PREVIEW: ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV

PREVIEW: ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV

článok



V jednom z najobľúbenejších príbehov všetkých čias, popretkávanom kúzlami a mágiou, sa za pomoci špičkových vizuálnych efektov a najmodernejšej technológie dostávajú na plátna kín najcharizmatickejšie postavy svetovej literatúry.

Alica Kingsleighová, po svojich dobrodružstvách v Krajine zázrakov, vyrástla v trochu zasnenú a roztržitú, ale aj krásnu a moderne zmýšľajúcu mladú dámu. Nečudo, že na záhradnej slávnosti v sídle Lorda Ascota ju požiadal o ruku dedič majetku Hamish Ascot. V rozhodujúcom okamihu však jej pozornosť upúta nečakaný výjav – králik vo veste a s hodinkami, trieliaci cez lúku. S náhlym vnuknutím opustí Alica prekvapenú spoločnosť a vydá  sa za králikom. Králičia nora však nie je obyčajná nora a Alica sa prepadáva do fantastického sveta, jeho obyvateľom známeho ako Podzem.

Tu stretáva množstvo prazvláštnych bytostí i starých známych: od Plšice Mallymkun až po bláznivého Klobučníka Tarranta (Johnny Depp), od vyškierajúceho sa Kocúra Škersura až po húsenicu Absolema fajčiacu vodnú fajku (nahovoril ju Alan Rickman), od strašidelnej Bielej Kráľovnej (Anne Hathaway) po jej zlomyseľnú staršiu sestru, Červenú kráľovnú (Helena Bonham Carter), nevrlú vládkyňu Podzeme.


 
Tim Burton často nakrúca príbehy o dvojitých svetoch, pričom vždy drží palce outsiderovi a samozrejme si nemohol nechať ujsť možnosť nanovo spracovať takú nadčasovú klasiku, ako je Alica v Krajine zázrakov. “Je to stálica našej kultúry,” hovorí o Carrollovej rozprávke, ktorá má za sebou početné divadelné, televízne a filmové spracovania, vrátane obľúbenej animovanej disneyovky z roku 1951. “No ešte som nevidel filmovú adaptáciu, ktorá by sa mi páčila. Hlavnou hrdinkou všetkých starších verzií bolo pasívne dievčatko, ktoré sa túla zvláštnou krajinou a stretáva tu podivné figúrky. Príbehu chýba vážnosť a o tú sa chceme v našom filme pokúsiť – vzali sme príbehy z knihy a pretvorili ich na niečo nové – nechceli sme doslovne kopírovať knihu, ale zachováme jej charakter.”

V Burtonovej ALICI sa nachádzajú postavy, príbehové prvky i ústredné motívy z oboch kníh Lewisa Carrolla, no výsledný film je celkom novým príbehom, v ktorom sa Alica v podaní Wasikowskej vracia do Krajiny zázrakov po prvýkrát od svojho detstva, no svoje dávne dobrodružstvá si už vôbec nepamätá. Jedna z vecí, ktoré sa Burtonovi na Wollvertonovej scenári páčilo, bolo to, že sa príbeh sústredil na Alicu, ktorá bola v devätnástich rokoch nielen o dosť staršia ako malá Alica z knihy, ale pôsobila aj reálnejšie, a vieme sa s ňou stotožniť. “Každý má vlastnú predstavu o Alici a my sme ju chceli očistiť od týchto nánosov a urobiť z nej čo najreálnejšiu tínedžerku s tým, že uchováme pôvodné vlastnosti jej postavy,” vraví Wasikowska. “Je úžasné podieľať sa na tom, že tieto postavy a príbehy môžeme predstaviť novej generácii divákov.”

Preview: Alica v Krajine zázrakov Preview: Alica v Krajine zázrakov Preview: Alica v Krajine zázrakov

Počas putovania po Krajine zázrakov sa plaché, hanblivé dievča zo začiatku filmu mení na silnú, sebavedomú, mladú ženu. “Najprv je Alica akási nešikovná a necíti sa vo svojej koži,” pokračuje Wasikowska. “Takže dobrodružstvo v Krajine zázrakov pre ňu znamená nájsť samu seba a nájsť silu k tomu, aby bola sebaistá a uvedomila si, čo naozaj chce.” Zahrať si takú ikonickú rolu ako je Alica bolo pre herečku austrálskeho pôvodu naplneným veľkého sna, i keď priznáva, že jej prvou reakciou bol strach: “Cítila som na sebe veľký tlak. Každý si myslí, že Alicu pozná a vie, aká má byť, no nemôžete vyhovieť každému. Najväčšou výzvou preto bolo osvojiť si túto postavu, cítiť sa v tej úlohe dobre a veriť v rozhodnutia, ktoré som pri jej stvárnení prijala.”

