AKCIA MONACO |
AKCIA MONACO |
Dušan Trančík sa do domácej kinematografie zapísal ako režisér kultových kúskov ako Víťaz, Iná láska či Pavilón šeliem. Posledný hraný film poslal do distribúcie pred takmer dvadsiatimi rokmi, no s menšími a väčšími pauzami pracuje na dokumentoch.
Akcia Monaco je Trančíkovou novinkou, ktorú odpremiéroval na košickom Artfilm Feste. Klasický dokument previazal s hovoriacimi hlavami a s hranými princípmi. Trančík síce svoje zlaté obdobie zažil na prelome 80. a 90. rokov, no vidieť, že má naďalej tematický ťah na bránku a je zdatným remeselníkom.
Dušan Trančík opäť v akcii
Akcia Monaco dokumentuje rovnomennú akciu ŠTB, v čase, keď sa povojnové pomery v krajine definitívne preklopili do područia „sovietskeho brata“. Politicko-spoločenské pomery fungovali v mantineloch dozoru bezpečnostných zložiek a Československo sa tak hodnotovo a politicky zvrtlo na východ do vôd cenzúry a neslobody v tieni kosáka a kladiva. Monaco ako historická udalosť ukazuje komplikovanú akciu vtedajšej tajnej polície, ktorej denným chlebom bolo utláčať a zvádzať boje proti vlastným občanom.
V rámci akcie si tak „tajní“ posvietili na francúzsky konzulát v Československu a odštartovali tak akciu, ktorá ovplyvnila množstvo životov a rodín na celé generácie. ŠTB tak pritlačila na vedenie a pracovníkov konzulátu a postupne ich salámovou metódou dotlačili k múru, a to za sekundovania nehumánnych výsluchov a kolaborovania blízkych.
Oprášiť zaprášené
Výrazným pozitívom Trančíkovho dokumentu je práve nos na dôležité témy, ktoré pre väčšinového diváka zapadli prachom. Režisér tak intuitívne oprášil kľúčový moment československých povojnových dejín, ktoré formovali identitu a tvár štátu pod bagandžou ruského totalitára.
Akcia Monaco nie je pre verejnosť tak známym historickým miľníkom moderných československých dejín ako invázia sovietskych vojsk v 68. roku alebo Nežná revolúcia v 89., no dotvára historické puzzle dejín a plasticky dokumentuje nešvár známy ako ŠTB.
Rešerš, ako nervová sústava filmu
Trančík nevsadil všetky karty do klasického dokumentu lemovaného hovoriacimi hlavami a s praktickou „televíznou“ dramaturgiou. V Akcii Monaco totiž tradičné dokumentárne postupy okorenil hranými pasážami. Z dokumentárnej novinky doslova kričia hodiny rešeršov a prehrabávania sa materiálmi v kartotékach Ústavu pamäti národa a jej českého súrodenca. Je jasné, že menej známa akcia ŠTB, tak potrebovala desiatky hodín vysedieť pred zdrojovými a historickými materiálmi a až potom začať písať scenár a zapnúť kameru.
Rešerš a dobové materiály sú akousi pulzujúcou nervovou sústavou a alfou a omegou diela. Presah Akcie Monaco tvorí práve najmä edukatívna funkcia snímky, ktorá je zároveň v jednom balíku s jej výraznou pridanou hodnotou. Umelecké zámery či herecké pasáže tak zatieňuje práve vzdelávací aspekt celého diela, ktorý neudiera klinec po hlavičke ale láme ho na polovice najmä v kontexte doby, keď sa história opakuje a u našich východných susedov zúri už niekoľko rokov ruská invazívna vojna.
Dokument verzus hrané pasáže
Je jasné, že hrané pasáže v snímke zohrávajú aj praktickú funkciu, a to v podobe vyplnenia prázdnych miest, ktoré v dobových dokumentoch do istej miery chýbajú. Dokumentárna a hraná vrstva síce izolovane fungujú, no previazané vo filme sa v určitých pasážach vzájomne kanibalizujú. Dokumentárne a aj hrané časti sugestívne vťahujú do deja a historických udalostí, no pri prepínaní medzi hercami a hovoriacimi hlavami podobný postup vytrháva diváka z imerzie.
Trančík chcel využiť materiály z rešerší do posledného hárku papiera a citácie zainteresovanej postavy, no snímka by lepšie fungovala, ak by sa rozhodol pre Sofiinu voľbu a vybral buď hranú alebo dokumentárnu formu. Pri hraných pasážach ale treba vypichnúť, že Trančík má síce už svoje roky, no stále je ostrieľaným veteránom réžie, čo dokazujú najmä niektoré filmové skratky či konkrétne scénka s vypočúvaním ŠTB-ákmi. Trančík tak nezvolil ľahšiu skratku explicitného násilia, ale pohráva sa so záberovaním a detailom, ktorým vkusne nahradil očakávaný kontaktný moment výsluchu.
Trančík na svetlo sveta vytiahol dôležitú, no trpkú etudu domácich dejín, ktorú ale zrejme oblúkom obídu práve tí, ktorí by si ju mali na Slovensku povinne odsedieť a odpozerať. Na druhú stranu zvolil ingrediencie, ktoré zošil do mačkopsa, ktorý sa dá vo finále komfortne skonzumovať, no prospel by mu výraznejšia dramaturgická opatera.
Akcia Monaco (ČR/SR/Francúzsko, 2025, 60 min.)
Réžia: Dušan Trančík. Scenár: Dušan Trančík. Účinkujú: Bérérnice Mana’ch, Antoine Marès, Pavel Kosatík, Jerguš Sivoš Hrajú: Radek Valenta, Václav Rašilov, Jaroslav Sypal, Peter Gábor, Kryštof Grygar, Jiří Ployhar, Márk Mezőszállás