TOP 15: NEO-NOIR (2010-2019)

TOP 15: NEO-NOIR (2010-2019)

článok



Druhá dekáda nového milénia je už dlhšie za nami (a rok 2020 ani veľa priniesť nemohol), preto sme sa rozhodli zrekapitulovať 10-ročné dianie na poli neo-noiru. Archetypálne aj moderné noirové príbehy z tradičného Los Angeles, vyprahnutého Texasu i zo zahraničia, či návrat k osvedčeným značkám (Veronika Mars, Sin City). O slovo sa čoraz častejšie hlásia temné severské detektívky a ázijská produkcia s pre ňu typickým umeleckým cítením. A nezabúdajme, že čoraz viac noirovo ladených vecí vzniká vo svete seriálov (Mob City, True Detective, Babylon Berlín, Altered Carbon, Too Old To Die Young). Toto sú naši favoriti za dekádu 2010´s.

Američan (The American, r. Anton Corbijn, 2010)

Nájomný vrah (uhrančivý a minimalistický George Clooney) nachádza po nevydarenej zákazke vo Švédsku útočisko na malebnom talianskom vidieku, kam ho na čas posiela jeho šéf. Užíva si oddych, no zároveň prijíma novú úlohu – zostaviť zbraň pre záhadnú objednávateľku. A aj keď je ospalé mestečko ideálnym miestom pre jeho duševnú rehabilitáciu, musí sa mať na pozore pred novými známosťami i minulosťou, ktorá môže kedykoľvek vykopnúť dvere...

Melancholická a štýlová, nikam sa neponáhľajúca artovka, pripomenie francúzske „old-school“ kriminálky (hlavne Melvillea a jeho opus magnum Samuraj) či neskoršie filmy noir s hitmanmi: Murder by Contract (1958) a Blast of Silence (1961).

Carancho (r. Pablo Trapero, 2010)

V Argentíne zahynie pri dopravných nehodách až 8.000 ľudí ročne. Na každej z týchto tragédií sa obohacuje systém založený na vyplácaní poisťovní a dierach v legislatíve. Sosa je skrachovaný advokát, ktorý prišiel o licenciu a v snahe získať ju späť jazdí po poliklinikách a policajných staniciach, kde medzi zúfalými ľuďmi v nešťastí hľadá potenciálnych klientov. Na jednej pohotovosti spoznáva začínajúcu doktorku Luján. Medzi právnikom pod tlakom a osamelou ženou na praxi (závislej na morfiu) vzniká vášnivý vzťah a to ešte netušia, ako veľmi si vedia pomôcť.

Dusný príbeh z prostredia, kam sa človek bežne nechce dostať, sa väčšinou odohráva v noci. Máte pocit, že všetko nekalé sa deje celkom nenápadne a práve vtedy, kedy zvyšok sveta pokojne spí. Trapero, podobne ako vo svojom druhom filme Muž z Buenos Aires (2002), rieši tému „vyššej“ korupcie. Noirovú atmosféru podčiarkuje fixácia na noc, motív „poslednej fušky kariéry“,  zápletka s poistnými podvodmi a morálne skazené charaktery s neznámou minulosťou.

Argentína a jej nová vlna od konca 90tych rokov má bohatú tradíciu neo-noirových titulov, ktoré sa dostali na svetové festivaly. Vo väčšine z nich účinkoval národný obľúbenec Ricardo Darín. Spomenúť musíme podvodnícky thriller Deväť kráľovien (2000), atmosferickú a komornú Auru (2005) a hlavne Oscarom ocenenú, nadžánrovú kriminálku Tajomstvo ich očí (2009).

Mesto (The Town, r. Ben Affleck, 2010)

Nemusíme zdôrazňovať, že lúpežný (heist) film má neodmysliteľné miesto ako vo filme noir (Biely požiar, Asfaltová džungľa, Rififi, Zabíjanie), tak v neo-noiri (Osudový kruh, Priatelia Eddieho Coylea, Psie popoludnie). Pri sledovaní Mesta je však evidentné, že Ben Affleck je predovšetkým fanúšikom Michaela Manna (Zlodej, Neľútostný súboj). Navyše, po svojom debute znova vzdáva hold Bostonu a tentokrát je ešte osobnejší. Dobre pracuje s atmosférou mesta: viď nočné scény v šere či zábery z helikoptéry na nočné mesto. Okrem toho tu máme (sub)žánrové štandardy ako sympatického antihrdinu (Affleck), horúcu hlavu ako slabý článok zločineckej skupiny (na Oscara nominovaný Jeremy Renner), zápletku s „poslednou vykrádačkou“, podraz a nemožnosť vymaniť sa z kriminálu. Dojem akurát kazí naivná romantická linka a často prílišná doslovnosť, akoby povinné výbavy mainstreamového filmu.

