NENECHAJTE SI UJSť NA MFF BRATISLAVA

NENECHAJTE SI UJSť NA MFF BRATISLAVA

článok



6.12.
pondelok

SPOMIENKY NA VRAŽDU (19.30)

Najzaujímavejší detektívny film posledného obdobia bol nakrútený v Južnej Kórei. Jeho základom je skutočná udalosť - séria desiatich vrážd mladých žien, ku ktorým došlo v mestečku neďaleko Soulu v rokoch 1986 - 1991. Detektívi vypočuli okolo 3000 podozrivých, do pátracej akcie sa zapojilo 300 000 policajtov. Prípad sa nikdy nevyriešil. Spomienky na vraždu ponúkajú možné vysvetlenie. Sú v podstate strašidelnou retrospektívou desiatich daždivých smrtonosných večerov a zároveň tradičnou detektívkou plnou napätia a tajomstva. Zaujímavo je zobrazená rovina pátrania - traja policajní vyšetrovatelia Cho, Park a Seo sú veľmi ľudské postavy s mnohými vlastnými problémami a cítia, ako im prípad postupne prerastá cez hlavu a ničí ich súkromný život. Začínajú si uvedomovať, že chytiť tak chladnokrvného a rafinovaného vraha je úloha, ktorá presahuje ľudské sily a zákonné možnosti. Film je v Kórei veľmi populárny a minulý rok prekonal rekordy návštevnosti v domácich kinách, v Európe bol uvedený začiatkom tohto roka na MFF v Rotterdame.

Memories of Murder / Sarinui chueok (2003, réžia: Bong Joon-ho)


ZLÁ VÝCHOVA (22.00)

Madrid, 1980. Úspešný režisér Enrique Serrano už dlho márne hľadá námet, ktorý by ho zaujal, keď k nemu vpadne neohlásená návšteva. Enrique hneď nespozná svojho niekdajšieho spolužiaka Ignacia, ktorý ho prišiel požiadať o rolu, a snaží sa zbaviť sa ho. Po jeho odchode sa ale začíta do rukopisu novely, ktorý mu Ignacio priniesol, a začnú v ňom ožívať spomienky. V 60. rokoch sa ako chlapci stretli v jezuitskej škole, kde spolu objavovali film, ale tiež lásku, sex a strach. Svedkom i hlavným aktérom ich prebúdzania bol vtedy otec Manolo, riaditeľ ústavu a profesor literatúry, zosobňujúci dvojtvárnosť náboženských inštitúcií tej doby. Príbeh, ktorého autorom je Ignacio, zaujme Enriqua natoľko, že po niekdajšom intímnom priateľovi, s ktorým sa potom opäť stretol len raz v 70. rokoch, začne pátrať. Je mu jasné, že objavil námet, na ktorý čakal, a je odhodlaný nakrútiť podľa neho film. Netuší ale, k akým odhaleniam ho pátranie po bývalom priateľovi dovedie...

Bad Education / La mala educación (2004, réžia: Pedro Almodóvar)


7.12.
utorok

DÍLER (19.30)

Typický deň zo života drogového dílera. Najskôr musí zohnať kokaín pre vodcu nejakej sekty. Potom navštívi priateľa, ktorý sa vážne spálil v soláriu a prosí ho o poslednú dávku. Bývalá spolužiačka, u ktorej ukrýva drogy, mu oznámi, že už to preňho ďalej robiť nebude. Od bývalej milenky, z ktorej sa tiež stala feťáčka, sa dozvie, že je otcom jej dcérky. Potom díler hľadá ďalšieho klienta, miesto neho sa však stretne iba s jeho nahnevanou sestrou. Ďalej ho o pomoc požiada istá študentka, ktorej spolubývajúca zjedla príliš veľa halucinogénnych húb. Dílerov starý priateľ má iný problém. Jeho matka prišla o prácu, začala vyvolávať duchov a syna využíva ako médium...

