FILMOVÉ TIPY MFF BRATISLAVA 2010

FILMOVÉ TIPY MFF BRATISLAVA 2010

článok



Organizátori aj tento rok namiešali mix diel ocenených na zahraničných festivaloch, retrospektív a tematicky ladených sekcií, v ktorých sa objavujú aj staršie filmy. Nech sa páči, vyberajte z tejto pestrej ponuky.

5. 11. 2010
PIATOK

Pauline na pláži (Pauline à la plage, r. Eric Rohmer, Fran, 1983, 93 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 12:30
Na normandskom pobreží so širokými plážami a nevyspytateľným počasím sa leto blíži ku koncu. Tých, čo sú zvyknutí na kúpanie v príjemných vodách tropických morí, severný Atlantik veľmi neláka, no vychutnávať si môžu aspoň jasné a teplé popoludňajšie slnko a osviežujúci vánok. V takomto idylickom prostredí sa odohráva Pauline na pláži, nesilená, duchaplná a nespútaná romantická komédia Erica Rohmera o šiestich rozumných ľuďoch, ktorí sa všetci tvrdohlavo snažia niekomu objasniť, čo je to vlastne láska, hoci každý má na ňu celkom odlišný názor. Marion, Henry, Pierre, Pauline, Sylvain a občas i Louisette sa stretávajú, jedia, pijú, tancujú, rozprávajú sa, milujú, plávajú, surfujú a diskutujú o láske. Pod okázalými frázami sa skrývajú živočíšne pudy. Tam, kde nevinné páry prichytávajú nahé v kúpeľni, sú aj ranené city, nalomená pýcha a zmarené nádeje. A to všetko pozoruje rázna Pauline, aby napokon trocha zmúdrela. Vincent Canby, New York Times

Jama levova (Leonera, r. Pablo Trapero, Arg./J. Kórea/Braz., 2008, 113 min.)
Kino Mladosť 14:00
Univerzitná študentka Julia sa ocitne vo väzení, hoci dovtedy nikdy nemala problémy so zákonom, a porodí tam syna Tomása. Vychovávať dieťa vo väzení nie je ľahké, ale Julii na ničom nezáleží tak ako na tom, aby toto malé stvorenie, ktoré sa pre ňu stalo jediným zmyslom života, ostalo pri nej. Juliina matka Sofía sa ukáže ako dcérina sokyňa: chce sa o dieťa starať sama, aby mohlo vyrastať na slobode. Tento boj nastoľuje otázku, čo je pre syna lepšie – vyrastať pri matke, hoci aj vo väzení, alebo bez nej, no na slobode. Výkonná producentka Martina Gusmánová, režisérova manželka, ako debutujúca herečka podáva úctyhodný výkon, a to navyše vo filme, ktorý bezpochyby patrí medzi Traperove najvydarenejšie diela.
Violeta Bavaová

Overená kópia (Copie conforme, r. Abbás Kjárostamí, Fr./Tal., 2010, 106 min.)
Slovenská národná galéria 17:00
Ak by sa milenci z filmov Richarda Linklatera Before Sunrise a Before Sunset zobrali, zostarli, rozviedli a dali opäť dokopy, výsledok by sa zrejme veľmi podobal na Certified Copy, asi najprístupnejší film iránskeho režiséra Abbása Kjárostamího. Tento elegantný príbeh, čo v skladbou pripomína literárnu techniku „prúdu vedomia“, sa odvíja takmer výlučne v medziach rozhovoru medzi štyrmi očami. Minimalistický ľúbostný príbeh Certified Copy v rytme slov ústredného dialógu smeruje k vzácnemu filozofickému poznaniu. Eric Kohn, indieWIRE
„Dosiahnuť jednoduchosť vôbec nie je také jednoduché.“ Abbás Kjárostamí

Carancho (Carancho, r. Pablo Trapero, Arg/Fran./Čile, 2010, 107 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 19:15
Na argentínskych cestách každoročne zomiera viac než osemtisíc ľudí. Za každou tragédiou sa skrýva obrovský poisťovací biznis, ktorý prosperuje vďaka dieram v zákone. Právnik Sosa hľadá nových klientov na nemocničných oddeleniach a policajných staniciach. Luján je mladá lekárka z vidieka. Románik začína, keď si Luján a Sosa skrížia cestu na ulici. Ona sa snaží zachrániť človeka; on ho chce nalákať na obchod. Carancho, príbeh plný postáv bez štipky studu, diváka len postupne vťahuje do svojej hrubej mizanscény a sveta surového násilia, v ktorom ošarpané kandelábre sliepňajú nad hlavami milencov, čo prežívajú svoje trpké nočné dobrodružstvo. Otvárací film MFF Bratislava je oficiálnym argentínskym kandidátom na Oscara v roku 2011.