Drive (r. Nicolas Windig Refn, 2011)

Počin, ktorý snáď ako jediný z tohto zoznamu netreba bližšie predstavovať. Drive zinkasoval kultový status prakticky hneď po svojom uvedení už len skrz pohrávanie sa s diváckymi očakávaniami v kampani. Prekvapivo a našťastie (!) sa nekonal žiaden pretekársky akčňák na štýl Rýchlo a zbesilo, ale komorný thriller s dôrazom na psychológiu postáv a štýl. Refnovi sa podarilo namiešať coolový, neo-noirový mix Melvillovho Samuraja (1967) a Hillovho Vodiča (1978).

Mágia nočného Los Angeles, tajomný antihrdina v „delonovskom prevedení“ Ryana Goslinga, luxusný „80tkový“ soundtrack, cool kamerové podhľady na Goslinga (a jeho špáradlo), atmosferická hra so svetlom a štýlové pohrávanie sa s gýčom. To je Drive, novodobá klasika.

Muži, ktorí nenávidia ženy (The Girl With the Dragon Tattoo, r. David Fincher, 2011)

Americký remake populárneho „nordic-noiru nemohol v Hollywoode nájsť lepšieho kandidáta. Fincher je v neo-noiri doma už len pre štylizovaný kult Se7en, aj keď noirové postavy, atmosféru či nespoľahlivého rozprávača nájdeme aj v iných jeho filmoch: Hra (1997), Klub bitkárov (1999), Zodiac (2007) či Stratené dievča (2014). Typicky fincherovská hutná a temná atmosféra tu dá zaspomínať na spomínaný Se7en, a aj keď tu sa už fetišisticky nepracuje s trademarkmi filmu noir ako je treskúci dážď, baloniak či špecifické nasvietenie, rovnako sa tu skúma charakter a pôvod zla.

Ak sa bavíme o dekáde 2010´s, nemôžeme obísť ani severskú detektívnu sériu z Oddelenia Q o odložených prípadoch: Žena v klietke (2013), Zabijaci (2014), Odkaz vo fľaši (2016) a asi „najnoirovejší“ diel – Zložka 64 (2018). Dánske knižné príbehy Jussiho Adlera-Olsena sú akýmsi „scandi-noir“ pokračovateľom švédskej trilógie Millenium od Stiega Larssona.

Zabijak Joe (Killer Joe, r. William Friedkin, 2011)

Bizarný country-noir! Mladučký díler z malého mesta Chris (Emile Hirsch) potrebuje zohnať rýchlych 6.000 $, ktoré mu uchmatla jeho problémová matka. Spôsob, ako prísť k peniazom vidí práve v matke, ktorá má uzavretú životnú poistku so zaujímavým plnením v prípade svojej smrti. Spojí sa preto so svojim otcom (Thomas Haden Church) a vymyslia plán jej vraždy. Na túto špinavú prácu si najímajú morálne pochybného Joea Coopera (Matthew McConaughey) – šarmantného detektíva s južanským šarmom a vo voľnom čase i nájomného vraha. Svoje služby poskytne len pri zložení hotovosti 25.000 $, ktoré však mužské osadenstvo rodinky nemá, a preto mu ako zálohu poskytnú Chrisovu príťažlivú sestru Dottie...

Pochybné existencie z amerického Texasu, dlhy, objednávka vraždy, poistný podvod – to všetko v bizarnom prevedení režisérskeho veterána Williama Friedkina (Francúzska spojka, Žiť a zomrieť v L.A.). Kontroverzná scéna s kuraťom z KFC je už dnes kultová.  