Dealer / Dealer (2004, réžia: Benedek Fliegauf)


DIERA V MOJOM SRDCI (22.00)

Lukas Moodysson (1969, Malmö) ako 17-rocný publikoval básnickú zbierku, nasledovalo niekoľko ďalších kníh poézie a poviedok. Jeho prvý hraný film Láska je láska bol kritikmi i komerčne veľmi vysoko hodnotený a distribuovali ho v mnohých krajinách. Bol nominovaný Európskou filmovou akadémiou v kategórii Najlepší európsky film v roku 1999. Pôsobil tiež ako spoluscenárista v populárnom švédskom televíznom seriáli Det nya lamdet. V centre súčasnej drámy je Rickard a jeho veľmi hanblivý syn Eric, ktorý väčšinu času trávi ukrytý vo svojej izbe. Počúva agresívnu metalovú hudbu, čím je svojským spôsobom prepojený s ostatnými časťami bytu. Tam jeho otec, amatérsky pornograf, momentálne nakrúca film s priateľom Gekom a mladou Tess. Postupne začína pôsobiť alkohol, trojici sa zvyšuje sebavedomie a pocit, že sú celebritami, ich posmeľuje k čoraz nevkusnejším prejavom. Strácajú posledné zábrany a ich správanie sa stáva neznesiteľné.

A Hole In My Heart / Ett hal i mitt hjärta (2004, réžia: Lukas Moodysson)


8.12.
streda

JAR, LETO, JESEŇ, ZIMA... A JAR  (22.00, 15.30)

Jar, leto, jeseň, zima...a jar je v kontexte tvorby Kim Ki-duka prekvapením. Lyrický film o plynutí ročných období predstavuje v režisérovej kontroverznej tvorbe fascinujúci obrat, ale bez straty umeleckej identity a príznačných tém. Typický majstrovský režijný rukopis s dôrazom na výtvarnú zložku je i tu zreteľný. Ide o príbeh chlapca, ktorého výchovy sa ujme starší mních. Chlapec dospieva, zamiluje sa a odchádza do "reálneho" sveta. Spácha zločin, prijme trest a vracia sa späť k mníchovi, aby pokračoval v jeho poslaní a sám sa stal mníchom. V závere sa ujíma malého chlapca... Kruhovú kompozíciu deja dodržiava Kim Ki-duk aj v obraze. Situácie sa odohrávajú v strede kruhového jazera na umelom ostrovčeku, v izolovanom priestore. Plynutie času je tu akoby iné, meditatívne a vytvára vlastné magické zákonitosti. Ale aj keď film hovorí o duchovných témach a transcendentne, nestráca zmysel pre humor a tlmočí myšlienku, že vo všetkom vážnom a vysokom je i niečo smiešne a nízke. Každá minca má dve strany, v každom z nás je dobro aj zlo.

Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring (2003, réžia: Kim Ki-duk)


AMAZONIA VERTICAL (20.00)

Stolová hora Auyan Tepui - tak ju nazývajú domorodí amazonskí Indiáni. Je takmer nedostupná, panenská. Lemujú ju desiatky kilometrov strmých skalných útesov, ktoré znemožňujú výstup z ktorejkoľvek strany. Navôkol prales a džungľa. Dokonalá divočina. Jedna z posledných na našej planéte. Rokliny, priepasti, skalné labyrinty. Výzva, ktorá pre štvoricu Slovákov znamenala náročné horolozecké výkony, ale aj nekonečné prekážky, vyčerpanosť a beznádej. Bez sprievodcov, nosičov, výdatnej stravy, telefónu, akéhokoľvek spojenia so svetom. Nadoraz. Alebo na divoko. Napospas osudu. V lone nedotknutej prírody, v miestach, kde ľudská noha ešte nevkročila...

