ČOKOľVEK

ČOKOľVEK

7.0

Filmy Woodyho Allena tvoria už dlhé roky osobitný žáner, nie veľmi príťažlivý pre bežného diváka. Dovolím si však povedať, že vďaka komédii Čokoľvek sa "kométa Allen" po mnohých rokoch opäť na chvíľu priblížila k planéte Zem...

Jerry Falk, začínajúci mladý spisovateľ, žije v malom, predraženom bytíku v New Yorku s kočkou menom Amanda, do ktorej je šialene zamilovaný. Problém je, že... no, vlastne problémov má Jerry viacero a aj keď sa nemôže ktovieako sťažovať, jeho život je mozaikou drobných frustrácií, ktoré spolu tvoria veľmi neuspokojivý celok. Jeho priateľka je krásna a sladká, ale aj citovo nestabilná a dokonale nespoľahlivá; jeho agent je stelesnením neschopnosti, no Jerry nemá srdce ho prepustiť; jeho psychoanalytik vie výborne počúvať, ale nikdy nič neporadí. Jerryho "bútľavou vŕbou" sa stáva David Dobel, excentrický postarší kolega s pekne vyvinutou paranoidnou psychózou. Samozrejme, takáto kombinácia máva občas netušené následky...

Čokoľvek Čokoľvek Čokoľvek

Azda najväčším pozitívom Allenovho ostatného diela je fakt, že rolu pasívneho, bezradného, neurotického slabocha konečne prenechal niekomu inému: postavu Jerryho hrá Jason Biggs, známy slovenskému divákovi najmä ako hlavný hrdina trilógie Prci, prci, prcičky. Samotný Woody Allen sa prevtelil do "trafeného" Dobela a hrá ho s mimoriadnym šarmom - dokonca sa zdá, akoby aj trochu omladol. Scény Jerryho rozhovorov s Dobelom majú neodškriepiteľnú iskru a spád.

Dialógy sú v tejto snímke všeobecne na vynikajúcej úrovni - sú živé, realistické a až na zopár výnimiek držia divákovu pozornosť. No keďže ide o Allenovu tradične silnú stránku, nič iné sa ani neočakáva - starý pán si jednoducho udržuje svoj vysoký štandard. Celková stavba scenára je tiež veľmi slušná, najmä berúc do úvahy, že film je z dejového hľadiska pomerne skromný. Jednoducho sledujeme postupné Jerryho upadanie do vlastných problémov a odhaľujeme záludnosti Amandinej povahy. V poslednej tretine filmu nastane mierne spomalenie tempa (možno by pomohol prísnejší strih), no veľmi milý záver ho dostatočne vynahradí.

Postava Amandy pripadla Christine Ricci, pre ktorú znamená azda definitívne odpútanie od "detských" úloh. Ricci sa viackrát vyjadrila, že sled dievčenských a teenagerských postáv, ktoré jej priniesol úspech vo filme Casper, ju už unavuje a rada by si zahrala niekoho "dospelejšieho". V Čokoľvek sa jej to podarilo - je ženská, temperamentná, neistá, afektovaná aj apatická. Z Amandy síce prebleskuje rozmaznané dieťa, z ktorého vyrástla, ale ide jednoznačne a presvedčivo o Amandu, čiže Ricci podáva naozaj solídny výkon. Kamera si všíma aj jej pekne vyvinuté telo, takže táto 24-ročná herečka sa už zrejme detských úloh obávať nemusí.

Čokoľvek Čokoľvek Čokoľvek

Napočudovanie najväčšou slabinou filmu je (podľa mňa) slabé psychologické vykreslenie Jerryho. Napríklad je veľmi čudné, že hoci ide o mladého človeka úplne neschopného citovej samostatnosti, v celom príbehu sa vôbec neobjavia jeho rodičia. Jerry síce raz spomenie svoju matku, no inak pôsobí, ako by sa vyliahol z dákej vesmírnej lode. Zdalo by sa, že Allen jednoducho pri písaní scenára "zabudol", že mladý človek zvykne mať rodičov, no Amandina matka má vo filme dosť prominentnú úlohu. Podľa mňa Allenovi jednoducho Jerryho rodičia v príbehu zavadzali a tak ich vynechal. Jerryho pasivita však ostáva nevysvetlená a nakoniec ako postava zanecháva rozpačitý dojem - napriek hereckej zručnosti Jasona Biggsa.

Najnovší Allenov príspevok do americkej kultúry je naozaj trošku "z iného sveta", kde účet od psychoanalytika patrí k životu tak ako účet za telefón. Pokiaľ patríte medzi fanúšikov Woodyho Allena, bude vám tento svet pripadať dôverne známy a radi si doň zájdete na ďalšiu návštevu. Ak tohto režiséra "nemusíte", ale nie ste zas úplne komerčný typ diváka, tak by som vám poradil nazbierať odvahu a ísť si Čokoľvek pozrieť - možno budete príjemne prekvapení sviežou, ľahkou komédiou s príjemným tempom.

Anything Else (USA, 2003, 108 min.)
Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Kamera: Darius Khondji. Hrajú: Woody Allen, Jason Biggs, Christina Ricci, Danny DeVito, Fisher Stevens, Anthony Arkin, KaDee Strickland, Jimmy Fallon, Diana Krall, William Hill

autor Ján Hušták 13.8.2004
7.0
1.0