 

Bad Turn Worse (r. Simon Hawkins a Zeke Hawkins, 2013)

Trojica texaských kamarátov trávi horúce leto po strednej škole s vidinou vysnívaného úteku z malého nudného mestečka. Dvaja z nich vidia svoju budúcnosť na vysokej škole a problémový článok partičky „BJ“ sa rozhodne, že rozlúčka s nimi musí stáť za to a okradne preto svojho šéfa Giffa (presný Mark Pellegrino). Po bujarom párty víkende však prichádza nepríjemné vytriezvenie. Ukradnuté peniaze v skutočnosti patrili oveľa väčšej rybe – gangsterovi Big Redovi. Aby partička tínedžerov splatila svoj dlh, musí teraz vylúpiť „práčku na peniaze“, čo je už podstatne rizikovejšia akcia.

Hutnou atmosférou a nasvietením tmavých scén blízke Coenovcom, scénami násilia zasa Tarantinovi a ústredný milostný trojuholník plný podrazov pripomenie príbehy z pera Jima Thompsona (ktorému film vzdáva poctu dialógom z úvodu „Máme 32 variácií príbehu a zápletku jednu“). Veľmi solídny debut alias Texas-Teen-Noir! Na začiatku subžánru však bola Zbytočná krutosť...

 

Cold in July (r. Jim Mickle 2014)

Ďalší (neo/retro) noir z Texasu. Koniec 80tych rokov. Rodinne založený manžel a otec – poctivák Richard Dane (Michael C. Hall), nechtiac vo svojom dome v sebaobrane zastrelí neznámeho lupiča. Zhodou okolností ide o hľadaného zločinca. Richard preto vyviazne bez trestu, avšak smrť svojho syna nenechá bez potrestania, práve na slobodu prepustený kriminálnik, Ben Russel (Sam Shepard). Pre Richarda a jeho rodinu začína obdobie psychického teroru...

Mickle atmosférou zo začiatku pripomenie Davida Finchera či Scorseseho Mys hrôzy, zápletkou neskôr 8MM a zabŕdne aj do neo-westernu, aby na konci evokoval Peckinhapa. Áno, žánre sa nečakane obmieňajú, no základné noirové piliere stále pretrvávajú: atmosféra a štýl!

Sliedič (Nightcrawler, r. Dan Gilroy, 2014)

Nočná džungľa Los Angeles a hriechy noci zachytávané prinajmenšom ctižiadostivým reportérom. Ako mnoho noirových lúzrov pred ním (napr. bezcharakterný novinár Kirka Douglasa z Wilderovho Ace in the Hole, 1951), aj mladý Lou Bloom (démonický Jake Gyllenhaal) zúfalo sníva o tom „stať sa niekým“. A to aj cez mŕtvoly. Namiesto rešpektovaného reportéra sa však z neho stáva posadnutý sociopat s kamerou. Po nociach brázdi ulice, sliedi a čaká na zločin, ktorý vyprodukuje mesto. Tragédiu z miesta činu následne predáva ako mediálnu senzáciu z prvej ruky. Policajná siréna preňho predstavuje vôňu peňazí.

Celovečerný debut je výrazne ovplyvnený Scorsesem: špinavosťou ulice a psychicky vyšinutou postavou pripomenie kultového Taxikára (1976), atmosférou hlbokej noci, policajných sirén a blikajúcich sanitiek tiež Počítanie mŕtvych (1999). Vďaka spracovaniu témy mediálneho hyenizmu si film vyslúžil aj trefný prívlastok „Ace in the Hole pre iPhone generáciu“. 

Veronica Mars (r. Rob Thomas, 2014)

Celovečerný pokračovateľ prvej seriálovej série (2004) sa odohráva 9 rokov po nej. Z tínedžerskej detektívky (Kristen Bell) je už ašpirujúca newyorská právnička. Plány jej prekazí telefonát od bývalého partnera Logana (Jason Dohring), ktorý je obvinený z vraždy svojej priateľky. Veronica sa po rokoch vracia do rodného kalifornského mestečka, v ktorom je zhodou okolností aj triedny zraz. Sprvoti chce Loganovi len dohodiť dobrého obhajcu, napokon sa do prípadu sama obuje, keďže je presvedčená o jeho nevine... Znalosť seriálu je rozhodne výhodou. Nevýhodou sú však fádne herecké výkony, slabá chémia medzi postavami a vzhľadom na zápletku natiahnutá minutáž. Noirové farby tu háji ozvláštňujúci voice-over, práca so žalúziami a občasné scény v šerosvite. Jeden z tých slabších neo-noirov dekády, ale rozhodne zaujímavý už len z hľadiska obráteného archetypu „súkromného očka“.