Amazonia Vertical (2004, réžia: Pavol Barabáš)

9.12.
štvrtok

O DVE SLABIKY POZADU (19.00)

Filmový príbeh študentky Zuzany je mozaikou reálnych a snových situácií, do ktorých sa mladá hrdinka zamotáva vo svojej snahe stihnúť zo života čo najviac v čo najkratšom možnom čase. Chce študovať, chce zažiť a vychutnať veľké lásky, chce zarobiť fúru peňazí, aby si mohla zariadiť byt a nahradiť chýbajúce rodičovské zázemie, chce pričuchnúť k reálnej atmosfére vysnívaného Paríža... Chce skrátka všetko hneď a odrazu. Ale nestíha. Nestíha školu, stroskotávajú jej vzťahy s priateľmi a milencami, stráca kontakt s otcom, nevie nič o svojej matke, skutočný Paríž sa jej rozplýva do prchavých snov. Jediným kontaktom s reálnym zázemím jej minulého, súčasného i budúceho života je staromódna a veľmi excentrická babička Eržébet. Ona jej postupne odkrýva možné východiská z bludného kruhu, v ktorom Zuzana nezmyselne uteká za svojím šťastím a pritom stojí na jednom mieste ako veverička v otáčacej klietke.

O dve slabiky pozadu (2004, réžia: Katarína Šulajová)


SAMARITÁNKA (19.30)

Kim Ki-duk nás vo svojom najnovšom filme opäť konfrontuje so zvláštnym, odcudzeným svetom, so svetom kórejskej jesene, zločinu a lyrickej hudby. Na rozdiel od svojich predchádzajúcich filmov (s výnimkou Jar, leto, jeseň, zima... a jar) je však v Samaritánke menej násilia. Rozprávanie je tu rozdelené do troch častí a má veľmi silné náboženské konotácie súvisiace s obetovaním sa a s utrpením, s prevzatím bremena viny. Príbeh dvoch školáčok, zarábajúcich si na cestu do Európy prostitúciou, sa mení, keď jedna z nich tragicky umiera. Druhá sa rozhodne ponúkať svoje telo zadarmo s prekvapujúcim zámerom, ktorého cieľom je vykúpenie. Jej otec je však policajným detektívom, tajomstvo odhalí a nevie sa s tým vyrovnať. Brutálny záver je menej naturalistický ako sme u Kim Ki-duka zvyknutí - v tomto filme necháva veľa priestoru pre diváka, aby si domyslel súvislosti. Otvára pomerne široké pole pre interpretácie a svoje postavy veľmi precízne psychologizuje. Film získal na tohtoročnom MFF v Berlíne cenu za réžiu.

Samaritan Girl / Samaria (2004, réžia: Kim Ki-duk)


10.12.
piatok

GOLFOVÁ PALICA (17.00)

Tae-suk vyhľadáva prázdne domy, v ktorých vešia lístky na kľúčové dierky. Neskôr sa vráti a keď je lístok nepohnutý, je jasné, že dom je voľný. Mladík v bytoch prebýva až do návratu majiteľa. Jedného dna vnikne do zámožného domu a naďabí na vydatú Sun-hwa, ktorá trpí pri tyranskom manželovi. Tae-suk zoberie ženu preč. Spolu sa vkrádajú do prázdnych domov, preciťujú vzájomnú bolesť a osamelosť a napokon sa do seba zamilujú. Raz prídu do domu, kde objavia mŕtvolu starého muža. Dvojica ho pochová a začnú tam žiť. Ale dni krátkeho šťastia skončia, keď sa objaví syn majiteľa, ktorý zavolá políciu. Tae-suk je obvinený z vraždy a pre Sun-hwa príde manžel. Mladá žena čaká na Tae-sukovo prepustenie, a on objaví tajný spôsob, ako navrátiť chvíle radosti, ktoré spolu prežili...

