TAJOMSTVÁ (AMERICKÝCH) TV SERIÁLOV I.

TAJOMSTVÁ (AMERICKÝCH) TV SERIÁLOV I.

článok



Príbehy k nám prichádzajú v rôznych formách – niekedy nám na ich spoznanie stačí pár hodín v kine, inokedy nás čaká niekoľko mesačná púť s dobrou knihou. Televízne seriály často bojujú s predsudkom, že sú povrchné a neschopné prerozprávať silné, kvalitné a komplexné príbehy. Zo všetkých foriem príbehov je seriál tou najkratšou - napriek tomu dokáže správne vytvorený seriál zapôsobiť na diváka omnoho silnejšie, ako film a vytvoriť pre neho svet porovnateľný s knižným. Nielen preto sa seriály tešia stále väčšej obľube a ich produkčné náklady sa ráznym krokom blížia k výdavkom filmovým. Avšak podobne ako ten hollywoodsky, aj tento biznis podlieha istým rytmom a pravidlám, ktoré priamo či nepriamo ovplyvňujú výsledný produkt – ich znalosť preto môže byť vzácnym sprievodcom v seriálovej džungli „made in USA“, ktorá sa už aj na Slovensku stáva neprehľadnou ...

Tajomstvá (amerických) TV seriálov I. Tajomstvá (amerických) TV seriálov I.

Televízia v USA

V Spojených štátoch amerických sa o podiely na televíznom trhu bijú tri veľké a niekoľko menších spoločností. Veľkými hráčmi, tzv. „Veľkou Trojkou“ sú ABC (American Broadcasting Company), CBS (Columbia Broadcasting System) a NBC (National Broadcasting Company). Od 50-tych po 90-te roky minulého storočia ovládali tieto tri stanice americký trh na 99% a každoročne patril najsledovanejší program v USA jednej z nich. Aj keď medzičasom bola hegemónia Veľkej Trojky oslabená, dodnes si tieto stanice delia podstatnú časť trhu nielen sledovanosťou a tým pádom zárobkami, ale hlavne produkčne. Skoro všetky u nás známe seriály sa dajú priradiť jednej z týchto staníc. ABC vysiela napríklad Lost (Nezvestní), Desperate Housewives (Zúfalé Manželky), Grey’s Anatomy a Boston Legal, CBS má v programe všetky tri CSI seriály, Without A Trace (Bez Stopy) a Cold Case (Zabudnutý Prípad) a NBC prináša medzi iným ER (Pohotovosť), Law & OrderCrossing Jordan.

Počas obdobia nadvlády Veľkej Trojky neprežila žiadna nová, začínajúca stanica prvý rok svojej existencie, niekedy aj vďaka podlým taktikám hlavne CBS a NBC. Až v roku 1986 sa podarilo televíznej stanici FOX Ruperta Murdocha narušiť tento „monopol“. Následne sa objavili ďalšie, menšie stanice ako The WB (Warner Brothers) alebo UPN (United Paramount Network). Postupom času sa aj týmto staniciam podarilo získať si divákov a vďaka seriálom ako Buffy The Vampire Slayer (Buffy Zabíjačka Upírov), 24 či Star Trek získali obstojné podiely na trhu.

Avšak menšie stanice nemajú až také dobre pokrytie ako Veľká Trojka (väčšina malých staníc nepokryje ani 90% domácností), a preto sú aj ich produkčné náklady niekoľko-násobne nižšie. Navyše sa menšie stanice špecializujú na pokrytie hraničných sfér vysielania, ktoré ABC, CBS a NBC odmietajú kvôli chýbajúcemu všeobecnému záujmu (napr. wrestling, sci-fi a fantasy, atď.). O nízkej sledovanosti týchto staníc svedčí aj fakt, že od jesene 2006 sa The WB a UPN spojili do novej televízie menom The CW (Columbia-Warner) aby zlúčením dosiahli väčší podiel na trhu. Spomínané menšie stanice však stále majú vlastnú produkciu, čím sa odlišujú od ešte ďalšej skupiny televízií, ktoré odkupujú staré seriály od všetkých vyššie spomínaných staníc a postrádajú vlastnú produkciu.

Tajomstvá (amerických) TV seriálov I. Tajomstvá (amerických) TV seriálov I.

Televízny rok v USA

Každý seriál produkovaný v USA je odvysielaný v sezóne („season“). Hlavná sezóna beží od októbra do mája s prestávkami na Vianoce, Veľkú noc a pod. V tomto čase je odvysielaných 22 až 26 častí daného seriálu – ich presný počet závisí od stanice ktorá si seriál objednáva. Od júna do septembra beží letná sezóna, ktorá má vďaka dovolenkovému obdobiu podradnú úlohu. Seriály vysielané v tomto období sú skôr nižšej kvality, keďže sledovanosť všeobecne trpí, a majú väčšinou 12 až 14 častí vďaka kratšiemu vysielaciemu obdobiu (4 vs. 8 mesiacov). Väčšina seriálov, ktoré dorazia do našich končín sú preto seriály z hlavnej sezóny ako 24 alebo Nezvestní, kým seriály letnej sezóny (napr. Hviezdna Brána: SG-1) sú u nás zriedkavé.