Čierne uhlie, tenký ľad (Bai ri yan huo, r. Yi'nan Diao, 2014)

Po správnosti by sme film (podobne ako Cold in July) mali zaradiť do retro zoznamu, ale keďže sa odohráva len dekádu skôr než je doba vzniku, urobili sme výnimku. Severná Čína, rok 2004. Skrachovaný a alkoholu holdujúci bývalý policajný detektív Zhang pracuje ako ochrankár v továrni. Po čase začína navštevovať a sledovať Wu, tichú mladú ženu z čistiarne a zároveň manželku obete, ktorej vraždu pred 5 rokmi vyšetroval. Práve kvôli tragickému vývoju tohto nezvládnutého prípadu ho suspendovali. Posadnutosť záhadnou ženou postupne vyústi v zamilovanosť. Keď dôjde k vražde s identickým modus operandi ako spred 5 rokov (rozporcované časti tela nájdené v hromadách uhlia v rôznych okresoch), rozhodne sa pustiť do vyšetrovania na vlastnú päsť.

Mrazivý čínsky noir, víťaz berlínskeho festivalu, si pre svoje pomalšie tempo a nedoslovnosť vyžaduje pozorného diváka a je dôkazom, že (neo-)noir nie je záležitosť iba západnej kinematografie. Kým preniknete postavám pod kožu, chvíľu to trvá: ťažko predvídateľný hrdina nie je veľký sympaťák a femme fatale je zasa až príliš nenápadnou šedou myškou. Na typicky tiesnivej noirovej atmosfére sa podpisuje estetika industriálnej špinavosti a neónovej nočnej ulice. Žánrovým ozvláštnením sú poetické chvíle ako geniálny tunelový prechod z 1999 do 2004, korčuľovanie na ľade za tónov vážnej hudby, vŕzgajúce ruské kolo či ohňostrojová pointa. Nájdu sa však aj uletené prvky, vzdialené našej kultúre (nechutné prevalenie ženy na zem či „oslavný“ sólo tanec).

Sin City: Ženská, pre ktorú by som vraždil (Sin City: A Dame to Kill For, r. Robert Rodriguez, Frank Miller, 2014)

Aj keď dvojka po 9 rokoch čakania u väčšiny kritikov aj divákov výrazne prepadla, nám sa pozdávala a svoje miesto značka Sin City má aj v ďalšej neo-noirovej dekáde. Štylisticky kráča vo vychodených šľapajách (dôraz na noirové fetiše ako práca s tieňmi, žalúziami, neobvyklými rakurzami) a aj výhrady zostávajú identické ako v 2005: nekonečné voice-overy brzdiace príbeh a posúvajúce hudobnú zložku do úzadia. Hereckým upgradeom beztak hviezdneho ansámblu (Rourke, Willis, Alba) boli Josh Brolin, Gordon-Levitt a hlavne príťažlivá Eva Green v úlohe nefalšovanej femme fatale.

Rok 2014 bol na poli neo-noiru plodný, akým bol napr. v predchádzajúcej dekáde rok 2005. Okrem piatich spomenutých titulov stojí ta zmienku aj štýlový akčňák John Wick. Príbeh je na noir možno až príliš povrchný a priamočiary, ale podobne ako v hong-kongských veciach Johna Woo (A Better Tomorrow, Killer, Hard-Boiled) mu nemožno uprieť neo-noirovú štylizáciu: neóny, dážď, starostlivý výber veľkomestských lokácií, nasvietenie interiérov či časté zábery z helikoptéry na nočné veľkomesto.

