VOJVODKYŇA

VOJVODKYŇA

6.0

Filmová recenzia



Anglické kostýmovky sú späť . Časovo ukotvené prevažne v 18. a 19. storočí s presahmi oboma smermi prinášajú príbehy, ktorých ústrednou témou je v poslednej dobe najmä  boj rozumu a citu, (nenaplnené) túžby po vášnivej láske a po slobode. Ako sekundárna tematická línia sa nimi vinie otázka postavenia ženy v spoločnosti, jej práva v politickom živote, ale aj právo na rozhodovanie o vlastnom súkromí. Popri adaptáciách románov Jane Austenovej, ktorá pod rúškou červenej knižnice kritizovala anglickú spoločnosť za jej rigiditu, sú vďačným materiálom pre sfilmovanie výrazné ženské figúry anglickej histórie. Repertoár “silných” Angličaniek sa Vojvodkyňou rozširuje o Georgianu Cavendish, vojvodkyňu z Devonshire (1757-1806).


 

Georgiana Spencer (Keira Knightley) sa ako sedemnásťročná vydala za Williama Cavendisha, vojvodu z Devonshire (Ralph Fiennes), lebo sa to patrilo. Vlastne ani ona sama s tým nemala nejaký problém, brala oznámenie o svojom vydaji z úst matky, lady Spencer (Charlotte Rampling), ako jednoduchý fakt: vydám sa, svojho manžela spoznám a zamilujeme sa do seba neskôr. Vyslovením “áno, beriem” sa však dostáva do murovaného chladného (o)sídla manželského života a povinnosti porodiť syna a vojvoda Cavendish jej plánované zamilovanie sa vôbec neuľahčuje. Všetko je akosi iné. Okruh jej známych sa jemne mení: vytvára sa okolo nej krúžok priateľov a priaznivcov spomedzi politikov, umelcov. Sama sa angažuje do politiky a je vášnivou gamblerkou. Po šiestich rokoch manželstva je však schopná porodiť “len” dve dcérky (a starať sa o manželovu nemanželskú), čo vojvoda Cavendish kvituje rôznymi milostnými románikmi, napríklad s veľmi dobrou priateľkou jeho ženy lady Elizabeth “Bess” Foster (Hayley Atwell). A Georgiana si nemôže dovoliť nič, ani Charlesa Greya (Dominic Cooper) ako milenca. Ani po tom, čo svojmu manželovi daruje vytúženého syna.

Vojvodkyňa Vojvodkyňa

Sloboda ako ústredná téma je rozvíjaná jednak na rovine politickej (naťuknutý vzťah Anglicka a amerických kolónií) a jednak na rovine súkromnej. Obe tieto línie sú vedené cez postavu vojvodkyne z Devonshire- cez jej vyjadrenie o absolútnej povahe slobody v debate s  Charlesom Jamesom Foxom (Simon McBurney), jej verejné vystupovanie a jej tichú, studenú domácnosť a snahu o rozhovor s manželom. Rozmarné hry s priateľmi mení za politické debaty a rozhovory v heslách a narážkach (často o verejných tajomstvách) s novými známymi. Protiklad túžby a reality sa následne prenáša do mizanscény filmu. Hneď v úvode prechádza Georgiana z otvorených záhrad do uzavretých kamenných a mramorových priestorov manželovho sídla. Veľké priestory, v ktorých je postava stratená, kŕčovité a povinné spoločné raňajky a večere v sídle, sa striedajú s exteriérmi, ktoré sú buď zamračené, šedivé v spojení s “povinným”, alebo slnečnejšie, keď si Georgiana otvára srdce na prechádzkach.

Vojvodkyňa tak trochu pripomína anglickú (zamračenejšiu) reakciu na Marie Antoinette (r. Sophia Coppola), ktorá tiež pracuje k konceptom “krásnej nudy” vo význame ne-dejovosti až ne-príbehovosti a vysekáva z dejín jednu silnú ženskú postavu. Dibbov film je však výrazne pochmúrnejší vo výraze a atmosfére už na prvý pohľad. Smútok či tklivosť celej situácie, v ktorej sa hlavná hrdinka nachádza, je na rozdiel od Marie Antoinette zjavná na prvý pohľad. Tam, kde Coppola cez bezstarostnosť a hravosť ukazuje prázdnotu a zúfalosť, Dibb nenecháva priestor na pochybnosti o tom, že manželstvo s vojvodom Cavendishom je síce spoločenská prestíž a otvorené dvere do najvyšších politických kruhov, no súčasne je ukážkovou zlatou klietkou.