V sezóne sú časti vysielané jedna za týždeň, chronologicky ale nepravidelne. Obvykle sa preto striedajú 2 až 3 týždne nových častí s dlhším obdobím opakovaní. Tomuto nedostatku sa tvorcovia seriálov, ktorým tento systém nabúrava nadväznosť a ničí sledovanosť, snažia predísť buď zoskupovaním častí – ako najnovšie Nezvestní, kde odvysielajú od októbra do novembra v kuse 8 častí a potom pokračujú až v marci – alebo presúvaním premiér na január. Asi pred dvoma rokmi s touto praxou prišiel seriál Alias J.J. Abramsa, ktorý z produkčných dôvodov – namáhavé nakrúcanie na odľahlých častiach Zeme – potreboval viac času na natáčanie častí ako mu letná sezóna poskytovala. Dnes viaceré seriály (napr. 24 alebo Scrubs) vidia tento posun ako možnosť ponúknuť divákovi nerušený prísun nových častí každý týždeň až do konca regulárnej sezóny v máji.

Počas televízneho roka v USA existujú štyri termíny tzv. „sweeps“ (angl. prehľadanie, razia), kedy je zisťovaná celková sledovanosť televíznych programov. Na základe týchto výsledkov si potom stanice určujú ceny za reklamy na najbližšie tri mesiace. Sweeps pozostávajú z viacerých týždňov v novembri, februári, máji a júli, kedy sa každý seriál (vďaka príkazom materských staníc) snaží byť najnapínavejší a najlepší. Tieto epizódy – väčšinou 6. až 8. časť (november), 12. až 14. časť (február) a finále – sú to najlepšie čo seriál vie ponúknuť. Snaha o čo najväčšiu sledovanosť ide až tak ďaleko, že napr. CSI: Miami má od začiatku produkcie každej sezóny vyhradenú polovicu celého rozpočtu na sweeps epizódy, keďže sú najakčnejšie a preto najdrahšie.

Tajomstvá (amerických) TV seriálov I. Tajomstvá (amerických) TV seriálov I.

Anatómia televízneho seriálu

Americké seriály sa dajú rozdeliť podľa dĺžky ich trvania do troch skupín – polhodinové, hodinové a nereklamové. Reklamy v USA sú vo všeobecnosti kratšie a chodia častejšie ako u nás a tomu je podradená aj dĺžka trvania seriálu. Ak má epizóda seriálu vyplniť 30 minút vysielacieho času, tak musí mať zhruba 20 alebo 21 minút (viď Priatelia). Ak má vyplniť hodinu, tak jedna časť trvá 42 až 44 minút „čistého“ času (viď Nezvestní). Trochu inak vyzerá situácia pre seriály vyrábané platenými stanicami ako HBO – vďaka absencii reklám jedna epizóda týchto seriálov trvá 50 až 55 minút (viď Rím).

Avšak seriály sa dajú deliť nielen podľa času a zamerania (akčný, komický, ...), ale aj podľa typu príbehu. Jane Espenson, známa autorka seriálových častí pre Buffy Zabíjačku Upírov, opísala rozdelenie seriálov na vedené príbehom („story-driven“), charaktermi („character-driven“) alebo ideou („idea-driven“). Napríklad všetky procedurálne seriály (ako CSI: Kriminálka Las Vegas alebo Law & Order) sú jasne vedené príbehom – ide o vraždu resp. jej vyriešenie a to je najzaujímavejšie. Väčšina zvyšných seriálov je vedená charaktermi (napr. Nezvestní, Zúfalé Manželky), kde nás charaktery primäjú zas o týždeň v daný čas sadnúť pred obrazovku. Poslednou skupinou, ktorá je bohužiaľ veľmi často synonymická s pojmom „sci-fi seriál“, sú seriály vedené nápadmi – tu sa nám tvorcovia snažia niečo povedať, dať nám ponaučenie podobne ako kedysi Ezop, a tá idea je hlavným nosítkom deja (napr. väčšina inkarnácií Star Trek-u).

Ďalšou charakteristikou seriálu je miera nadväznosti jednotlivých častí. Pred 90-tymi rokmi minulého storočia bolo nepísaným pravidlom, že každá časť seriálu musí byť sebestačná a musí obstáť sama (dnes sa týmto heslom drží napr. Smallville), aby neboli diváci, ktorí niektorú epizódu zmeškajú, penalizovaní. Príbeh spájajúci jednotlivé časti do veľkého celku bol doménou telenoviel ako Jednoducho Mária alebo Dallas. Všetko sa však zmenilo s príchodom seriálu Babylon 5, ktorého hlavným lákadlom bol neuveriteľne premyslený a komplikovaný príbeh, ktorého každá odvysielaná časť bola integrálnou súčasťou. Po úspechu Babylonu 5 sa dostali sezónne príbehy („season arcs“) do módy a dnešné seriály ich používajú s veľkým nadšením. Príbehy obopínajúce celé sezóny umožňujú seriálom prekročiť prah časovej obmedzenosti, o ktorej som na začiatku hovoril, a robia z nich zážitok konkurujúci knižným príbehom. Vďaka časovým odstupom medzi epizódami je divák schopný si vybudovať emočné prepojenie na charaktery seriálu a prežíva príbeh, ktorý trvá minimálne 8 mesiacov, v ideálnom prípade aj pár rokov.

V druhej časti Tajomstiev televíznych seriálov sa budeme venovať produkcii amerických seriálov a ich sledovanosti. Navyše vám na Kineme začneme každý mesiac približovať jeden z populárnych seriálov, ktoré si našli cestu k nám a tešíme na živé diskusie s vami ... (pokračovanie o týždeň)

 


autor Marek Vojtko 18.9.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.