6. 11.
SOBOTA

I Wish I Knew (Hai shang chuan qi, r. Jia Zhangke, Čína/Hol., 2010, 138 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 12:00
Pri príležitosti šanghajskej svetovej výstavy dostal popredný čínsky režisér Ťia Čang-Kche, priekopník digitálnej revolúcie v čínskej kinematografii, úlohu natočiť film o meste, ktoré nepochybne najlepšie zosobňuje nezadržateľný rozvoj Číny, krajiny na výslní svetovej ekonomiky. Dokument I Wish I Knew je však skôr úvahou nad minulosťou mesta. Ťia sa zameriava najmä na Šanghaj ako symbol rozdelenia národa po založení ľudovodemokratickej republiky v roku 1949. Prostredníctvom rozhovorov s obyvateľmi Šanghaja, Hong Kongu a Tajpeja sa režisér snaží opäť poskladať rozkotúľané kúsky mozaiky, aby získal obraz spoločnej minulosti. Osemnástka svedectiev je popretkávaná spoločnou dejovou líniou, na ktorej nás sprevádza autorova múza Čao Tchao, éterická bytosť na potulkách ulicami mesta. Paolo Bertolin

Sama v Afrike (White Material, r. Claire Denis, Francúzsko, 2009, 102 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 14:00
Armáda sa chystá v krajine nastoliť poriadok. Trocha ju prečistiť. Zbaviť sa vodcu povstalcov známeho ako Boxer a zastaviť výtržnosti ozbrojených detí, čo sa potulujú po vidieku. Všetci cudzinci sa vrátili domov ešte predtým, než sa situácia skutočne pritvrdila. Vialovci, druhogenerační vlastníci kávovníkovej plantáže, však zostávajú, lebo Maria o odchode nechce ani počuť. Kvôli smiešnym klebetám alebo zopár výstrelom predsa nenechá ležať celú úrodu. Tak ako jej svokor i bývalý manžel, s ktorým má (dosť lenivého) syna, Maria je presvedčená, že Šerif, starosta blízkeho mesta, ich rodinu ochráni. Stačí ho požiadať a on plantáž vezme pod ochranné krídla.Starostu pre zmenu stráži súkromný oddiel až po uši ozbrojených a cvičených mužov.

Takí, ako ste (Így ahogy vagytok, r. Károly Makk, Maďarsko, 2010, 95 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 17:30
Päťdesiatročný muž sa zo zahraničia vracia do rodného mestečka na východomaďarskom vidieku. Keď ho zvolia za starostu, dá sa do boja so skorumpovanými miestnymi papalášmi a dostáva sa tak do nejednej nečakanej situácie. Najnovšia snímka geniálneho Károlya Makka zobrazuje snahu čestného človeka nastoliť poriadok a odstrániť podvody, úplatky a spreneveru. Je to skutočne prínosný obraz dnešnej skorumpovanej maďarskej politiky. Táto zložitá detektívka, s viacerými maďarskými hviezdami v hlavných úlohách, vynáša na svetlo skazenú realitu súčasného sveta, kde záleží len na vlastnom zisku. Schopnosť Károlya Makka rázne sa postaviť zneužívaniu moci a zároveň si udržať idealistickú vieru v možnosť nápravy je nadmieru povzbudzujúca. Matthieu Darras