Vojvodkyňa Vojvodkyňa

Celkový štýl filmu je veľmi tlmený. Jediná, kto výrazne vyčnieva je práve Georgiana. Za niečo zodpovedá scenár, ktorý jej jednoznačne (a logicky) dáva výrazne najväčší priestor, a za niečo jej herecká predstaviteľka. Keira Knightley doslova ťahá celý film ako v línii príbehu, tak aj v línii ideologickej, kedy mnohé možno v zásade len odčítavať z jej tváre, jej reakcií. Informácie sú totiž často len naznačované a ostatné postavy majú obmedzený priestor, ktorý je často využívaný na tlmočenie alebo akcentovanie ideí reprezentovaných Georgianou. Sústredenosť na Georgianine útrapy a nenaplnené priania a sny nepúšťa diváka nikam ďalej ako len veľmi plytko pod povrch postáv a ich motivácií. Rovnako tak aj povaha jej osobných vzťahov či už voči manželovi, alebo Charlesovi Greyovi, alebo aj Bess zostávajú len tým, ako sú dané “na prvý pohľad”, alebo ako ich niektorá z postáv verbalizuje.

Veľmi nevďačnú rolu dostal Ralph Fiennes, ktorého vojvoda je až s výnimkou jednej scény vykresľovaný ako výrazne negatívna postava pragmatického politika bez akýchkoľvek emócií a pochopenia pre potreby druhých. Tentoraz akoby chýbala ďalšia, súkromná alebo rodinná, rovina jeho postavy, a tak pomerne dlho pôsobí neurčito, ako akýsi zlovestný tieň s jedinou úlohou: vyvážiť túžby Georgiany prísnosťou. Herecky sa popri Keire Knightley darí presadiť snáď len Haley Atwell a Charlotte Rampling. Akoby ten implikovaný feminizmus nachádzal svoje vyjadrenie práve v postavách oboch žien a následne aj v hereckom prejave ich predstaviteliek. Paradoxne, hoci sa lady Spencer na plátne zjavuje len zriedka a v krátkych výstupoch, jej úloha “skúsenej” manželky (a matky) nie je zanedbateľná. Práve od nej  sa dozvedáme mnohé z tajov fungovania anglického šľachtického manželstva. 

Vojvodkyňa Vojvodkyňa

Vojvodkyňa má silný príbeh, so silnou hlavnou postavou. Jej mizanscéna je viac-menej štandardom, ktorý robí česť dobrým anglickým historickým drámam. Precízna práca s kamerou, bohatá výprava, dobre komponovaný hudobný soundrack, pomalšie tempo rozprávania sú motivované potrebami príbehu a emócie sú vyjadrované pri spoločných jedlách či posedeniach pri čaji, či iných typicky anglických rituáloch. Dibbov film síce nijako výrazne nevystupuje z palety filmov, ktoré patria k tomuto “žánru”, no stále ponúka pozitívne momenty (napríklad ten nezvyčajný postoj Georgiany k dohodnutému manželstvu a viaceré reakcie alebo otvorenosť ohľadom niektorých problémov, čo nie je pre filmy tohto druhu práve typické.). Vyžaduje však schopnosť a chuť vyrovnať s britskou strohosťou jeho výrazu.


PS: Film je adaptáciou knihy Amandy Foreman Georgiana, Duchess of Devonshire (1998).

PS2: Nedá mi nespomenúť priesečník hereckých kariér Keiry Knightley a Heleny Bonham-Carter. Zatiaľ čo pre Bonham-Carter bola rola “bad girl” Marly Singer v Klube bitkárov zlomom po dlhej línii kostýmových rolí, Domino akoby tvorila hraničný kameň smerom ku kostýmovkám pre Knightley.


The Duchess (V. Británia/Francúzsko/Taliansko/USA, 2008, 110 min.)
Réžia: Saul Dibb. Námet: Amanda Foremaná – román Georgiana, Duchess of Devonshire (Georgiana, vojvodkyňa z Devonshiru). Scenár: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb. Kamera: Gyula Pados. Strih: Masahiro Hirakubo. Hudba: Rachel Portman. Hrajú: Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Dominic Cooper, Hayley Atwell


Kinema
6.0
Diváci
9.6
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 110 min
Krajina: US UK IT FR DK
Rok výroby: 2008
Homepage www

Premiéra: 19.9. 2008
Premiéra SK: 7.5. 2009
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.6
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 110 min
Krajina: US UK IT FR DK
Rok výroby: 2008
Homepage www

Premiéra: 19.9. 2008
Premiéra SK: 7.5. 2009
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: ČASŤ DRUHÁ
1
hodnotenie 9/10
|OHNIVÁ OBLOHA
0
hodnotenie 7/10
|DARKLAND: NÁVRAT
0
hodnotenie 4/10
|DOKONALÉ DNI
0
hodnotenie 9/10
|ŠTYRIA MALÍ DOSPELÍ
0
hodnotenie 7/10
|MILUJE MA, NEMILUJE MA
0
hodnotenie 6/10
|MAMACRUZ
0
hodnotenie 7/10
|IRON CLAW
0
hodnotenie 7/10
|NA CESTE S MAMOU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.