KILL TARANTINO!

KILL TARANTINO!

článok



VLADIMÍR KUREK

Bez úvodných a záverečných omáčok prikročím rovno k jadru veci. Všetko podstatné o kontexte filmu ste si mohli prečítať vo (výbornej) Adrianovej recenzii, takže ja si dovolím čisto subjektívny part.

Q. T. je pre mňa mimoriadny (filmový) zjav z jednoduchého dôvodu. Robí úžasne jednoduché veci, ktorým rozumiem, a ktoré sa mi zároveň zdajú takmer dokonalé. Snáď najlepší súčasný príklad Kolumbusovho vajca, ktoré vieme ako druhý v poradí naťuknúť každý. 

Hudba, námet, herci. Staré známe, osvedčené ingredencie. Q. T. mi nepripadá ako objaviteľ. Pripadá mi ako kuchár, ktorý pracuje  so známymi a tisíc krát osvedčenými ingredenciami. Kúzlo je v tom, že až jeho varením zisťujeme ich skutočnú chuť. Jeho podoba sa ukazuje ako tá pravá.

Nie som si istý, či by Q. T. dokázal urobiť žánrovo čistý film tak, aby bol úspešný. Jeho sila je v skladaní kúskov a v miešaní nových kombinácii. Tak ako neustále rozbíja chronológiu, tak ako sa opiera o živý a veľmi trefný dialóg, tak dokazuje svoju silu v zmysloch pre maličkosť. Či už sú to citácie a odkazy pre zasvätených, alebo jednoduché (často veľmi krátke) zosobňovania postáv.  Ako príklad použijem šerifa z KB vol. 1. Čo urobil? Vidíme, že má na prednom zrkadle rozložené policajtské okuliare, syna oslovuje Prvorodený a odpľuje si z okna. Týmito až banálnymi obrazmi šerifa spoznávame, stáva sa „živou" figúrkou v panteóne postáv. Je pravdou, že Q.T. využíva trochu lacný trik a svoje postavy (epizódne i dôležité) vykresľuje ako  čudákov, čím ich ľahšie ukladá do našej hlavy, ale koniec koncov, prečo nie? Či už pán Svetlý mučiaci policajtov za tónov starých hitov, Vincent čítajúci na záchode, alebo francúzska milujúca čučoriedkový koláč, sú jednoducho postavy, ktoré si zapamätáme možno dlhšie, ako našich spolužiakov zo základky. 

Kill Bill je trochu iným Tanrantinom v tom, že odstúpil od nosných dialógov k nosnej akcii. V PF bola akcia čerešničkou na dialógovej torte, teraz to je naopak. Dokonca by som mu dialogické pasáže vyčítal, ako trochu zanedbané.

Jedinou, a to vážnou vadou na Kill Bill je to, že ho autor rozdelil na dve časti. Nielen, že mi prvá časť rýchlo ubehla, ale ukončila sa vo chvíli, keď na to nemala právo!. Nechcem súdiť, skôr ako uvidím vol. 2., ale za tento (podľa mňa) čisto komerčný ťah, by si niekto zaslúžil objednať Black Mambo. Takže aj moje hodnotenie je podmienečné a pokiaľ zhodnotím, že vol. 2 nemalo iný dôvod pre svoju existenciu ako peniaze, tak budem zlý!

P.S. Čo sa týka citácii, každý si tam uvidí svoje, ja popri už známych odkazov som si spomenul na zombie filmy (keď Uma posiela trosky Crazy 88 domov) a na japonské erotické anime (bodyguardka v školskej rovnošate). Nuž, ale každému, čo jeho jeJ

Hodnotenie: 10/10

Kill Tarantino! Kill Tarantino! Kill Tarantino!

MICHAL KOREC

Hoci by si našinec myslel, že Quentin Tarantino od čias Pulp Fiction stratil dych, nemusí byť tomu nutne tak. Jeho štvrtý film najprv očakávali mnohí v domnienke ďalšieho gorefestu, no vzápätí si uvedomili, že jeho brutalita akoby vďaka Jackie Brown čiastočne pominula. Aj snaha vytvoriť kung-fu film síce sľubovala akciu a predvedenie svojrázneho remesla, ale v skutočnosti každý čakal epizódnu trojhodinovú fresku. Napokon je tu štvrtý film, očakávaný tak netrpezlivo ako nikdy predtým (najmä vďaka napínavému uvádzaniu v jeden deň na celom svete), ale pritom nejde o žiaden veľký hit (otvárací víkend v USA cca 22 miliónov dolárov), hoci jeho potenciál stať sa kultom nie je nezanedbateľný.

Nebudem sa rozpisovať o príbehu, ktorý už poznáte (či už z Adrianovej recenzie alebo iných periodík), vyjadrím len pár názorov:

1. Tarantinove cool hlášky sú (asi) nadobro preč a vystriedava ich brutálna forma a dianie na plátne.

2. Obsah tiež nie je prepracovaný ako kedysi.

3. Forma víťazí nad obsahom (resp. sa tak celý prvý film snaží, hoci... dejový prísľub do druhého volume nie je nezanedbateľný), klasický to nárek súčasného filmového diváka.

4. Film je zbytočne rozdelený na dve polovice, ak dokážeme vydýchať Jacksonov dobrodružný spektákel zo Stredozeme, nemôže nám brutalista z videopožičovne naservírovať až také príliš ťažké a na prvý pokus nestráviteľné sústo. Film mohol byť pokojne uvádzaný v plnej 200-minútovej verzii a nemuselo sa ryžovať na dvakrát.

