ŠMOLKOVIA 2

ŠMOLKOVIA 2

4.0

Prví Šmolkovia spred dvoch rokov boli na Slovensku pomerne veľký hit (takmer 150 tisíc divákov) a je dosť pravdepodobné, že na dvojku netrpezlivo čakajú a ani jedna negatívna recenzia ich neodradí od toho, aby sa nechali nalákať na modrý 3D príbeh znova. Dobrá správa pre všetkých, čo jednotke neholdovali podobne ako ja: toto je máličko lepšie pokračovanie. No stále obsahuje iritujúce veci, ktoré ho sťahujú aj pod priemer.

Čarodejník Gargamel má tento raz skutočne diabolský vynález: vytvoril stvorenia podobné Šmolkom, ale sú iní. Lapaji by mohli vysať zo Šmolkov akúsi magickú esenciu, po ktorej túži. Lenže neskôr sa situácia zvrtne a kľúčom k esencii je kvôli svojej minulosti Šmolinka, takže ju Gargamel unesie do Paríža, kde si získal obdiv verejnosti ako mocný mág. Tak sa do ľudského sveta podniká nová modrá misia: tatko Šmolko, Babroš, Hundroš a Čačkoš spoja sily s ľudskými priateľmi, aby Šmolinku zachránili. Naberú smer Paríž a na ich novom dobrodružstve ich čaká množstvo prekážok.

Druhí Šmolkovia majú oproti jednotke viaceré pozitíva i negatíva. Mínusom je, že esencia z pôvodného objavovania šmolkovského sveta alebo ich rolí je takmer preč. To, čo v prvom diele celkom fungovalo a mohli ste sa aj vy ako pamätníci dobre zabaviť, zmizlo, keďže scenáristi sa čo najskôr chcú dostať do ľudského sveta, hoci inej metropoly za každú cenu. Škoda, šmolkovský svet by si zaslúžil viac pozornosti; samotní Šmolkovia sú dobre vykreslení a ich svet má dobrú atmosféru. Lenže tým, že sa kúzlo originálu vytratilo i celkový čas tu strávený, si autori na seba uplietli bič: nájsť zaujímavý príbeh u nás.

Šmolkovia 2 Šmolkovia 2

Ich snaženie nevychádza úplne navnivoč. Zatiaľ čo v jednotke sa po dobrom úvode nabehlo na neznesiteľné patálie v New Yorku a len pár dobrých 3D sekvencií, komplikovanejší dej dvojky vychádza v konečnom zúčtovaní predsa len lepšie. Pomáha zasadenie do iného mesta: Paríž má potenciál na 3D a pár elegantných vtipov pre dospelých, ktorí si sem prídu odsedieť ďalšie infantilné dobrodružstvo. Zatiaľ čo jednotka pôsobila ako iba nevinný výlet, kde už na druhý deň nikto nevedel, o čom tam išlo, dvojka sa snaží viac motať dianie a má dobré nové elementy. Či už Lapajov, pôvod Šmolinky alebo naháňanie esencie, to sú zaujímavé momenty. Paradoxne, hutnejší dej v pokračovaní robí Šmolkom mamutiu službu – budete sa nudiť menej ako v lete 2011, lebo máte nad čím uvažovať alebo niečo nové odhaľovať.

Šmolkovia ako postavy, ich dobrodružstvo a sčasti aj Lapaji sú celkom fajn – to negatívne opäť ťahá do série ľudská stránka. Gargamel je neuveriteľne otravný (čo môže byť aj zámer) a scény s ním beriem ako nutné zlo. Deti ho môžu zbožňovať, Šmolkom znepríjemňuje život ukážkovo, no ako postava bez minulosti by nemala šancu. Ešte jeho vynálezy majú šmrnc, ale vystupovanie je mimo. Podobne je na tom aj pár členov rodiny, ktorí v dianí skôr zavadzajú. A interakcia so Šmolkami je miestami slabučká až zúfalá.

Šmolkovia 2 Šmolkovia 2

3D dostalo opäť pár zaujímavých sekvencií a pokiaľ je na plátne akcia, je sa na čo pozerať. Kým sa všetci iba pripravujú na ďalšiu scénu, je to horšie. Slovenský dabing je adekvátny, škoda pár originálnych hlasov ako Katy Perry.

Šmolkovia 2 sú v ponuke detských filmov stále slabší film, ale urobili malý krok vpred oproti jednotke. Je možné, že detské tábory budú opäť dva: tí, čo ich budú naďalej bezmedzne milovať a tí, ktorí si povedia, že ten animovaný seriál bol predsa len lepší.

The Smurfs 2 (USA, 2013, 105 min.)
Réžia: Raja Gosnell

autor Michal Korec 4.8.2013