NA VLÁSKU

NA VLÁSKU

9.0

Recenziu na Princeznú a žabu som končil slovami, že Disney sa dostal na dobrú úroveň, aspoň sčasti pripomína výborné animované zážitky z 90. rokov a že pri Rapunzel sa snáď vyšvihne na 100 percent. Medzičasom sa Rapunzel stihla premenovať na Tangled (Na vlásku), malebný 2D vizuál vymenila za moderné 3D a dala košom možnej vlne klasickej animácie v prospech moderných technológií.

Zdá sa, že dej ostal zhodný. Princezná Rapunzel trávi celý život vo veži, lebo svet vonku je údajne nebezpečný. Stane sa z nej kráska s dlhými vlasmi, s ktorými vie stvárať rôzne bláznivé triky. K veži sa jedného dňa blíži zlodej Flynn, ktorému najprv Rapunzel uchmatne tašku a potom sa dohodnú, že ju vyslobodí a zoberie do sveta – ona mu na oplátku vráti tašku (problém je, že v nej je koruna, ktorú Flynn šlohol na zámku). A tak sa vydávajú na cestu naprieč krajinou, zažijú rôzne dobrodružstvá a...

Dej je malá milá klasika, na ktorú sú navešané mnohé elementy známe z iných disneyoviek. Napríklad je tu magický kvet pripomínajúci Krásku a zviera. Alebo skvelé intro rozprávajúce zápletku. Sú to však celkom úspešne variácie – prvá tretina sa ešte ako-tak snaží pôsobiť orignálne (čo môže niekomu prekážať kvôli nižšej kadencii gagov), potom prídu osvedčené a milované vlastnosti žánru, ktoré tvorí štúdio už desiatky rokov. Niektorí môžu vyčítať, že dej je máličko jednoduchý a v ostatných tretinách sa musí dostať k finále a cesta vedie cez šlamastiky, trochu romantiky – ale výborne funguje!

Na vlásku Na vlásku

Hlavné postavy sú natoľko odlišné, že ich protiklady a cestu k sebe verite okamžite. Rapunzel je jedna z najlepších Disnyeho postáv – svojská, šarmantná, bystrá. Má svoj pôvab a bez váhania by som ju zaradil medzi najkrajšie a najlepšie princezné. Jej charizma je odzbrojujúca a autori jej dali ďalší element – nechávajú ju vyjadrovať sa vlasmi, ktoré sa na začiatku stávajú činiteľom deja a takmer samostatnou postavou. Flynn je na druhej strane zmietaný dvojicou protichodných vlastností – je zlodejíček, ale tušíte, že tam vnútri jeho duše leží kus dobráka, čo by sa mal prejaviť aj v dobrom.

Po vzore klasických disneyoviek však na scénu nastupujú vedľajšie postavičky, ktoré sú neuveriteľne prepracované. Flynn prinesie ultimátny zdroj vtipov, bieleho koňa s neskutočnou mimikou a Rapunzel zase chameleóna, ktorý zabaví predovšetkým mladších divákov.

Zábava je to však celorodinná, pretože hoci jednoduchý, bočnými epizódkami však fajn vrstevnatý dej imponuje všetkým vekovým kategóriám. Deti budú odzbrojené každou súčasťou – krásnou princeznou (dievčatá), sympatickým zlodejom (chlapci) či ostatnými postavami. Dospelí sa rovnako nudiť nebudú a to nemusel Disney ani povolať klasické parodické prvky, aby si ich získal.

Na vlásku Na vlásku

Vo veľkej miere hrá na klasické atribúty. Osvedčený dej, výborné postavy a keďže je to ďalšie dielko Alana Menkena, kvalitný soundtrack a pekné pesničky rozširujúce dej i celkový dojem. Pravda, u nás sú dabované a prídeme o originálnu Mandy Moore či Donnu Murphy, no náš dabing je opäť pri disneyovke výborný – každý hlas či každá pieseň zapadá do výsledného kvalitného celku.

Prečo teda nehodnotiť vo finále ultimátnym hodnotením? K pomyselnej dokonalosti chýba lepšie prepracované zlo – aj keď nikde nie je napísané, že každá rozprávka musí mať zloducha či? Nie, Disney potrebuje mať to dobré i zlé, na odlišné zážitky sú tu iné štúdia. Možno pod prevahou zloduchov v kinách vypustil aj trošku svojho, ale nemusel. Ale Na vlásku má skutočne veľmi blízko ku klasikám 90. rokov a deviatka jej patrí rovnako ako Toy Story 3 či Drakovi. Tento rok asi nemáme desiatkový animák – ale tri skvelé.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

Tangled (USA, 2010, 101 min.)
Réžia: Nathan Greno, Byron Howard. Scenár: Dan Fogelman. Hudba: Alan Menken. Hrajú: (v slovenskom znení) Alžbeta Bartošová, Roman Ferjenčík, Zuzana Mauréry, Roman Pomajbo, Jozef Domonkos, Daniel Žulčák, Michal Hudák, Dušan Kaprálik, Peter Kollárik

autor Michal Korec 17.12.2010
9.0
-