3-Iron / Binjip (2004, réžia: Kim Ki-duk)

PÁD DO TICHA (18.00)

Film rozpráva skutočný príbeh dvoch britských horolezcov Joea Simpsona a Simona Yatesa, ktorí prežili v roku 1985 tragickú nehodu vysoko v peruánskych Andách. Pri zliezaní západnej steny oboch spájalo jediné lano. Simpson sa však nešťastne zranil a oboch dostal prakticky do neriešiteľnej situácie. Jediné, čo Yates mohol urobiť, bolo prerezať lano, na ktorom obaja viseli. Simpson spadol do ľadovej trhliny, odkiaľ sa plazením a v hrozných bolestiach, bez jedla a vody po štyroch dňoch dostal do základného tábora. Dorazil iba hodinu pre Yatesovým odchodom späť do Británie.

Touching the Void / Touching the Void (2003, réžia: Kevin Macdonald)


11.12
sobota

VEZMI SI MOJE OČI (18.00)

Jednu zimnú noc si Pilar zbalí pár maličkostí a so svojím malým synom Junom rýchlo uteká z domu. Manžel Antonio ju začne hľadať. Keď ju konečne nájde, začne ju prehovárat, aby sa vrátila. Sľubuje jej, že už nikdy na ňu nepoloží ruku, že sa úplne zmenil, a prisahá, že ju miluje najviac na svete. Nešťastná Pilar sa nechá obmäkčiť a vráti s k nemu... Pôsobivá a intímna dráma mladej ženy, ktorá je permanentne zneužívaná svojím manželom. Napriek fyzickému i psychickému súženiu ho má naďalej rada a dáva mu nádej na zmenu. Príbeh vychádza z oficiálnych štatistík, ktoré uvádzajú, že tisícky vydatých žien v Španielsku je tyranizovaných, bitých a inak zneužívaných, ale sotva päť percent má odvahu oznámiť to na polícii alebo riešiť v súdnej sieni.

Take My Eyes / Te doy mis ojos (2003, réžia: Icíar Bollaín)


VZBURA VO VÄZNICI CARANDIRU (20.00)

Carandiru v brazílskom Sao Paulo bola s kapacitou 5000 miest jednou z najväčších väzníc v Latinskej Amerike. V roku 1992, keď došlo k vzbure, v nej však bolo vyše 7000 väzňov. Spoločenstvo v Carandiru sa riadi vlastnými zákonmi a pravidlami. Môže sa tu konať svadba transexuála a nemocničného ošetrovateľa, v jednej cele sa môže stretnúť syn s vrahom svojho otca, v návštevný deň môžu jedného väzňa navštíviť dve jeho ženy a vyrobiť na nádvorí hysterickú scénu, brutálny vrah môže prepadnúť šialenstvu a spásu hľadať pri väzenskej omši. V takomto prostredí potom stačia jedny nesprávne zavesené nohavice, aby sa rozpútalo peklo. Film nie je moralitou útočiacou na prvú signálnu sústavu, ale drásajúcou autentickou výpoveďou o životnej realite v menovanej väznici. Ide o mozaikovité zachytenie osudov mnohých trestancov, ktorí si odpykávajú svoj zaslúžený či nezaslúžený trest v neľudských podmienkach.

Carandiru / Carandiru (2003, réžia: Hector Babenco)


autor Peter Konečný 6.12.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 9402
02 |
návšt. 6316
03 |
návšt. 6298
04 |
návšt. 3965
05 |
návšt. 2491
06 |
návšt. 2211
07 |
návšt. 1854
08 |
návšt. 1522
09 |
návšt. 1477
10 |
návšt. 1234
REBRÍČEK US
01 |
$10.0 mil.
02 |
$8.2 mil.
03 |
$7.9 mil.
04 |
$6.7 mil.
05 |
$6.3 mil.
06 |
$5.0 mil.
07 |
$4.8 mil.
08 |
$2.6 mil.
09 |
$1.9 mil.
10 |
$1.8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.