YESMENI

YESMENI

7.0

Ak si myslíte, že Český sen bol jedinečný tým, ako tvorcovia sami vyvolali jav, ktorý chceli zobraziť, tak ste ešte nič nevideli...

Skúsme si najprv malý testík pre tých, ktorí vedia trochu po anglicky. Otvorte si dve nové okná prehliadača (cez Ctrl+N). V jednom zadajte adresu www.wto.org a v druhom www.gatt.org. Prezradím vám, že tieto dve stránky sú totožné len na prvý pohľad - jedna z nich je v skutočnosti paródiou na tú druhú. Skúste si chvíľu poklikať medzi nimi a rozoznať, ktorá to je.

Ak vám rozlúštenie tohto malého rébusu trvalo zopár desiatok sekúnd, je to úplne v poriadku. Paródia na stránku Svetovej obchodnej organizácie z dielne združenia The Yes Men je skutočne prepracovaná. Niektorých ľudí dokonca zmätie natoľko, že na jej e-mailové adresy posielajú poštu určenú pre skutočnú parodovanú organizáciu. Yesmeni nemajú žiadne zábrany takýto omyl naplno využiť, a vznikajú tak veľmi, veľmi zaujímavé situácie - niektoré z nich sú predmetom tohto celovečerného dokumentu.

Yesmeni Yesmeni Yesmeni

Kto vlastne sú Yesmeni? Pokiaľ sa dá veriť ľuďom, ktorí 90 minút predvádzajú ako dobre vedia klamať, sú to celkom obyčajní jedinci s aktívne kritickým postojom voči súčasným svetovým mocenským pomerom. Tvoria voľné, roztrúsené združenie, ktorého hlavnou pracovnou metódou je "korekcia identity". Podľa Yesmenov ide o opak krádeže identity: namiesto toho, aby sa zločinec vydával za bežného človeka a páchal v jeho mene škodu, bežný človek sa vydáva za zločinca a v jeho mene škodu priznáva. Pod "zločincom" sa tu rozumejú ľudia a inštitúcie, ktoré konajú nemorálne, avšak vzhľadom na svoju moc ostávajú nepostihnuté.

Na plátne to vyzerá tak, že sa Yesmeni vydávajú za zástupcov Svetovej obchodnej organizácie a na rôznych konferenciách prednášajú scestné a absurdné myšlienky, ktoré sú však nepríjemne podobné tézam hlásaným skutočnou organizáciou. Ich prezentácie pripomínajú slávnu satirickú esej "A Modest Proposal", ktorú uverejnil v roku 1729  Jonathan Swift (navrhoval v nej riešiť hladomor konzumáciou detí). Na rozdiel od Swifta však Yesmeni majú k dispozícii PowerPoint, počítačové animácie a multimediálne projektory. Všetky dostupné prostriedky dôkladne využívajú.

Rovnako zaujímavé ako vystúpenia Yesmenov sú reakcie na ne. I keď sú diváci vlastne bezbrannými obeťami kanadského žartíku, nevzbudzujú ľútosť, pretože sú tak povediac dobrovoľne dehumanizovaní. Výnimkou je záver filmu, v ktorom Yes Meni zmenia tón prednášky a stanú sa naozaj príliš presvedčivými. Napriek tomu sa záver nedá nazvať cynickým - práve naopak. Nazval by som ho veľmi zaujímavým.

Yesmeni Yesmeni Yesmeni

Hoci je podstatou činnosti Yesmenov podvod, vyznievajú oveľa čestnejšie než napríklad Michael Moore (ktorý sa mimochodom vo filme na chvíľku aj objaví). Kým Moore zavádza samotného diváka, Yesmeni zavádzajú pred očami diváka rôznych byrokratov - a robia to navyše s takou drzosťou, že si otvorene pýtajú odhalenie.

Snímka má však aj niekoľko slabín - v prvom rade je zdĺhavá. Zábery z akcií sú prekladané siahodlhými pasážami zo zákulisia a príprav. Zo začiatku prispievajú k budovaniu napätia a atmosféry, no neskôr sa opakujú a kazia celkové tempo. Ďalším problémom sú titulky, ktoré sú vo veľkej časti záberov prakticky nečitateľné. Dej sa odohráva v kanceláriách a hotelových izbách medzi bielymi stenami s kopami bielych papierov na stoloch a často v ňom účinkujú ľudia v bielych košeliach. Výsledkom je, že pokiaľ neviete po anglicky, budete krvopotne lúštiť titulky a niektoré scény si vôbec neužijete.

Čo dodať? Ak sú vám aktivity Yesmenov známe a patríte medzi ich fanúšikov, určite sa pôjdete pozrieť. Ak vám stačí to, čo ste sa o nich zatiaľ dozvedeli, zrejme sa pozrieť nepôjdete. Ak ste však zvedaví a chcete vedieť viac, film sa vám vidieť oplatí - už len samotné prednášky a tézy v nich predkladané rozhodne stoja za pozornosť...

The Yes Men (USA, 2003, 80 min.)
Réžia: Dan Ollman, Sarah Price, Chris Smith. Hrajú: Dr. Andreas Bichlbauer, Phil Bayly.

autor Ján Hušták 29.4.2005