Na Ahaba teda zabudnite.

Hlavnou postavou je poddôstojník Owen Chase (Chris Hemsworth s menším kladivom v ruke), ostrieľaný lovec morských cicavcov, ktorý má prvú plavbu opravenej lode Essex viesť ako kapitán. Spoločenské pomery však rozhodnú, že sa kapitánom stane neskúsený George Pollard (Benjamin Walker), narodený s číhajúcou zlatou lyžičkou zo zadku. Výprava za cenným veľrybím olejom je tak bojom spoločenského postavenia a drzých námorných skúseností. A nezabúdajme na tretieho hráča – bielu veľrybu.

V srdci mora V srdci mora

Film nespadá do pomalého rozprávania a už od začiatku precízne servíruje v rýchlom tempe pokrivené spoločenské väzby, ktoré po čase hrajú významnú úlohu. Ani sa nenazdáte a už sa príbeh nalodí na palubu Essexu. Owenov sen po riadení vlastnej lode naráža na nevyspelú túžbu kapitána po rešpekte posádky. Významnou je najmä pozícia priateľstva, ktoré je medzi Owenom a jeho dlhoročným priateľom Joyom (výborný Cillian Murphy).

No niekoľkomesačný pobyt na mori je na ich smolu skúškou trpezlivosti a psychických síl. Po prvom strete s obávaným protivníkom ide fanatizmus ulovenia niečoho väčšieho ako je človek sám ruka v ruke so spojením síl protivníkov Owena a kapitána Pollarda. Absencia zdravého rozumu je tak do filmu pretavená priamo z knižnej predlohy, zásady sa teda nemenia a myšlienka je v obmenenej forme zachovaná. No schválne by som si spravil prieskum, či budete fandiť námorníkom alebo veľrybe.

Howard mieša viac filmov do jedného. Vidno dobrodružnú púť za hranicu poznaného, v druhej polovici psychologickú rovinu a survival film, v neposlednom rade aj žáner monster movie. Nechýba dobové vykreslenie, ktoré je jedným z najsilnejších vizuálnych podnetov. Digitálny mág Anthony Dod Mantle obohacuje film o experimentálne zábery, dokonca až krvilačné detaily (scény s lovením). Nechýbajú ani metafory (tlejúci olej).

V srdci mora V srdci mora

Snímka bohužiaľ naráža na viaceré úskalia digitálnej produkcie. Keď sú námorníci v útrobách lode, tak ponúka kamera s morskou chorobou živelný pohľad na detailné vykreslenie dobových prvkov. V epických pasážach som však často škrípal zubami. Zelené plátno je cítiť, či ste na mori a bojuje sa proti Moby Dickovi alebo sa „kocháte“ veľkými celkami na krajinu v okolí mesta Nantucket (stojaci opar v pozadí). Občas to skrátka vyzerá ako kulisová maľovka z 90. rokov, čo je samozrejme na škodu.

Vo výsledku sa nachádzate v srdci epického pohladenia vašich očí a očakávaní. Aj keď film pláva na digitálnej vlne, zážitok mu nemožno uprieť. No mám dojmu, že mohlo ísť o podstatne hlbší opus, ktorým by Howard vyhral boj človeka so samým sebou na plnej čiare. Charakterová štúdia je veľmi dobrá, nie však podrobná. Dej odsýpa vďaka rozprávačovi Nickersonovi až príliš rýchlo a pridaním pár minút pri vykresľovaní pasáží medzi stretmi s morským protivníkom by režisér dosiahol ešte silnejší efekt. Zasiahol by presne tam, kam mieril každý námorník, ktorý sa v minulosti snažil o skalp bielej veľryby.

In the Heart of the Sea (USA, 2015, 121 min.)
Réžia: Ron Howard. Scenár: Charles Leavitt, Rick Jaffa, Amanda Silver. Hrajú: Chris Hemsworth, Cillian Murphy, Brendan Gleeson, Ben Whishaw, Tom Holland, Charlotte Riley

autor Lukáš Slovák 6.12.2015