Rubber (Rubber, r. Quentin Dupieux, Francúzsko, 2010, 85 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
„Ešte stále som dosť naivný na to, aby som veril, že vo filmovej produkcii je miesto
pre filmy bez čitateľnej myšlienky a vymedzeného formátu. Príliš školské snímky,
čo presne vedia, ako zapôsobiť na city, ma nudia. Rád točím filmy za pochodu, bez
naratívnej štruktúry či dramatického napätia. Dá sa to! Navyše sme mali veľmi nízky
rozpočet: pri písaní scenára som bral do úvahy naše možnosti a taká práca sa mi
nesmierne páči.“ Tak vznikol Rubber , príbeh pneumatiky so sklonmi masového vraha,
ktorého pôvodná myšlienka siaha do autorovho detstva. „Chuť natáčať som dostal
vďaka otcovej kamere, keď som mal asi dvanásť. Potom som vo videopožičovniach
objavil horory a inštinktívne som pocítil potrebu natočiť vlastné verzie niektorých scén.
A prečo pneumatika? Neviem odpovedať na otázky, ktoré začínajú slovom „prečo“.
V úvodnom monológu môjho filmu sa „prečo“ objavuje presne osemkrát. Život je plný
záhad... Prečo nevidíme vzduch? Prečo pneumatika? To je taká istá otázka.“
Quentin Dupieux


7. 12.
NEDEĽA

Johanna (Johanna, r. Kornel Mundruczó, Maďarsko/Nemecko, 2005, 83 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 11:30
Mladá narkomanka Johanna po nehode upadne do hlbokej kómy. Lekárom sa ju
zázrakom podarí vytrhnúť z hrobárovej lopaty. Osvietená dievčina začne liečiť
pacientov vlastným telom. Primár nedokáže zniesť, že ho Johanna stále odmieta, a tak sa postaví na stranu pobúreného vedenia nemocnice, ktoré ju chce vyhnať. Vďační pacienti sa však spoja, aby ju ochránili. Výtvarno-hudobné spracovanie Utrpenia Panny Orleánskej. „Tento film je dar. (...) Výnimočné filmové dielo.“ Kirk Honeycutt, The Hollywood Reporter

Zbohom, svetlo (Nostalgia de la luz, r. Patricio Guzmán, Čile/Nemecko/Francúzsko, 2010, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 12:00
„Nesmieme zabúdať na našich mŕtvych,“ nástojí hlas v Nostalgy for the Light, lebo
trvá na tom, že je našou povinnosťou si ich pripomínať. Ako môžu rodičia zabudnúť
na syna, ktorého im vzala diktatúra? Našťastie či nanešťastie, minulosť nemožno
len tak ľahko zmazať: ešte aj vznik vesmíru na nás stále vplýva. Od zemských
vrstiev až po pozostatky civilizácií, dejiny stále presakujú na povrch. Všetci sa
snažíme nejakým spôsobom vyhrabať zo zeme minulosť a film Nostalgy for the Light
je presne takými obrazmi jemne popretkávaný. Tu astronómovia pozorujú oblohu
a hľadajú odpovede tisíce svetelných rokov ďaleko. Inde zasa ženy hľadajú kosti
manželov, synov a bratov, ktoré po krajine pred tridsiatimi rokmi rozprášil Pinochetov
režim. To všetko sa odohráva na holých pustatinách čilskej Atacamy, na ktorej sa
zračia čarovné odrazy nedosiahnuteľnej oblohy.
Romain Pichon-Sintes, Nisimazine

Šťastné dni (Szép napok, r. Kornél Mundruczó, Maďarsko, 2002, 99 min.)
Kino Mladosť 14:00
Petra práve prepustili z väzenia a zisťuje, že jeho sestra sa stala šťastnou (i keď náhradnou) mamičkou. Lenže zúrivá biologická matka Maja chce chlapčeka naspäť. Peter sa do nej čoskoro zamiluje, no zmieta sa medzi láskou a poslušnosťou k autoritatívnej sestre. „Ponurý, no originálny výjav zo života Pleasant Days oslovuje úprimným realizmom, otvorenou sexualitou a čiernym humorom (...). Veľmi sľubná snímka, v ktorej sa navyše blysla dvojica vynikajúcich hlavných herečiek.“ David Stratton, Variety

