BLOKBASTER, PREMIERE, CINEMA

BLOKBASTER, PREMIERE, CINEMA

článok



Konečne poriadny filmový časopis a dokonca nám ich ukáže z druhej strany - Blokbaster. S tým prvým musím súhlasiť, pretože na to, že ide o prvé číslo, je Blokbaster na veľmi vysokej úrovni, ale s tvrdením "ukážeme vám ich z druhej strany" si akosi neviem poradiť.

Blokbaster viditeľne zaplnil prázdne miesto medzi časopismi. A urobil to veľkolepým spôsobom. Plný počet bodov by si zaslúžil marketing, hlavne čo sa týka Bratislavy, ostatné miesta nemôžem posúdiť. Tým, že sa časopis predáva v multiplexoch nemohlo jeho prvé číslo uniknúť ani náhodnému návštevníkovi. Výborným ťahom je bezpochyby priložené DVD Ľúbi ma, neľúbi ma za veľmi priaznivú cenu 299 Sk. Cena časopisu je 69 Sk a pre predplatiteľov dokonca 49 korún, čo je len o 10 korún viac ako miniPremiere. A to už stojí za úvahu. Naviac je tu možnosť vyhrať jednu z cien vo veľkej predplatiteľskej súťaži...

Aby sme sa vyhli omylu, tento článok nie je propagačným textom. To v žiadnom prípade. Od začiatku som k Blokbasteru pristupoval skepticky. Načo ďalší časopis, keď sa k nám dostávajú tak kvalitné české mesačníky Cinema a Premiere? (Nielen) filmoví fanúšikovia sa naučili viac čítať české časopisy, ako slovenské. Prečo by mal Slovák investovať do nového periodika? Na to, že si o niektorých filmoch, ktoré majú v našich kinách premiéru skôr ako v Čechách, prečíta neskôr, si už zvykol. Na druhej strane aj Kinema by sa rada stala časopisom, ktorý by sa predával v stánkoch. Ale obnáša to veľa vecí, ktoré sa Pomothymu podarilo vyriešiť.

Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema

Mesiacu knihy vládne film Návrat do Cold Mountain. Vládne aj titulnej strane Cinemy a Blokbasteru. Zatiaľ čo Renée Zellweger nie je čo vytknúť (teda až na príponu ová, ktorej nerozumiem, pretože podľa mňa je to úplne iné meno). Nádherná, neobvyklá fialová farba a pena. 7 nominácii na Oscara, 45 jarných hitov, špeciál, legenda... Myslím, že ide o jednu z najlepších tituliek Cinemy. Blokbasteru vládne prenikavý až hypnotizujúci pohľad Nicole Kidman. Druhmi farieb je Blokbaster až príliš podobný Premiere. Červená, žltá, biela. Ale už len podľa obálky by som sa rozhodol pre Premiere. Nie kvôli udatnému Bradovi, ale kvôli lepšiemu rozvrstveniu, typu písma, väčšej pastve pre oči. Spider-Manovi v dolnej časti Blokbasteru chýba sýtejšia farba, Veľká predplatiteľská súťaž o super ceny by mala byť o kúsok vyššie a veľmi jej škodí pozadie, kde sa vynára niečo, čo je zakryté čiernym pruhom najväčších Hollywoodskych trhákov. Štítok Megaprogramu Slovenských kín je podobne nevkusný, ako na januárovej Cineme "Zahrajte si v novém filmu Jana Svěráka!".

To, že je Blokbaster výtvorom Martina Pomothyho je zrejmé už po letmom prelistovaní. Väčšina článkov je jeho dielom. Celkovo má Blokbaster bližšie k Premiere ako k Cineme. S tým rozdielom, že v Premiere majú recenzie priestor v druhej polovici časopisu a v Blokbastri v prvej. Rovnaké je aj hviezdičkové ohodnotenie, odporúčanie, tip/film mesiaca. Aj Blokbaster sa drží zavedeného delenia miesta v časopise. Novinky, "portréty", recenzie, hlavná téma, články o vzniku filmu, rozhovory, legenda. Televízia, CD, video, DVD, súťaž, nabudúce a program. Nič nového, nič prekvapujúceho. Tak dobre, hviezdy mesiaca príjemne osvieži Partnerstvo, Koľko berie za film a Pikošky, ale keď už si niekoho vyberiem ako hviezdu mesiaca, tak by si to zaslúžilo dlhší článok. Chcel som sa niečo o tých hercoch dozvedieť, ale nič nového som nezistil. Nech je príkladom článok Costner Nesmrtelný v Premiere. Ono, celkovo by som prijal dlhšie články. Hlavne recenzií. Zaslúžený priestor získala Jana Krátká legendou Louis de Funčs a chudák Peter Konečný dostal absolútne minimálna priestor pre prvé dva Slovenské filmy a ešte ako bonus veľmi škaredé písmo a o úprave radšej nehovorím. Hollywoodske trháky patria k tým vydarenejším častiam, aj keď, čo sa týka grafickej úpravy (vyblednuté fotky v Histórii v podaní Hollywoodu, bodky vo svete animákov) v porovnaní s obdobným článkom v Cineme riadne zaostáva. Rozhovor s Penélope Cruz (prečo je s inou farbou?), ktorú podľa titulky Blokbaster "odhalil", či dokonca exkluzívne vyspovedal (aj keď je zdrojom Robin Lynch, Famous/Keystone) má opäť veľmi nekvalitné fotografie. Znovu by som po vzor nešiel ďaleko. Rozhovor s Benom Affleckom v Premiere je dokonalý vo všetkých smeroch. Čo sa týka grafického dizajnu, Projektu 100- 2004 nie je čo vytknúť. 

Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema

"A čo doma" je rovnaká rubrika ako entertainment v Cineme s tým rozdielom, že konečne je na výber z troch (štyroch) programov a to na mesiac dopredu, dokonca v žánrovom zaradení. Možno by som viac uprednostnil dátumové ako žánrové rozdelenie. Soundtrack je tou najsilnejšou stránkou Martina Pomothyho, rubrika video prináša príjemnú inováciu nálepkou Neprešlo kinami a na DVD sa hodnotí zvlášť film a zvlášť bonusy. Marcový MEGAprogram slovenských kín poteší každého, kto nájde svoje obľúbené kino.

Ak by som mal určiť najlepší článok Blokbasteru, bol by to Brunov kútik. Nič iného ma nezaujalo na toľko, aby som sa k tomu ešte raz vrátil. Čo ma naopak najviac naštvalo bol článok Strašidelný zámok, pod ktorým je podpísaný MovieFreak. Nie je to ani recenzia, ani preview. Film nikto z redakcie nevidel, tak MovieFreak "pozisťoval všetko, čo sa dalo", a odsunul film na vedľajšiu koľaj. Nehovorím, že film bude bombou, ale nezdá sa mi to férové.

Prvé číslo sa samozrejme nezaobišlo bez drobných chýb, ktoré snáď časom vymiznú: Hally Berry miesto Halle Berry, Collin Farrell s dvomi l v krstnom mene, zlý dátum premiéry Underworldu, Video od stránky 64, nie 66, rozdeľovanie slov na konci riadku v dvojhláske ia a podobne.

Myslím, že sa netreba zatvárať tvrdením: čo je naše to je dobré. Pokiaľ máme možnosť porovnávania, treba ju využiť a poučiť sa z vlastných i cudzích chýb.

Tri časopisy na rovnakú tému je dosť. Prioritou sa (okrem ceny a sympatii) stáva deň, kedy sa ktorý z časopisov dostane do stánkov. Aj keď Cinema vyšla u nás o deň skôr ako Premiere, aj ja som si radšej prečítal ako prvú Premiere, ktorá prinieslo to o čo je najväčší záujem. Tróju, rozhovor s Benom Affleckom, 10 prikázaní hororového teenagera, článok Tajemný šváb v Karpatech (omnoho lepší, odbornejší a rozsiahlejší ako Oživenie príbehu z Cold Mountain), portrét Kevina Costnera, zábavu: V koži sklarotika, preview Rekviem pro studentku, rozhovor so Sofiou Soppola, retro Návrat do budúcnosti a na záver Jak básníci ztrácejí erekci. Už teraz horím netrpezlivosťou čo prinesie nová Premiere s Kill Bill 2 a Passion.

Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema

Cinema za najvyššiu cenu z filmových časopisov zaujme hlavne výhľadom (konečne sedí počet filmov), legendou Alfreda Hitchcocka Psycho a špeciálom Český detektívny a kriminálny film. Inak si Cinema drží svoju štruktúru - článok + rozhovor/portrét. Rozhovor s Diane Keaton k filmu Lépe pozdě nežli později (ašpirant na najhorší názov roku) pod slovenským distribučným názvom Milovať je zábavné, Anthony Minghella a Návrat do Cold Mountain, portrét Francisa Vebera k filmu Drž hubu!, k filmu Bolero - speciál, k 21 gramom - rozhovor s režisérom, ku Krajine strelcov (ako inak) rozhovor s Kevinom Costnerom, portrét Billa Murraya z filmu Stratení v preklade, ku Gothike Robert Downey, Jr., k filmom zaradeným v žurnále už nenájdete nič. Na záver kratučký dialóg z filmu Keď Harry stretol Sally. Ak to takto pôjde ďalej, tak Cinema stratí aj tých posledných nadšencov, ktorý majú doma už 155 čísel.

V Nemeckej Cineme za 190 korún je na titulnej strane to, čo na Českej Premiere a vo vnútri pri rozhovore s Renée Zellweger fotka, ktorá zdobí obálku Cinemy.

S časopisom musí ísť ruku v ruke aj internet. Stránka Blokbasteru prekypuje diskusiou a tak ako časopis by som ju zaradil presne medzi www.premiere.cz a https://cinema.burda.cz.

Aj keď sa veľkosťou, nákladom a dostupnosťou nedá časopis Film.sk porovnávať, netreba naňho zabúdať. Prvenstvo si drží hlavne v cenovej kategórii. Marcové číslo s Annou Geislerovou z filmu Želary na titulnej strane dostanete na vybraných miestach za 25 Sk a to aj so zvláštnou prílohou Projekt 100 - 2004. Nájdete tu plus/mínus mesiaca, aktuálne filmové podujatia na Slovensku, filmové premiéry, Soundtracky, rozhovor s Marianom Urbanom na tému Robí Oscar zázraky?, rozhovor s Katarínou Šulajovou, prílohu Slovenské filmy na DVD, ohlasy, recenzie na Nudu v Brne a Ediho, profil Jozefa Kronera, program filmových klubov na Slovensku a digitálnu kinematografiu. Na druhej strane si časopis nemusíte kupovať, pretože sa na www.filmsk.sk dozviete všetko, čo je aj v tlačenej podobe.

Aprílovému číslu Blokbasteru s väčším počtom strán držím palce a verím, že pridáte svoj názor do diskusie.  

 


autor Matej Oravec 11.3.2004
KLAUNOVE VIANOCE
[RECENZIA ]
REDAKCIA
[RECENZIA ]
DOZORKYŇA
[RECENZIA ]
ČARODEJKA
[RECENZIA ]
AŽ NA VEKY
[RECENZIA ]
ŠKOLA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.