5. Epizódne podanie filmu je celkom dobré, nebudete mať žiadne problémy s orientáciou v dianí, ale nie je také geniálne a podarené ako v Pulp Fiction.

6. Akčné scény sú podľa môjho gusta príliš krátke (hoci iné názory budú tvrdiť presný opak) a dianie mohlo byť ešte nabitejšie.

7. Áno, je to veľmi brutálne, ale prosím, na tú mangu mi nesiahajte.

8. Manga resp. animovaná časť filmu je najlepším momentom filmu.

9. Tarantino vie točiť, dokazuje to aspoň záverečnou bitkou prvej časti medzi Lucy Liu a Umou Thurman na zasneženom dvore, geniálne vizuálna scéna.

10. Herecké výkony nie sú nezanedbateľné (Uma Thurman rocks, ostatní sa tiež do rolí náramne hodia), naopak, zaujímavé, ale čakal som, že mnohé postavy dostanú väčší priestor.

11. A vôbec, na to, že to má byť viac ako trojhodinový spektákel, sa tam až tak veľa toho nedeje. Vo filme pritom nehrá ani príliš veľa hercov a predsa máte dojem, že je ich prítomnosť na plátne nedostatočná (nestihnete ich oceniť).

12. Kill Bill: Volume 1 nie je film, pre ktorý máte padnúť na zadok, ale v rámci multiplexového programu predstavuje zaujímavu voľbu...

13. Takže jej prítomnosť určite nie je desiatková, ale ako obyčajný rádový divák som ochotný prisúdiť 8/10. A Quentin, nieže nás dvojkou nejako napáliš!

Hodnotenie: 8/10

Kill Tarantino! Kill Tarantino! Kill Tarantino!

JANO HUŠTÁK

Na Reservoir Dogs a Pulp Fiction mi vždy vadila ľahkovážnosť, s akou Tarantino pristupuje k násiliu a zabíjaniu. Zobrazuje ho príliš reálne, než aby sa na ňom dalo zasmiať, a zároveň príliš povrchne, než aby sa nad ním dalo zamyslieť. Všetko prekrýva pubertálna fascinácia zločinom ako profesiou (a možno rovnako pubertálna snaha provokovať).

V tomto smere je pre mňa Kill Bill príjemným prekvapením, pretože sa misky váh naklonili na stranu paródie. Tento fakt spolu s tradičným dôrazom na 70. roky prispieva k výsledku, ktorým je rozkošne nevkusný oddychový film. Potešilo ma aj obsadenie postavy Billa, pretože keď potrebujete riadneho hajzlíka, Michael Madsen je to pravé. Len dúfam, že ho v druhom dieli bude trochu viac vidno :-)

Hodnotenie: 8/10

MATEJ ORAVEC

Snáď ako viacerí, aj ja som netrpezlivo očakával premiéru štvrtého filmu Quentina Tarantina. To, že sa k nám film dostal v celosvetovej premiére vo mne vyvolalo mimoriadne nadšenie. Prvý dojem po jeho zhliadnutí? Sklamanie. Sám seba sa pýtam, čím to je, že sa mi zdal nudný. Hlavne z toho dôvodu, že nemal svoju atmosféru. Tá mi chýbala najviac. Jackie Brown, Pulp Fiction, Reservoir Dogs, každý z nich nesie určitú atmosféru, akýsi druh napätia. Kill Bill nie. Na otázku, PREČO sú tam hektolitre krvi, useknuté hlavy, ruky, nohy, som si dokázal odpovedať: LEBO TARANTINO. Ale tentokrát ma Tarantino nedostal tak ako pri už zmieňovaných filmoch. Nedostali ma ani súboje a nepodarilo sa mu vtiahnuť ma do príbehu. Oceňujem kameru, strih, hudbu, anime pasáž aj réžiu filmu, ale druhýkrát si film určite nepozriem a na Volume 2 sa už až tak neteším. Aj keď zvedavosť, čím chce ešte Tarantino fascinovať, je veľmi silná.

Hodnotenie: 6/10

Kill Tarantino! Kill Tarantino! Kill Tarantino!

PETER KONEČNÝ

Tesne po českej novinárskej projekcií Kill Billa, ktorá bola o niečo skôr ako slovenská, som v skromnej neznalosti a očakávaní „náhodne" čekol na ICQ-čku Tomáša Baldýnského z Premiery. V netrpezlivom momente čakania odpovede na otázku „čo hovoríš na Billa?" sa mi v chatovom okne objavila nečakaná odpoveď - „Kill Tarantino!". K niekoľkým kritickým vyjadreniam (nuda, pompéznosť, strašlivá zmätenosť, nevtipnosť) pridal ešte jednu zaujímavú vetu: „ Všetky filmy od Tarantina sa mi páčili, tento je ale strašný. Viac-menej ale platí, že čím je človek mladší, tým viac sa mu zrejme páči".

Tarantino mal dlhú filmársku absenciu a Kill Billom chcel dobehnúť všetko, čo zameškal. Mám pocit, že svojou novinkou síce slušne šokoval, poprípade znechutil veľkú časť divákov, ale svoj štýl a formálnu nápaditosť nikam výrazne neposunul. Varí z toho istého prevareného hrnca a som veľmi zvedavý, čím nás prekvapí vo svojich ďalších filmoch. A či nás ešte vôbec prekvapí...

Hodnotenie: 6/10


autor redakcia 14.10.2003
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Akcia/Komédia
Minutáż˝: 100 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.