The Mosquito Net (La Mosquitera, r. Augustí Vila, Španielsko, 2010, 95 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 20:30
„Je to jeden z troch najlepších scenárov, čo som kedy čítala,“ hodnotí tretiu autorskú
snímku katalánskeho scenáristu a režiséra Geraldine Chaplinová, ktorá si zahrala
úlohu nemej Márie s Alzheimerovou chorobou. Autor dodáva: „Nechcel som, aby vo
filme vyriekla čo i len slovíčko. Presne ako jej otec...“ Príliš toho nenavraví ani Luis,
Máriin pätnásťročný vnuk, ktorý sa pred rodičovskou manželskou krízou uzatvára
do vlastného sveta a radšej sa stará o túlavé psy a mačky. Otec Miguel by tieto
výstrelky najradšej zatrhol, no láskyplná Alice synovi všetko prepáči. Lenže zvieratá
v byte pribúdajú a napätie v rodine stúpa...
Zdroj: Karlovy Vary Film Festival

8. 12.
PONDELOK

Žena na pláži (Haebyeonui yeoin, r. Hong Sangsoo, J. Kórea, 2006, 127 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 12:00
Jeden z najuznávanejších predstaviteľov „kórejskej novej vlny“ prináša nezvyčajný
príbeh o prelietavých citoch, túžbach a výčitkách, a to všetko na pozadí nádhernej,
hoci studenej pláže. Režisér Džong-rä chystá nový film a s produkčným Čchangwukom
a jeho priateľkou Mun-suk sa vyberú na pláž v Šinduri. Mun-suk však
čoskoro podľahne Džong-räovmu šarmu a potajme s ním strávi noc. Džong-rä
odchádza do Soulu, no o dva dni sa vráti na pláž, kde – tesne pred tým, než
má prísť Mun-suk – stretáva ďalšiu ženu. Hong Sang-su má obdivuhodný talent
vystavať zložitú príbehovú líniu pod zdanlivo jednoduchým povrchom. Vo filme
Woman at the Beach diváka vťahuje do okúzľujúceho valčíka bláznivej lásky
a bolestivej zrady, aby tak opäť poodhalil pokrytectvo a lož, na ktorých troskotajú
milostné vzťahy. Paolo Bertolin

O Bohoch a ľuďoch (Des hommes et des dieux, r. X. Beauvois, Fr., 2010, 120 min.)
Palace Cinemas Aupark K9 18:00
Kláštor vyhĺbený do skaly v severnej Afrike v deväťdesiatych rokoch. Osem
francúzskych kresťanských mníchov tu žije v pokojnom súlade s moslimskými
bratmi. Keď islamská fundamentalistická skupina zmasakruje niekoľko zahraničných
robotníkov, v oblasti zavládne strach. Vojsko ponúka mníchom ochranu, ale tí
odmietnu. Mali by odísť? Napriek rastúcej hrozbe v ich bezprostrednej blízkosti
si pomaly uvedomujú, že zostať je ich jediná možnosť... nech sa deje čokoľvek.
Film sa voľne inšpiroval skutočným cisterciánskym rádom, ktorý od roku 1993 až
do hromadného vražedného únosu v roku 1996 sídlil v alžírskom Tibhiríne.
Of Gods and Men, víťaz Veľkej ceny poroty v Cannes, je doteraz najvydarenejším
dielom Xaviera Beauvoisa a nepochybne jedným z najlepších filmov roka 2010.
V domácom Francúzsku žne nevídané úspechy: doteraz si ho pozreli viac než dva
milióny divákov.

Pojazdná rodina (Familia rodante, r. Pablo Trapero, Arg./Br./Fr., 2004, 103 min.)
FK 35_mm VŠMU 18:30
Babičku z veľkej, mnohopočetnej rodiny (herečka je režisérova skutočná stará mama)
pozvú za svatku na svadbu netere v jej ďalekom rodnom mestečku. Dobrodružná cesta
celého klanu v karavane sa môže začať. Z Buenos Aires sa vydajú na sever Argentíny.
Tisícpäťstokilometrová púť v neveľmi pohodlnom karavane sa však neodvíja príliš
hladko a veci nevyvrcholia, ako by si babička bola priala. Ale taká je rodina, alebo
takto ju aspoň zobrazuje film: trenice sú jej prirodzenou súčasťou. Jednotliví členovia
rodiny sa vo svetle hádok ukážu ako mnohotvárne a nepredvídateľné postavy. Rolling
Family v štýle road movie sa zaoberá pokrivenou morálkou priamo v rodinnom kruhu.
Rodina, ako súčasť skazenej spoločnosti, už dávno neponúka útočisko, ba čo viac,
priam prispieva k jej poľutovaniahodnému stavu. Violeta Bavaová

