OTCOM NA PLNÝ ÚVÄZOK

OTCOM NA PLNÝ ÚVÄZOK

5.0

Šiesty celovečerný film Kevina Smitha sa po dvoch komédiach (Dogma a Jay a mlčanlivý Bob vracajú úder) opäť zaoberá o niečo vážnejšou témou: vzťahom otca a dcéry...

Oliver Tinke patrí medzi najväčšie talenty public relations v New Yorku - riadi celé hudobné oddelenie úspešnej agentúry a svoju prácu zbožňuje rovnako ako svoju priateľku Gertie, ktorú si dokonca aj vezme. Gertie však zomiera pri pôrode a Olliemu tak ostáva len práca a miminko. Zdrvený žiaľom sa vrhá do práce, až kým sa mu jeho zanedbané otcovské povinnosti nevypomstia a o svoje miesto nepríde. Rozhodne sa teda stať sa otcom na plný úväzok. O pár rokov ho svetlá veľkomesta začínajú lákať späť - láka ho však aj fešná brigádnička v miestnej videopožičovni...

Otcom na plný úväzok Otcom na plný úväzok Otcom na plný úväzok

Smith, ktorý okrem režírovania prispel k filmu aj scenárom, postavil príbeh na vlastných skúsenostiach s otcovstvom (zároveň ním vzdáva hold vlastnému otcovi, ktorý zomrel v čase, keď sa film nakrúcal). Scenár, ako aj celá snímka, však zrejme bude pre fanúšikov Smithovho kultového dielka Chasing Amy (1997) sklamaním. Príbeh je prekvapujúco priamočiary až prostý, je v ňom oveľa menej nuáns a otázok - čo by samo o sebe nevadilo, keby sa scenár nemotal príliš blízko prehnanej sentimentality. Hoci sa Smith statočne snaží vyhnúť tým najhorším klišé, o niektoré predsa len zakopne a následky sú naozaj rozpačité (napr. Ollieho dojímavý príhovor k jednomesačnej Gertie, keď zistí že ju zanedbával). Dokonca aj Smithove povestne realistické dialógy miestami znejú ako text divadelnej hry. Najväčšiu výhradu však mám k celkovému vývoju hlavnej postavy - posadnutosť, s ktorou Ollie ignoruje iných pokiaľ ide o jeho prácu, je extrémna a vôbec nepasuje k scénam, kde je "normálny" (skoro akoby bol schizofrenikom, čo však nie je). Inými slovami, postava Ollieho osciluje medzi extrémnymi polohami, medzi ktorými chýba spojitosť.

Mohlo by to byť aj v dôsledku hereckého prevedenia zo strany Bena Afflecka. Po niektorých jeho filmoch som skalopevne presvedčený, že absolútne nevie hrať, a potom zas príde snímka, po ktorej som nútený svoj názor poopraviť. Otcom na plný úväzok však bohužiaľ patrí do prvej kategórie - Affleckovo herectvo je tu akýmsi zvláštnym spôsobom silené, stále vyzerá, akoby chcel najradšej byť niekde úplne inde, ale musí svoje nutkanie skrývať. Ťažko presne popísať, odkiaľ tento dojem prichádza, no musím povedať, že mi Affleck v tejto snímke poriadne vadil. A to ani nehovorím o tom, že v scénach s Jennifer Lopez, s ktorou v čase nakrúcania chodil, chýba medzi nimi akákoľvek iskra.

Ďalšiu hlavnú postavu (sedemročnú Ollieho dcérku Gertie) si zahrala Raquel Castro. Je to veľmi živé, spontánne a vnímavé dieťa, má slušný talent na spev a pri jej žiarivom úsmeve by sa roznežnil aj masový vrah, ale pravdupovediac, ďalší Haley Joel Osment z nej asi nebude. V každom zábere je očividné, že si až do špiku kosti uvedomuje prítomnosť kamery. Jej prirodzená túžba predvádzať sa preráža na povrch a podlamuje vierohodnosť jej prejavu. Samozrejme, je nezmysel kritizovať niekoho, kto ešte bude roky dozrievať, ale faktom ostáva, že malá Gertie pôsobí ako na školskej besiedke nielen v scénach, ktoré sa odohrávajú na školskej besiedke.

Tretím "pilierom" filmu je Liv Tyler (v úlohe brigádujúcej študentky menom Maya), ktorá ma opäť raz príjemne prekvapila. V miestach, kde jej scenár poskytol väčší priestor, vytvorila živú, presvedčivú a zaujímavú postavu z mäsa a kostí. Azda najviac sa jej vydarila scéna, v ktorej Ollieho presviedča, že z jej strany išlo len o flirt zo súcitu (pričom použije krásny výraz "charity jump").

Spomedzi ostatných hercov zaujme nestor newyorskej komediálnej scény George Carlin v úlohe Ollieho otca, ako aj Will Smith v očarujúcej cameo scéne, kde hrá sám seba. Samozrejme, Will Smith hráva takmer výhradne sám seba, akurát v rôznych kostýmoch - no povedzme si úprimne, málokto vie byť tak bezprostredný ako on.

Snímka Otcom na plný úväzok nechce byť rodinnou komédiou ani psychologickým zamyslením, ale skôr obyčajným, úprimným ľudským príbehom. Obávam sa však, že Kevin Smith nevedel celkom presne, čo má byť v tomto príbehu pointou - okrem klasického klišé "rodina je dôležitejšia než práca". A hoci každé klišé skrýva vo svojom jadre hlbokú pravdu, Smithovi sa ju nanešťastie nepodarilo odhaliť.

Jersey Girl (USA, 2004, 102 min.)
Réžia: Kevin Smith. Scenár: Kevin Smith. Kamera: Vilmos Zsigmond. Hudba: James L. Venable. Hrajú: Ben Affleck, Jennifer Lopez, Raquel Castro, Jason Biggs, Liv Tyler, Matt Damon, Stephen Root, Jennifer Schwalbach Smith, Will Smith

autor Ján Hušták 12.11.2004
5.0
7.5