ŠTVANEC IRA

ŠTVANEC IRA

7.0

V kinách je neamerický film pracujúci so skutočnými udalosťami bez toho, aby nimi zakrýval klasické klišé a navyše vám pripomenie, že napriek mnohému, žijeme vlastne v šťastnej krajine.

Severné Írsko nie je iba náš súper vo futbalovej kvalifikácii na majstrovstvá sveta, je to krajina, v ktorej desaťročia zúri(la) nevyhlásená občianska vojna. Pod pláštikom sporu medzi katolíkmi a protestantmi a pre mocenské záujmy Británie i sev. Írska, vybuchovali domy, horeli autá, zomierali ľudia. V atmosfére neustálej frustrácie, podráždenia a ohrozenia žil Martin McGartland, mladý katolícky zlodejíček, životom svojej generácie. Snažil sa nevšímať si veci a nejako sa pretĺcť. Z nejakého dôvodu si ho všimli súčasne v IRA i v polícii a ponúkli mu vlastne to isté: aby pre nich pracoval a krvácal za vlasť. Tak začal príbeh dvojitého agenta, ktorý zachránil desiatky životov.

Štvanec IRA Štvanec IRA Štvanec IRA

Spomínaných päťdesiat životov je aj v originálnom názve filmu (Fifty Dead Men Walking) a práve realistickosť predlohy a jej spracovanie, sú najväčšou devízou filmu. Jednoducho sa človek inak pozerá na eskapády agenta s povolením zabíjať a inak na scény, popisujúce skutočné príbehy. Aj dramaturgicky menšie hrdinstvo má náhle silný náboj. Celkovému vnímaniu výrazne napomáhajú veľmi presvedčivé herecké výkony. Jim Sturgess (Across the Universe) v ústrednej úlohe je veľmi sympatický a pritom absolútne presvedčivý. Nebuduje zo seba suprhrdinu, ale normálneho chalana, ktorý sa snaží ísť životom, ako vie. V dvojici so Sturgessom kraľuje plátnu Ben Kingsley, vo vynikajúcej forme. Pravdupovediac, ani som ho v koži tajného policajta Fergusa nespoznal, každopádne táto dvojica mierne pripomína nebezpečnú hru vo filme Volavka. Ich spolupráca možno nie je tak sofistikovaná a dramaticky vystavaná, každopádne na rozdiel od iných, je aspoň pôvodná.

Štvanec IRA Štvanec IRA Štvanec IRA

Práve v dramatizácii je jediný závažnejší problém. Predpokladám že z úcty k hlavnému hrdinovi a v snahe urobiť film hodnoverný, pôsobí predsa len trochu televízne, a možno aj mierne „rozvláčne“. Napriek snahe o dynamickú roztrasenú kameru a snímanie akcie tak, aby pôsobila bezprostredne a naozaj som mal chvíľami pocit, že sledujem rozsiahlejší diel z Profesionálov. Čo koniec koncov nie je najhoršia referencia. Škoda len zvoleného základného rámcovania. Myslím, že vzhľadom na dostupné informácie neveľmi funguje a zvyšok filmu, je tak možno až príliš lineárny. Hlavnou otázkou tak nie je "ako to dopadne", ale čo sa priebežne deje. Tu sa jednoznačne ukazuje, že najsilnejšou stránkou režisérky Kari Skogland, je práca s človekom. Civilné scény Martina so svojím okolím sú veľmi silné a presvedčivé.

Štvanec IRA je dobrý film, ktorý nenudí už len tým, že ukazuje skutočný svet a skutočných ľudí, bez falošného pátosu, alebo kázania. Je poctou mužovi, ktorý si uvedomil, že žiť za svoju krajinu, je omnoho ťažšie, ako za ňu zomrieť. Run, Martin, run!

Fifty Dead Men Walking (Veľká Británia/Kanada, 2008, 117 min.)
Réžia: Kari Skogland. Námet: Martin McGartland, Nicholas Davies – kniha (1997). Scenár: Kari Skogland. Kamera: Jonathan Freeman. Strih: Jim Munro. Hudba: Ben Mink. Hrajú: Jim Sturgess, Ben Kingsley, Kevin Zegers, Natalie Press

autor Vladimír Kurek 30.7.2009
7.0
10