Poézia (Shi, r. Lee Chang-Dong, Južná Kórea, 2010, 139 min.)
Kino Mladosť 20:30
Poetry, víťazný film v kategórii Najlepší scenár na festivale v Cannes, je ďalšou
citlivou a obsažnou štúdiou ľudskej duše z dielne kórejského filmového maestra Li Čchang-tonga. Hlavnou hrdinkou je Mi-dža, výstredná stará pani, ktorá žije v provinčnom mestečku s dospievajúcim vnukom. Jedného dňa sa Mi-dža rozhodne zapísať na kurz poézie v miestnom kultúrnom stredisku. Kým sa starenka v okolitom svete snaží nájsť krásu, aby sa inšpirovala pri písaní domácich úloh, jej životom otrasú dve hrozné udalosti: zistia jej Alzheimera a vnuka obvinia zo znásilnenia spolužiačky, ktorá následne spáchala samovraždu. Taká pochmúrna zápletka by mohla vyústiť do teatrálnej drámy. No Li sa k postavám i námetu stavia nesmierne zdržanlivo a triezvo. K celkovému výsledku prispieva i obdivuhodný výkon ostrieľanej herečky Jung Džun-hi. Poetry tak prináša hlboko ľudský a skutočne lyrický filmový zážitok. Paolo Bertolin

Strýko Búnmí (Lung Boonmee Raluek Chat, r. Apichatpong Weerasethakul, Veľká Británia/Thajsko/Fracúzsko/Nemecko/Španielsko, 2010, 113 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
Tajomnému a očarujúcemu dielu Aphičatponga Vírasetchakuna sa konečne dostalo
medzinárodného uznania, keď jeho majstrovská snímka Uncle Boonmee Who
Can Recall His Past Lives zaslúžene získala Zlatú palmu v Cannes. Ako súčasť
rozsiahlejšieho umeleckého projektu s názvom Primitive (zahŕňajúci aj výtvarnú
inštaláciu a knihu), film sleduje posledné dni života nevyliečiteľne chorého hlavného
hrdinu, ktorý si dokáže rozpomenúť na minulé životy. Strýka Búnmího navštevujú
príbuzní, živí i mŕtvi, v podobe skutočných ľudí, ale i duchov či lesných príšer, a tak
sa rozhodne vydať na cestu lesom a nájsť miesto svojho celkom prvého narodenia.
Tento nesmierne úchvatný a pohlcujúci výtvarný zážitok pripomína, v čom je skutočné
kúzlo filmu: schopnosť zhmotniť nehmotné, prepojiť minulosť s prítomnosťou a dať
postavám voľnosť, aby sa mohli zjaviť raz tu, raz tam, bez ohľadu na čas a priestor. Paolo Bertolin


9. 11.
UTOROK

Muž z Buenos Aires (El Bonaerense, r. Pablo Trapero, Arg., 2002, 105 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 12:00
Mladý zámočník „El Zapa“ si pokojne žije neďaleko mesta Corrientes, až kým sa
nezapletie do bankovej lúpeže. Aby sa vyhol väzeniu, musí opustiť domov a rodinu.
Pošlú ho do Buenos Aires, kde má nastúpiť do skorumpovaného policajného zboru.
Film Buenos Aires v ostro kontrastných farbách sleduje, ako naivného mladíka zo
zapadnutého vidieckeho mestečka pomaly vťahujú do labyrintu amorálnosti. Keď
si Zapu vezme pod ochranné krídla nadriadený dôstojník Gallo, otvára sa pred ním
sľubná, hoci pochybná, kariéra. Navyše si začne s trénerkou Mabel. Cesta politickým
podsvetím Zapu, po mnohých falošných obvineniach a úplatkoch, napokon zavedie
až na okraj únosnosti. Vtedy prichádza chvíľa zúčtovania.
Violeta Bavaová

Crab Trap (El Vuelco del cangrejo, r. Oscar Ruíz Navia, Kol./Fr., 2009, 95 min.)
Kino Mladosť 14:00
El vuelco del cangrejo sa odohráva na pacifickom pobreží Kolumbie. Zobrazuje
dramatický príbeh mladíka, ktorý sa snaží uniknúť pred minulosťou, a zároveň
prostredníctvom návštevy dvoch cudzincov predpovedá nevyhnutne sa blížiaci
konflikt medzi odľahlou dedinkou a moderným svetom.
„Znie to ako klišé, ale krajina má v Naviovom filme rovnako dôležitú rolu ako Daniel, Paisa alebo Cerebro. Tichý oceán tu takmer plynule prechádza do mĺkvej džungle, ukazujúc sa svetu podobne neprívetivo ako Danielova neprístupná tvár. Nad uzučkou plážou visí hrozba človeka i prírody. Táto nepoznaná časť Kolumbie je síce krásna a nepoškvrnená, ale, čo je bohužiaľ zrejmé, nie nadlho. Skutočnosť a vysnívané svety postáv na seba v El vuelco del cangrejo narážajú ako ich odlišné svetonázory a narúšajú tak existenčnú rovnováhu. Keby bol Samuel Beckett navštívil túto pláž, možno by v ňom bola vyvolala rovnaké myšlienky.“ John Anderson, Variety

Utorok po Vianociach (Marti, dupa Craciun, r. Radu Muntean, Rum., 2010, 99 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 16:30
Ten príbeh poznáme naspamäť. Desať rokov ženatý Paul podvádza manželku
Adrianu s mladšou Ralucou. Film začína vo chvíli, keď Paul už ďalej nemôže udržať
oba vzťahy. Aby režisér Radu Muntean zachytil tento prevrat v živote jedného muža,
využil niekoľko „povinných figúr“. Tuesday, After Christmas totiž skúma všetky
obligátne fázy rozchodu. Od úvodnej posteľnej sekvencie, cez záverečnú scénu pri
rodinnom vianočnom stole, až po moment rozchodu, všetko vyzerá dopredu určené.
Akoby v tejto voyeurskej mizanscéne Paul, Adriana a Raluca boli iba bezmocnými
divákmi vlastného života, hoci o ňom sami rozhodujú. Túto dvojzmyselnosť pretavil
Muntean, známy aj vďaka filmu Boogie, do výnimočne silnej snímky, ktorá za mnoho
vďačí aj skvelým hereckým výkonom.
Matthieu Darras

Projekt Frankenstein (Szelíd teremtés – A-Frankenstein-terv, r. Kornél Mundruczó, Maďarsko/Nemecko/Rakúsko, 2010, 105 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
Mladík kedysi splodil dieťa, no nikdy sa nedozvedel, čo sa s ním stalo.
Sedemnásťročný Rudi sa po rokoch v detskom domove vracia domov v nádeji, že
ho rodina opäť prijme. Dúfa, že matka mu poskytne pochopenie, lásku a najmä
odpoveď na to, kto je jeho otcom. Po príchode však zistí, že doma vôbec nie je vítaný.
Rudi sa viac-menej náhodou dostane na herecký konkurz. Režiséra očarí chlapcova
nevinnosť a myslí si, že našiel toho správneho herca do hlavnej úlohy. Lenže Rudiho
dobré úmysly čoskoro prekazí strašná udalosť. Začnú ho stíhať za vraždu a režisér
pochopí, že tento zvláštny tichý chlapec je jeho vlastný syn, jeho vlastný obludný
výtvor. Nemá na výber, a tak sa vydá syna sprevádzať na brutálnej ceste, z ktorej niet
východiska, aby obaja našli spoločné vykúpenie.

10. 11.
STREDA

Budapešť (Budapeste, r. Walter Carvalho, Brazília/Maď./Port., 2009, 113 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 11:30
Carvalhova nenásilne okúzľujúca adaptácia románu známeho brazílskeho hudobníka
Chica Buarquea je príbehom José Costu, spisovateľa živiaceho sa písaním kníh
na objednávku za iných, ktorý sa po účasti na sympóziu v Istanbule nečakane
dostane do Budapešti, kde jeho lietadlo musí núdzovo pristáť. Nikdy predtým
v Maďarsku nebol, no netrvá dlho, a zamiluje sa do maďarčiny, ktorá sa – ako je
známe – nepodobá na nijakú európsku reč. Rozhodne sa preto zostať v krajine a,
opojený prílišnou sebaistotou, naučiť sa dokonale po maďarsky. S takouto literárnou
predlohou je ľahko skĺznuť do statického a utáraného filmu. Lenže Carvalho nie je len
režisérom, ale i jedným z najtalentovanejších juhoamerických kameramanov, a tak
dbá na to, aby na plátno preniesol rovnaké kúzlo a očarenie, aké ovládne a prevráti
naruby Josého svet i život.
Shane Danielsen, Taormina Film Festival

Aavanim (Avanim, r. Raphaël Nadjari, Izrael/Francúzsko, 2004, 105 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 13:30
„Kamene“, v hebrejčine „avanim“, sú dôležitým symbolom židovskej kultúry
a náboženstva. Desať prikázaní bolo napríklad vpísaných do kamenných dosák.
Ukameňovanie je forma trestu smrti. V Tóre sa tiež spomína slovo kameň (even)
v jednom aforizme, ktorý je výborným príkladom pravidiel o etike v obchodovaní:
obchodník, čo predáva svoj tovar na váhu, by nemal používať (even va-even), teda
dva rôzne kamene – jeden na poctivé transakcie a jeden na podvádzanie. Slovo
kameň sa dodnes v hebrejčine objavuje všade tam, kde sa naznačuje používanie
„dvojakého metra“. Štvrtý celovečerný film Raphaëla Nadjariho hovorí presne
o týchto dvojakých metroch v spoločnosti a okrem iného skúma otázku úcty k žene
v kontexte náboženskej viery.
Zdroj: Berlinale

Životné zásady (Principii de viata, r. Constantin Popescu, Rum., 2010, 97 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 21:00
Velicanu sa cíti naplnený. Má peniaze, novučičkú vilu, je druhýkrát ženatý, s mladou
manželkou má bábätko a z prvého manželstva ešte jedného syna. Pred dovolenkou
musí nechať firmu v poriadku. Lenže veci sa začnú zamotávať... Ku koncu dňa sa
všetko zosype a Velicanu začne uvažovať, či je skutočne taký šťastný a vyrovnaný.
Súčasná dráma Principles of Life na pozadí jediného dňa skúma, ako sa otec odcudzil
vlastnej rodine a najmä dospievajúcemu synovi. Alebo, ako to výborne zhrnula
producentka Ada Solomonová, „je to film o šialenstve nášho uponáhľaného sveta,
ktorý nás unáša kamsi preč od toho, čo je naozaj dôležité: od rodiny“. Od autora
súťažnej snímky Portrait of the Fighter as a Young Man.

Mammuth (Mammuth, r. Benoît Delépine, Gustave Kervern, Fr., 2010, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
Neohrabaný a nezhovorčivý robotník (Gérard Depardieu) oslavuje šesťdesiatku
a kolegovia z bitúnku mu pred odchodom do dôchodku zorganizujú rozlúčkový
večierok. Pracovať začal ako šestnásťročný; nikdy nebol nezamestnaný ani vypísaný.
Ale v sociálnej poisťovni mu povedia, že kým chodil z fušky na fušku, až šesť z jeho
zamestnávateľov ho „zabudlo“ nahlásiť úradom. Ak chce dostávať dôchodok, bude
musieť tieto príjmy doložiť. Manželka mu nedá pokoj, kým nevytiahne tridsaťročnú
motorku značky „Mamut“, podľa ktorej ho kamaráti prezývajú, a nevydá sa na miesta
svojej mladosti. Opäť stretáva bývalých kolegov, starých známych a príbuzných,
s ktorými sa roky nevidel.
Zdroj: Berlinale