“Páčilo sa mi jej vyžarovanie,” vraví Burton o 19-ročnej herečke, ktorá prešla štyrmi výberovými kolami, než rolu získala. “Mám rád, keď mám z niekoho pocit, že je to človek so zrelou dušou. Je to dôležité, lebo príbeh sledujeme jej očami a preto sme potrebovali predstaviteľku s jemným citom pre svoju rolu.” Burton je filmárom – bájkarom, ktorý je známy svojimi výtvormi úžasne vypracovaných fantazijných svetov a Carrollova pestrá paleta bizarných postáv a postavičiek žijúcich v kúzelnom svete poslúžila na to, aby mohol režisér popustiť uzdu svojej fantázie. Výsledný obraz nesie nezameniteľnú pečať burtonovského rukopisu.

“Obdivujem intenzitu obraznosti Carrollovej knihy,” vraví Wasikowska. “Aj preto je také fantastické, že film nakrúca Tim – je neobyčajne vizuálnym režisérom a kombinácia týchto dvoch autorských osobností je výnimočná.” A naozaj, myšlienka sfilmovať Alicu v Krajine zázrakov pod taktovkou Tima Burtona je nápad ako z rozprávky. Film využíva kombináciu techník špeciálnych efektov vrátane nakrúcania hercov na zelenom pozadí, postavy vygenerované počítačovou animáciou a 3D technológiu – to všetko sľubuje film v znamení Burtonovho typicky zvláštneho, sureálneho a temného videnia, ktoré je podané jedinečným a tak trochu podivným spôsobom bohatým na detaily.

“Krajina zázrakov je ako každá iná rozprávková krajina, je v nej dobro i zlo,” vraví Burton. “Čo sa mne osobne na Krajine zázrakov páči je to, že tu nič nie úplne jasne definované – ani tí dobrí. Vďaka tomu je to také iné.”

Preview: Alica v Krajine zázrakov Preview: Alica v Krajine zázrakov Preview: Alica v Krajine zázrakov

Zo zákulisia

Premeriavanie – Kostýmová výtvarníčka Colleen Atwood mala neľahkú úlohu. Musela zvládnuť pripraviť kostýmy pre Miu Wasikowsku a jej stále čo do rozmerov sa meniacu postavu Alice. V jednu chvíľu sa Alica zmestí do čajníka, v iný moment je nízky strop miestnosti. Alica si oblieka veľa rôzneho šatstva, jedny šaty má ušité zo záclon Červenej Kráľovnej a dokonca aj zbroj. Atwood musela všetky šaty navrhnúť tak, aby pomohli ilustrovať Alicinu meniacu sa veľkosť.

Hlava - Crispin Glover stvárňuje postavu Staynea, Srdcového dolníka, ale na plátne uvidíme len jeho hlavu. Jeho tvár bola ako stvorená pre túto úlohu (dokonca aj jazva). Na scéne sa Glover pohybuje v zelených šatách a na chodúľoch, aby vyzeral vyšší. Telo tejto postavy, ktorá je mimochodom vysoká 7 a pol stopy (asi 230 cm), je však vytvorené počítačom.

Tvár - Helena Bonham Carter musela každé ráno stráviť v maskérni viac ako tri hodiny, aby sa zmenila na Červenú kráľovnú. Profesionálna maskérka Vallie O’Reilly herečke každé ráno naniesla na tvár biely púder, na oči modré očné tiene, namaľovala jej obočie a pery do tvaru perfektného srdca. Tím, ktorý mal  na starosti špeciálne efekty, zväčšil hlavu Červenej Kráľovnej až pri postprodukcii.

Fórik na podrážkach - Kostýmová výtvarníčka Colleen Atwood pridala na podrážky topánok Červenej Kráľovnej červené srdcia, ktoré sú viditeľné, iba keď má rozmaznaná vladárka nohy vyložené na kráľovskej opierke nôh, živom, na chrbát obrátenom prasiatku.

Problémy s chodúľmi  - Po tom, čo si Crispin Glover pri nakrúcaní jednej zo scén vyvrtol na chodúľoch členok, sa režisér rozhodol, že bude istejšie, ak ho budú pri nakrúcaní sprevádzať kaskadéri oblečení v zelenom (aby ich na zelenom pozadí nebolo vidno ), ktorí by ho v prípade ďalšieho pádu stihli zachytiť a predísť tak ďalším zraneniam.

