MASTER & COMMANDER: NA OPAČNOM KONCI SVETA

8.0

Príbeh sa odohráva v roku 1805, keď Napoleon vážne ohrozoval námornú prevahu britskej flotily. Jedna z jeho lodí, Acheron, bola vyslaná do Tichého oceánu, aby rozšírila boje aj do pacifickej oblasti a oslabila tak možnosti Admirality koncentrovať palebnú silu. Briti, ktorí sa v predstihu dozvedeli o Acheronovej plavbe, vyslali k východnému pobrežiu Brazílie loď Surprise pod velením kapitána Jacka Aubreyho. Jeho úlohou bolo skrížiť Acheronu cestu a následne francúzske plavidlo zneškodniť, zničiť alebo zajať. Prvé stretnutie dopadlo v Acheronov prospech a zdalo sa, že misia neuspela. To by však na mostíku nesmel stáť Šťastný Jack...

Master & Commander je film natočený na motívy dobrodružných románov Patricka O'Briana, ktoré spája práve postava Jacka Aubreyho, kapitána kráľovského vojenského námorníctva. V anglicky hovoriacich krajinách ide o známe a kritikou vychválené bestsellery, denník New York Times  dokonca vyhlásil sériu Master & Commander za "najlepšie historické romány, aké boli kedy napísané". Samotný O'Brian sa filmového spracovania svojich kníh nedožil (zomrel v roku 2000), no myslím, že s dielom režiséra Petra Weira (Spoločnosť mrtvych básnikov, The Truman Show) by bol spokojný. Z filmu totiž sála dobrodružná atmosféra, ktorá naozaj pripomína dobrú knihu a zaujme aj mnohých z tých, ktorým je historická beletria viac-menej cudzia (napríklad mňa).

Master & Commander: Na opačnom konci sveta Master & Commander: Na opačnom konci sveta Master & Commander: Na opačnom konci sveta

Ide o veľmi dobre vyvážený film. Nedominujú v ňom technické podrobnosti, úvahy o vojenskej taktike ani akčné scény, a tak ostal dostatočný priestor na bohatú kresbu postáv, ktorá napočudovanie nezdržuje príbeh, alebo len minimálne. Okrem dvoch hlavných hrdinov (Jack Auburn a jeho priateľ Stephen Maturin, lodný chirurg) sa na príbehu podieľa pomerne veľa vedľajších postáv, ktorým môžeme nazrieť "do duše" vďaka šikovne napísaným epizódam, odohrávajúcich sa počas prenasledovania Acheronu (trinásťročný šľachtický syn príde o ruku, poddôstojníka šikanuje posádka atď.).

Dej sa vyvíja v dvoch rovinách. V prvej Jack Aubrey zápasí s "neviditeľným" protivníkom, veliteľom Acheronu. Rôzne finty a triky, ktoré na seba navzájom používajú, tvoria hlavnú líniu príbehu a sú skutočne zaujímavé. Na "mikroúrovni" sa zase odohráva konflikt medzi Jackom a Stephenom, ktorý sa snaží "držať na uzde" Jackov lovecký inštinkt. Kontrast medzi ráznym a tvrdohlavým Auburnom a vnímavým idealistom Maturinom je vydarený a otvára zopár filozofických otázok, nad ktorými sa dá zamyslieť (ak sa vám chce).

Jedinou, avšak nevyhnutnou, slabinou scenára je vykreslenie Acheronu a jeho posádky ako abstraktného nepriateľa bez tváre a citov. Záverečnej bitke následne chýba prvok človečiny, ktorý sa inak nesie celým príbehom, a tak je záver deja paradoxne antiklimaktický. Celkový pozitívny dojem však ostáva zachovaný aj vďaka šikovnému zvratu v posledných sekundách filmu.

Výborný scenár dopĺňajú kvalitní herci. Russel Crowe mi nie je bohvieako sympatický, ale treba uznať, že dokáže presvedčivo zahrať a v tomto filme mu postava Jacka Aubreyho sekne ako dobre ušitá uniforma. Jeho protiváhou na plátne je vynikajúci a charizmatický Paul Bettany, s ktorým si Crowe už zahral vo filme Čistá duša. Aj v Master & Commander tvoria dobre zohratú dvojicu, ktorá pôsobí dokonale presvedčivo. Z vedľajších postáv treba spomenúť Maxa Pirkisa a Leea Inglebyho (áno, to je ten bezruký chlapec a šikanovaný poddôstojník) a medzi námorníkmi sa blysne aj Billy Boyd (Pipin v Pánovi prsteňov).

Z technickej stránky je Master & Commander urobený takisto veľmi kvalitne. Bol som hlavne prekvapený prepracovanosťou búrkových scén, z ktorých zvyčajne kričí, že boli robené v štúdiu - nie však v tomto prípade. Vlny sú impozantné a k dokonalosti už chýba len to, aby sa hľadisko v kinosále začalo húpať. Ďalším prekvapením bol relatívne jemný štýl zobrazenia námorného boja. Možno je to tým, že som minulý týždeň pozeral v bedničke Patriota, ale vyslovene som čakal zábery, ako delové gule trhajú ľuďom hlavy a podobne, a moje očakávania sa nesplnili. Na jednej strane som bol rád, na druhej sa mi zdala tá "čistota" boja až prehnaná. Nebolo to však nič mimoriadne rušivé. Zo soundtracku treba spomenúť nádhernú Bachovu sonátu pre violončelo, ktorá dostala na jednom čarovnom mieste dosť veľa priestoru. Mňam.

Istý americký recenzent používa ako hlavné kritérium hodnotenia filmov "suspension of disbelief", teda to, či sa snímke podarí prelomiť skepsu, s ktorou k nej divák pristupuje (je to predsa vymyslený príbeh...). V tomto je Master & Commander skutočne dobrý film, ktorý vtiahne diváka do deja a nepotrebuje na to do očí bijúce diery v logike. Ak máte náladu na kvalitný dobrodružný film, alebo na kvalitný hocijaký film, môžem vám tento len doporučiť.

Master and Commander: Far Side of the World (USA, 2003, 138 min.)
Réžia: Peter Weir. Scenár: Peter Weir, John Collee. Kamera: Russel Boyd, Sandi Sissel. Hudba: Iva Davies, Christopher Gordon, Richard Tognetti. Hrajú: Russel Crowe, Paul Bettany, James D'Arcy, Edward Woodall, Chris Larkin.

autor Ján Hušták 12.12.2003
8.0
8.0