11. 11.
ŠTVRTOK

Rail Truck (Torocco, r. Hirofumi Kawaguchi, Japonsko/Taiwan, 2009, 116 min.) + Predfilm: Rodák (Native Son, r. Scott Graham, Veľká Británia, 2010, 19 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 13:30
Film Torocco je založený na poviedke Rjunosukeho Akutagawu z roku 1922. Z dvoch
textov tohto autora kedysi čerpal aj režisér Akira Kurosawa v legendárnej snímke
Rašómon. Jumiko cestuje s popolom zosnulého manžela za jeho rodičmi do horskej
dedinky na juhu Taiwanu. Na ceste z Tokia ju sprevádzajú synovia Acuši a Toki, deti
veľkomesta, ktoré uchváti zelený vidiek... kde ich navyše čaká taiwanský starý otec,
čo hovorí po japonsky. Acuši cíti, že v etnocentrickom Japonsku je „iný“ a prechádza
obdobím vzbury proti spoločnosti, v ktorej vyrastá, ale i proti vlastnej matke. Vo
vidieckom domčeku starých rodičov uprostred bujnej prírody sa však rodina opäť
stmelí.

A Scene at the Sea (Ano natsu, ichiban shizukana umi, r. Takeshi Kitano, Japonsko, 1991, 101 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 18:30
Rané a pomerne neznáme veľdielo Takešiho Kitana. Mladý hluchonemý smetiar
Šigeru jedného dňa medzi odpadkami nájde vyhodený surf. Vezme si ho domov,
opraví ho a vyberie sa na pláž trénovať. Napriek všetkým prekážkam a s láskyplnou
a nežnou podporou takisto hluchonemej snúbenice Takako, sa Šigeru prebojuje
do surfistických pretekov a rozhodne ide za svojím cieľom. Lenže za všetko
sa platí. Šigeru s Takako si to zjavne uvedomujú a sú ochotní sa s tým zmieriť.
Skromné dialógy dokonale nahrádza nezabudnuteľná hudba Kitanovho pravidelného
spolupracovníka, skladateľa Joea Hisaišiho. Majstrovský a očarujúci filmový klenot
A Scene at the Sea patrí medzi najvýznamnejšie míľniky japonskej kinematografie
deväťdesiatych rokov. Paolo Bertolin

Ďalší rok (Another Year, r. Mike Leigh, Veľká Británia, 2010, 129 min.)
Kino Mladosť 20:30
Jar, leto, jeseň, zima. Rodina a priatelia. Láska a neha. Radosť a smútok. Nádej
a zúfalstvo. Spolunažívanie. Samota. Pôrod. Smrť. Čas plynie... Londýnsky pár
v strednom veku sa teší šťastnému manželstvu, no ich zronení a opustení priatelia
ich pravidelne navštevujú, aby sa im zdôverili so všetkými trápeniami. Keď sa
slobodná kamarátka zamiluje do ich mladého syna, čakajú, čo sa bude diať.
„Another Year je neobyčajne pútavý pohľad na manželov, ktorí zjavne našli šťastie,
ale i na zopár iných ľudí, ktorým sa to zatiaľ nepodarilo, a na mladíka, ktorý sa môže
vydať jednou i druhou cestou. Leigh sa témy chopil s bezchybnou dôveryhodnosťou
a herecké výkony, skvele zvládnuté do najmenších detailov, sú všetky do jedného
plné prenikavej sily.“ Piers Handling, Toronto International Film Festival

Smer juh (Vers le Sud, r. Laurent Cantet, Francúzsko, 2005, 105 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 22:00
V rajskom prostredí palmami lemovaných hotelových pláží na horúcom ostrove Haiti
sa koncom sedemdesiatych rokov bezcieľne potulujú dovolenkári. Tri Američanky,
Brenda, Ellen a Sue, sa sem vydajú hľadať flirt a relax, aby na chvíľu zabudli
na pracovnú a manželskú rutinu, keď im učaruje šarmantný a vášnivý Legba,
miestny tajomný Adonis, ktorý stelesňuje všetko, čo hľadali. Práve vášeň ich vyvedie
zo zlatej klietky pre turistov, aby odhalili odvrátenú tvár Haiti plného chudoby
a nebezpečenstva na sklonku neslávneho režimu prezidenta Duvaliera, prezývaného
„Baby Doc“. Film Heading South z dielne režiséra ovenčeného Zlatou palmou za predošlú snímku Medzi stenami, je nakrútený na námety troch poviedok. Dannyho Laferriera.


(Texty pochádzajú z katalógu 12. MFF Bratislava) 


autor redakcia 5.11.2010
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.