O 28 DNÍ

O 28 DNÍ

7.0

Stačilo tak málo. Len počúvnuť rady vedca z inštitútu pre výskum primátov a nič by sa nemuselo stať. Aktivisti - ochrancovia zvierat, čo chceli pomôcť pokusným tvorom, spustili lavínu, ktorá nepozná obdoby. Práve oni sa stali prvými obeťami nového vírusu, ktorého jediným a primárnym cielom je zmeniť nositeľa na infikovaný vraždiaci stroj. Otvorenie klietok spôsobilo katastrofu doteraz nevídaných rozmerov.

0 28 dní. Z niekoľkotýždňovej kómy sa v jednej londýnskej nemocnici preberá nič netušiaci mladík Jim. Na tom by prakticky nebolo nič zvláštne, až na fakt, že okolo seba nevidí ani jednu živú dušu. Prekvapene sa tak vydáva na prieskum mrazivo tichej nemocnice. Nachádza ale len prázdne izby, chodby, vyvesené a hluché telefóny. Oblečený v nemocničnom oblečení, tak s otázkou „snívam, alebo je to skutočnosť?" opúšťa nemocnicu a pomaly si začína uvedomovať, že to čo vidí je až veľmi skutočné a že sen už dávno nesníva. Inak rušné ulice Londýna zívajú prázdnotou, na chodníku sa povaľujú bankovky (čo je samo o sebe mimoriadne podozrivé), obchody sú otvorené ale darmo by ste hľadali predavačov, z okolia mesta cítiť veľký súboj, ktorý sa tu pred pár dňami odohral.

O 28 dní O 28 dní O 28 dní

Jim sa ocitá sám vo veľkom meste. Jeho predstavivosť pracuje na plné obrátky, ale čo sa skutočne stalo, mu prezradí až dvojica „bojovníkov" rozhodnutá prežiť za každú cenu. Zachránia mu život v poslednom okamihu. Sám sa totiž stáva zaujímavým kúskom pre skupinu rýchlych, krvavých a čím si posadnutých ľudí. Úplne sám teda nie je, ale pravda je až príliš šokujúca. Pred mesiacom sa oslobodený vírus rozšíril do celého Anglicka. Nakazení jedinci neumierajú, ale sa behom mimoriadne krátkej doby menia na krvi chtivé vraždiace príšery s jasným cielom - dolapiť a nakaziť... Tých čo prežili je málo. Boj so strachom a nie veľmi optimistickou realitou je ich jedinou možnosťou na záchranu.

Apokalypsa skombinovaná so štúdiom ľudskej psychiky a témou vlastného zahubenia zaujala režiséra Dannyho Boyla, ktorého aj u nás známe snímky Trainspotting či Pláž zaznamenali silný divácky ohlas. Jeho posledný projekt by sa dal svojou charakterovou črtou prirovnať hlavne k tri roky starej Pláži. Boyle v nej podobne ako v hororovej sci-fi dráme O 28 dní, inciuje hlavného hrdinu do nepoznaného prostredia a necháva ho konfrontovať sa s netradičnou situáciou. Podobne ako Leonardo Di Caprio v Pláži, prežíva hlavná postava Boylovho nového filmu vďaka vlastnej sebareflexií charakterovú, priam animálnu zmenu vlastnej osobnosti. Človek sa pod tlakom skutočnosti mení dekadentným spôsobom a osobný marazmus vníma ako jediné možné východisko.

O 28 dní O 28 dní O 28 dní

Autorom scenára je tridsaťtriročný Alex Garland, ktorého meno nájdete aj pod už spomínanou novelou The Beach (Pláž). Sám svoj príbeh označuje ako vojnový film skrížený so zombie-kultom a anglickou sci-fi literatúrou. Boyla 50 stranový scenár okamžite zaujal a rozhodol sa ho preniesť na filmové plátno. S 15 miliónovým rozpočtom tak začal pripravovať námetovo zaujímavú a v dnešnej dobe mimoriadne aktuálnu snímku.

O 28 dní je hlavne európskym filmom čomu sa prispôsobuje aj jeho celková kompozícia. Nečakajte preto popcornovú variáciu zombie-hororu Resident Evil. Garlandov scenár využíva katastrofickú premisu na odhaľovanie tých najskrytejších ľudských vlastností, ktorých expanziou je katalyzátor krajných udalostí. Menej zmáme tváre hercov, digitálna - filtrovaná kamera Anthony Dod Mantla (kameraman dogmatických filmov Mifune a Oslava), a osobitá Boylová poetika tvoria z 28 Days Later skoro amatérsky videofilm.

Kameňom úrazu Boylovej kritiky médii a nezmyselných vedeckých výskumov je hlavne logika chovania hlavných postáv, miestami prehrávajúce herecké výkony a atmosférová vyprahlosť, ktorej úvodná, vysoko nastavená laťka (Jim sám v prázdnom Londýne) počas ubiehajúcej skoro dvojhodinovej minutáže postupne klesá. Napriek tomu patrí O 28 dní k zaujímavo natočeným psychologicky - katastrofickým dielam, ktorých odkaz je viac znepokojivo akutálny, ako si možno divák dokáže a hlavne chce pripustiť.

28 Days Later (Anglicko / USA, 2002, 110 min.)
Réžia: Danny Boyle. Scenár: Alex Garland. Kamera: Anthony Dod Mantle. Hudba: John Murphy. Hrajú: Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston.

autor Peter Konečný 30.5.2003