Incident v hoteli Nile Hilton (The Nile Hilton Incident, r. Tarik Saleh, 2017)

Arabský noir! Noredin (v stvárnení charizmatického Faresa Faresa, známeho zo spomínanej dánskej série o prípadoch z Oddelenia Q) je skorumpovaný detektív, ktorý bez mihnutia oka berie úplatky od drobných kriminálnikov i veľkých rýb. Jedného dňa sa ujíma vyšetrovania vraždy mladej speváčky v luxusnom hoteli, ktorá ho už rozhodne nenechá takým ľahostajným...

Švédska detektívka je moderným dôkazom, že noir je nadčasový globálny fenomén a spoločenská nálada, ktorá dokáže výborne fungovať aj v egyptskom prostredí a na pozadí politicky búrlivej Arabskej jari. Film aj napriek exotickému prostrediu nemôže nepripomenúť detektívne noirovky 40tych a 50tych rokov: zamračené tváre, cynické a drsné dialógy, autentickosť špinavej ulice, celospoločenská korupcia a bezútešná atmosféra od začiatku do konca. A áno, tie cigarety! Snímku oprávnene sprevádza povesť „nikotínového pohonu“. Narátali sme cez 40 cigariet, čo je rozhodne viac ako 33, ktoré v klasike Preč od minulosti (1947) narátal známy noirový znalec Eddie Muller a označil ju za noir, v ktorom sa vyfajčí najviac cigariet vôbec.

Biela orchidea (White Orchid, r. Steve Anderson, 2018)

Malý, nezávislý, „ženský“ neo-noir z ľúbivého prostredia Kalifornie (mestečko Morro Bay, Big Sur, San Francisco)! Tridsiatnička Claire (Olivia Thirlby) pracuje ako vyšetrovateľka pre sociálne služby. Jedného dňa dostane zložku neobjasnenej brutálne vraždy mladej ženy, známej ako Biela orchidea. Z nevýraznej šedej myšky sa zrazu stáva odvážna žena, ktorá si idem za svojím... Erotickou šteklivosťou a lesbickým elementom pokračuje v tradícii neo-noirov z 90tych rokov (napr. Wachowských debut Pasca) či nového milénia (Mulholland Dr., Femme Fatale).

Snímka vznikla pod záštitou organizácie The Estate of Humphrey Bogart, ktorú spravuje syn „Bogieho“ a Lauren Bacallovej – Stephen. Znalých poteší jasný odkaz na slávne Vertigo (scenéria s Golden Gate Bridge). Posadnutosťou vyšetrovateľa k obeti zasa okrem Vertiga pripomenie aj noirovú klasiku Laura (1944) a samotným prípadom ohavnej vraždy neprehliadnuteľne odkazuje k Čiernej Dahlii (2006). Snímku pred dvoma rokmi uviedol NFF. Už len dodajme, že Anderson debutoval v 2014 s neo-noirom z Los Angeles – This Last Lonely Place, svojím názvom vzdávajúci hold bogartovskej klasike In a Lonely Place (1950).

Posledné večery na Zemi (Long Day´s Journey Into Night/Di qiu zui hou de ye wan, r. Gan Bi, 2018)

„Zjavenie“ z Cannes 2018, ktoré si pre svoju estetiku, poetiku a snovú kameru vyslúžilo mimoriadne ohlasy! Nedivácka, no čarovná meditácia o hľadaní stratenej lásky pozostáva z dvoch filmov: tým prvým je melancholický neo-noir o spomínaní a hľadaní s fotkou v ruke a ten druhý je snovou (filmársky exhibičnou) básňou, takisto o spomínaní (a blúdení). Silne artový čínsky titul pracuje s estetikou filmu noir: odrazy v mlákach a zrkadlách, zadymená nočná ulica, reklamný neón za oknom. Viac si prečítajte v našej recenzii.

Na Cannes bol ten ročník uvádzaný aj uletený „L.A. noir“ Záhada Silver Lake s Andrewom Garfieldom, ktorý rozdelil ako kritikov, tak divákov.  V rámci roka 2018 stojí za zmienku aj singapurský artový titul Vysnená zem (A Land Imagined/Huan tu) ocenený na festivale v Locarne. Rok 2019 patril na poli post-noiru hollywoodskemu titulu v podobe retro-noiru Sirota Brooklyn s peknou noirovou výpravou New Yorku 50tych rokov.

Sledujte nás aj na Facebooku: Milujem film noir.


autor Michal Šmajda 5.12.2020
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.