TRISTAN A ISOLDA

TRISTAN A ISOLDA

6.0

Ešte skôr než Romeo a Júlia ochutnali trpkosť nenaplnenej lásky, v časoch niekde okolo okrúhleho stola kráľa Artuša, stáli bok po boku iní milenci, ktorým nebolo dožičené: Tristan a Isolda.

Prvé dejstvo: expozícia
(Skaly írskeho pobrežia, drevené hradiská anglických ostrovov, kulisy a lesy v Čechách)

Bratia Scottovci znamenajú vo filmovom priemysle slušný pojem. Najmä mladší a úspešnejší Ridley má, zdá sa, k historickým témam veľmi blízko. Po tom, čo sa režijne nabažil v antike (Gladiátor) i v neskorom stredoveku (Kráľovstvo nebeské), zasadol spolu s bratom Tonym do producentského kresla pri ďalšej z veľkých tém európskej histórie a mytológie. Legenda o nenaplnenej láske chrabrého Tristana a krásnej Isoldy, Ridleyho pokúšala už dávnejšie, no nakoniec, zrejme unavený Kráľovstvom nebeským, uvoľnil režijné miesto Kevinovi Reynoldsovi.

Odvážne, či skôr podivné rozhodnutie. Reynolds totiž očividne nepatrí k deťom šťasteny a okrem (vtedy) znesiteľného Robina Hooda, má na konte rozporuplné veci ako Rapa Nui, Gróf Monte Christo a najmä megaprepadák Vodný svet.

Evidentne nie vysoký rozpočet (bez oficiálneho zverejnenia) a menej známe tváre na plátne, nie sú zväčša dôvodom na paniku. Dokonca aj historický film môže pôsobiť mimoriadne príťažlivo v skromných kulisách a nemusí ísť iba o komornú drámu. Čo však, ak sa to všetko deje pod záštitou štúdia FOX, ktoré u nás získalo nelichotivú reputáciu?

Tristan a Isolda Tristan a Isolda Tristan a Isolda

Druhé dejstvo: zápletka
(on a ona + predošlí)

Tristan (James Franco) je synom jedného z kmeňových lídrov v Anglicku. Po tom, čo jeho rodina zahynie zbraňami pustošiacich Írov, vyrastá na dvore najvýznamnejšieho z anglických pánov - lorda Marka. Učí sa bojovať a nenávidieť Írov. Zatiaľ, na druhej strane mora, na zelených rovinách krajiny sv. Patrika vyrastá kráľova dcéra Isolda (Sophia Myles). Po smrti svojej matky je sama (teda s komornou) so svojím smútkom a nenaplneným životom.

Jedného dňa týchto dvoch mladých ľudí spojí more. Zamilujú sa do seba a bez toho, aby o sebe vedeli niečo viac, sú opäť aj morom rozdelení. Čo myslíte, stretnú sa?

Základná zápletka príbehu je svojou povahou typicky stredoveká. Príbeh nenaplnenej lásky, ktorej bráni predstava o cti a lojalita ku kráľovi v sebe obsahuje veľa z artušovskej poetiky. Tak ako Lancelota súčasne zraňuje priateľstvo ku kráľovi a láska ku kráľovnej, tak aj Tristan musí nájsť svoju cestu. Je tiež pravda, že takto postavený príbeh má blízko ku komornej dráme, ktorá vytvorená z brilantných dialógov a skvelých hereckých výkonov, by súčasnému happyendovému svetu mohla pripadať, ako dar z nebies. Žiaľ, ani Sophia Myles (Underworld), ale najmä Franco (Harry Osborne zo Spidermana) nemajú na to, aby utiahli túto rovinu filmu. Mám pocit, že medzi nimi nie je vôbec žiadna chémia a zvlášť Franco v úlohe trpiaceho zaľúbenca pôsobil nesmierne strnulo a neuveriteľne. Pri ňom som si mimovoľne musel spomenúť na najhoršie momenty Haydena Christensena z Epizódy 2.

Dobrou správou je, že Tristan a Isolda nie je komorný film a preto predošlú výčitku nemusíme brať veľmi vážne. Žiaľ, nejde ani o historický veľkofilm. Napriek tomu, že sa štáb evidentne snažil vytvoriť svet ranného stredoveku najvernejšie, ako sa dalo a vďaka tomu ho urobil príjemne obyčajným, až „špinavým“ (nie je nič horšie ako vyblýskané plechy a la Prvý rytier), stále som mal neodbytný pocit, že snímke chýba epický rozmer. Je to možno čiastočne dramaturgiou (úvodne preskakovanie cez mapu mi prišlo kostrbaté), čiastočne kamerou, ktorá si síce pomáhala dymom a protisvetlami, ale najmä asi rozpočtom. Jednoducho, stále som mal pocit, že 10 Írov útočí na 10 Angličanov a niekto mi chce tvrdiť, že je to veľká bitka. Jednoducho to celé pôsobí trochu televízne, ak rovno nepoviem inscenačne.

Tretie dejstvo: rozuzlenie
(oni a vy)

Tristan a Isolda v podaní režiséra Reynoldsa je zvláštny medzi-útvar. Nie je to ani komorná dráma, ani historický veľkofilm. Napriek tomu v ňom nájdete mnoho intímnych dialógov medzi hlavnými postavami (teba spomenúť ešte Rufusa Sewella) a niekoľko bitiek. Žiaľ s výnimkou dvoch citácii na svojho Robina Hooda (pasca v lese a kúpajúci sa nahý hrdina) sa Reynolds s ostatnými situáciami nevyrovnal nijak úžasne a samotný turnaj, či záverečná bitka mi prišli zvlášť nepodarené. Na začiatku som písal, že Tristanovi a Isolde nebolo dožičené. Týka sa to nielen ich osudu, ale aj ich filmovej podoby. Mohol to byť lepší film. Rozhodne.

Tristan & Isolde (USA/UK, 2005, 126 min.)
Réžia: Kevin Reynolds. Scenár: Dean Georgaris. Kamera: Artur Reinhart. Hudba: Anne Dudley. Hrajú: James Franco, Sophia Myles, Rufus Sewell, David O’Hara, Henry Cavill, Marek Vašut

autor Vladimír Kurek 26.5.2006