Mrkva ako návnada – Tim Burton chcel, aby sa animované postavičky v Ríši divov správali prirodzene, nie ako v kreslenej rozprávke. Tak predtým, ako začali tvoriť postavu Bieleho králika, strávili animátori celý deň nakrúcaním v útulku pre opustené zajace, aby zachytili ich pohyby, najmä prežúvanie a krčienie ňufáčikov.

Preview: Alica v Krajine zázrakov Preview: Alica v Krajine zázrakov Preview: Alica v Krajine zázrakov

Technické lahôdky

Z 2D do 3D – Režisér Tim Burton mal pôvodne v pláne nakrútiť film ako 2D a až neskôr ho konvertovať do 3D. Burton bol totiž taký nadšený výsledkom konverzie jeho filmu Predvianočná nočná mora do 3D, že sa rozhodol vybrať sa tou istou cestou aj pri Alici v krajine zázrakov.

Superšpeciálne efekty - Tim Burton sa obrátil na legendárneho guru špeciálnych efektov Kena Ralstona a spoločnosť Sony Imagenetworks, aby vytvorili podivuhodnú Krajinu zázrakov a jej obyvateľov. Ralston (ktorý sa podpísal aj pod pôvodné Hviezdne vojny, Foresta Gumpa a Polárny expres) a jeho tím vytvorili viac ako 2500 záberov špeciálnych efektov. Všetky zábery vyrábali pomocou kombinácie živých záberov, animácií a všenožných efektových techník.

V zelenom – Aby herci nehrali na zelenom pozadí proti vzduchu (postavám, ktoré sa doanimovali digitálne), na scene sa používali kartónové modely v životnej veľkosti alebo figuranti oblečení v zelenom. Figuranti a modely mali na zvýraznené anatomické body, aby herci mohli na niečo uprieť zrak a mali tak pri hraní na čo reagovať. 

Ozajstné zariadenie – Iba veľmi málo scén v Krajine zázrakov bolo nakrútených s reálnym vybavením a zariadením - tri verzie Okrúhlej siene (miesto, kam Alica dopadla, keď vletela do králičej nory) a väzenie Srdcovej Kráľovnej. Všetko ostatné bolo vytvorené digitálne.

Očiská – Klobučníkove oči vo filme zväčšené o 10 a 15 percent oproti vlastným očiam Johnnyho Deppa.

Pomoc internetu – Keď animátori začali pracovať na podobe Doda, aby si overili jeho podobu, najskôr si našli obrázky cez Google a overili si ich na stránkach londýnskeho Natural History Museum.

Veľká hlava – Na nakrúcanie Heleny Bonham Carter ako Červenej Kráľovnej sa použila špeciálna 4K hi-def kamera, ktorá umožnila, aby sa jej hlava pri postprodukcii zväčšila na dvojnásobnú veľkosť bez akejkoľvek straty kvality obrazu.


autor press kit 2.3.2010
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Dobrodružný/Rodinný
Minutáż˝: 108 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2010
Homepage www

Premiéra: 5.3. 2010
Premiéra SK: 11.3. 2010
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
13.1 |
hodnotenie 7/10
13.1 |
hodnotenie 8/10
20.1 |
20.1 |
20.1 |
hodnotenie 7/10
20.1 |
hodnotenie 9/10
20.1 |
hodnotenie 6/10
27.1 |
hodnotenie 6/10
27.1 |
27.1 |
NAJČÍTANEŠIE
|DON'T LOOK UP
4
hodnotenie 8/10
|MATRIX RESURRECTIONS
5
hodnotenie 6/10
|SPIDER-MAN: BEZ DOMOVA
0
hodnotenie 9/10
|NAJHORŠÍ ČLOVEK NA SVETE
0
hodnotenie 8/10
|KINGSMAN: PRVÁ MISIA
0
hodnotenie 8/10
|SPENCER
1
hodnotenie 6/10
|SILENT NIGHT
0
hodnotenie 6/10
|THE LOST DAUGHTER
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 28880
02 |
návšt. 11549
03 |
návšt. 1422
04 |
návšt. 902
05 |
návšt. 701
06 |
návšt. 863
07 |
návšt. 550
08 |
návšt. 598
09 |
návšt. 443
10 |
návšt. 214
REBRÍČEK US
01 |
$30,0 mil.
02 |
$20,1 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$2,3 mil.
05 |
$2,2 mil.
06 |
$1,6 mil.
07 |
$1,6 mil.
08 |
$0,942 mil.
09 |
$0,883 mil.
10 |
$0,823 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk