3000 MÍĽ NA ÚTEKU

3000 MÍĽ NA ÚTEKU

2.0

Ak ste si mysleli, že to najhoršie z oblasti tohtoročnej komerčnej kinematografie, už stihlo prejsť našimi kinami, čaká na vás jedno nepríjemné prekvapenie. Zákerne sa totiž objavil smoliar Kevin Costner, ktorý opäť potvrdil svoju neschopnosť správnej selekcie hereckých rolí. Spolu s ďalšou zhasínajúcou hviezdou Kurtom Russellom, sa nechali prehovoriť na stvárnenie hlavných úloh filmu o lupičoch, ktorí sa v prestrojení za Elvisa Presleyho rozhodli vykradnúť kasíno v Las Vegas. Hrozné že? A bude ešte horšie...

3000 míľ na úteku 3000 míľ na úteku 3000 míľ na úteku

Správny kriminálnik sa po niekoľkých rokoch vo väzení vôbec nezmení a hneď prvý deň na slobode venuje príprave novej lúpeže. Presne, ako Michael Zane (Kurt Russell), ktorý sa hneď po sexuálnom vybití s neznámou, ale za to povoľnou Cybil (Courteney Coxová), stretáva s bývalým spoluväzňom Murphym (Kevin Costner) a s troma ďalšími kriminálnikmi. Plán je jasný a skutočne netradičný - vykradnutie kasína v Las Vegas, počas stretnutia imitátorov kráľa rock'n'rollu. V Elvisovských oblečkoch, tak vtrhnú do kasína, úspešne ho vyrabujú a práve vtedy začnú nečakané problémy. Murphy sa prejaví, ako zdegenerovaný idiot, schopný skutočne všetkého. Ani jeho zvrhlý plán ale nevíde a taška s ukradnutými peniazmi mení majiteľa. Do príbehu začne zasahovať postava radodajnej Cibyl a jej kleptomanského syna. Murphy je ale odhodľaný získať „svoje" peniaze späť a to za každú cenu.

Režisér a v tomto prípade aj scenárista v jednej osobe Demian Lichtenstein, by mal prehodnotiť svoje filmárske a scenáristické kvality a miesto točenia dvojhodinových filmov, skôr vážne pomýšlať na návrat k videoklipom. Jeho obrazové vizualizácie Stingovej či Claptonovej hudby, sa vyznačovali pomerne veľkou škálou nápadov, ale päť minút je stále len päť minút a dvojhodinový film je niečo úplne iné. Lichtensteinov druhý filmový pokus sa vyznačuje scenáristickou nedozretosťou a režisérskou neskúsenosťou na poli celovečerných filmov. Pri silnej dávke snahy a trpezlivosti, by snáď bolo možné zostrihať tento paskvil na sériu videoklipov, ale v ucelenom stave ide o značne nepodarenú zmes akčného gýču, amaterizmu a žánrového klišé. Jedna nepodarená scéna strieda druhú, charaktery a motivácie postáv sú neznáme a nepochopiteľné (Cybil nechá svojho syna s neznámym vrahom a bývalým väzňom, aby mohla ukradnúť peniaze? Murphy je vo svojom vnútri dobrák, keď pomôže zneužívanému dievčaťu pred nechutným pumpárom? Michael Zane si obľúbi dementného kleptomanka, vďaka ktorému skoro o všetko prišiel?), a celý film je jeden veľký nezmysel korunovaný fantasticky krvavou a stupidnou úvodnou a záverečnou akčnou scénou, kde narátate pomaly viac obetí, ako v Spielbergovej nezabudnuteľnej scéne vylodenia z Vojaka Ryana. Nechýba ani duchaplný happyend plný symboliky (pošahaný kleptomanko odhadzuje do mora z lodičky svojho nového tatička hračkárske kolty)

Motív odhaľovania potomkov Elvisa Presleyho je úplne druhoradý a vsunutie rock'n'rollovej legendy do deja nemalo iný, ako marketingový význam. Rovnako marketingovo mali zapôsobiť aj mená hlavných hereckých predstaviteľov, ale to je tak z ich strany všetko. Režisérska nechopnosť a scenáristická ubohosť im totiž žiadne herecké výkony neumožnili a tak opäť vidíme drsného Kurta Russella, nevýrazného a nudného Kevina Costnera a ukecanú Monicu z Priateľov (Courteney Coxová).

3000 míľ na úteku je vážne myslená slaboduchosť, s ktorou budú mať problémy aj konzumní návštevníci kín. Všetko čo ponúka, tu už nespočetne veľa krát bolo a ešte k tomu v oveľa kvalitnejšej filmovej forme. Začiatočnú titulkovú scénu boja dvoch počítačových škorpiónov (bojím sa že ide o lacnú a samoúčelnú metaforu) zakončuje nepodarená scéna z natáčania na konci záverečných titulkov, v ktorej sa Costner vyhráža návratom. Dúfam, že išlo len o nepodarený žart (podobne ako celý film).

3000 Miles To Graceland (USA, 2001, 125 min.)
Réžia: Demian Lichtenstein. Scenár: Demian Lichtenstein. Kamera: David Franco. Hudba: George S. Clinton. Hrajú: Kevin Costner, Kurt Russell, Courteney Cox Arquette, Christian Slater, David Arquette, Kevin Pollak.

autor Peter Konečný 26.8.2002
2.0
5.5