FENICKÉ SPRISAHANIE |
FENICKÉ SPRISAHANIE |
Na mieste začína byť debata, kedy Wes Anderson začal strácať svoj filmársky um – a nahradil ho len neustálou variáciou. Niekto možno bude hlasovať za Grandhotel Budapešť, iný za Až vyjde mesiac a ostatní sa priklonia aj ku skoršej tvorbe.
Jedna vec je istá – Wes Anderson si našiel nezameniteľný absurdný štýl narkúcania filmov. Majú vlastný humor, vždy zlákajú aspoň tucet známych hercov, Wes píše či adaptuje až krkolomný scenár, dokáže získať peniaze či doraziť na svetový festival typu Cannes. Ale je otázne, či to už nie je skôr naháňanie vlastného kultu, automatické získavanie pozvánok v snahe nalákať jeho hercov na pár dobrých chvíľ pri jeho príprave ako ten chystaný film, ktorý pustí mimo súťaže.
Fenické sprisahanie má dobré prísľuby, napríklad Benicio del Toro dostal obrovskú hlavnú rolu, kedy takmer nezlezie z plátna a odmaká riadny part. Alebo je tu dcéra Kate Winslet – kto by nebol zvedavý na Miu Threapleton? A čo Michael Cera, ktorý si takmer strihol dvojúlohu? Nie márna nádej. To ešte nehovoríme o tradičnej plejáde ďalších postáv – budete čakať, kedy sa mihne Tom Hanks, Scarlett Johansson, Benedict Cumberbatch či Bryan Cranston. V ich hľadaní či odhaľovaní identít tkvie kus čara filmu, lebo zamotaný scenár núka priestor pre mnohých...
Čím sa dostávame k zápletke a titulnému sprisahaniu. Súvisí s aktivitami bohatého biznismana (akosi diverzifikoval portfólio cez obchody so zbraňami) Zsa-zsa Kordu, na ktorého sa vŕšia atentáty či nehody. Aktuálne by chcel odkázať biznis svojej dcérke Liesl, tá sa od neho odpútala, dávno vstúpila do kláštora. Teraz z neho prišla v nádeji zapojiť sa do výpravy, cestovať s otcom a istým spoločníkom – zároveň aj zistiť dôvody pádu biznisu i zlepšiť svoj pošramotený vzťah.
Štruktúra filmu nie je klasická road-movie, ale skôr séria epizód, pričom v každej sa nájde priestor na hľadanie spojitostí, vyniknutie vybraných hercov a interesantné riešenie dilemy či šlamastiky. Všetko na určitej hranici Andersonovho absurdna, s klasickým podávaním suchých hlášok i stoických výrazov a neraz aj nečakaných vyústení. Spoločným menovateľom je naháňanie dlhu i hľadanie istej persóny, ktorá má dočinenia s biznisom – a vysvetlí sa aj pôvod fenického adjektíva v názve.
Diváci si už postupne zvykajú na miestami umelé či lacné kulisy, ktoré sú však výborne aranžované, parádne snímané a občas zaznie hudba tradičného sprievodcu Alexandra Desplata (ale fakt úsporne). Lenže čím ďalej pripomínajú filmy režiséra skôr divadelné predstavenie v niekoľkých aktoch ako ten premyslený filmársky zážitok – minimálne tu mi prišlo statické vyznenie už miestami ťarbavé. Dielu potom chýba dynamika a ostáva iba spleť línií. Kde sú časy letného tábora či New Yorku...
Sú tu stovky replík, hutné pasáže s množstvom vysvetlení. Celý biznis plán pôsobí krkolomne a nie každý si užije jeho rozpletanie. Tradične vyhrotené či rozmlátené rodinné vzťahy nie sú u Andersona ničím novým, už ich akosi u neho čakáme a skôr sledujeme tvorbu či riešenie sporov. Do toho sú tu vkladané čiernobiele biblické epizódky, ktoré nechajú opäť vyniknúť pár hercov (Bill Murray je top).
Sledovanie Fenického sprisahania neprináša salvy smiechu, skôr občasný úsmev. Svojich divákov si určite nájde, vo viacerých smeroch je lepší ako minulé Asteroid City (no asi slabšia ako Francúzska depeša). Lenže toľké opakovanie motívov (odcudzený otec) nedokáže zakryť nová téma (sprisahanie) a ostáva skôr posudzovanie hereckých výkonov či občas fajn nápadov.
Pre cinefilov to bude stačiť, ale musia sa pripraviť, že druhá polovica viac-menej recykluje prvky z prvej. Resp. inak – je to príklad filmu, keď jednotlivé epizódy pôsobia lepšie ako celý film, lebo taký úvod, finále či pár momentov by ste si pozreli aj opakovane – no zvyšok už radšej nie a vystrihli či nahradili niečím osviežujúcejším.
Minimálne za parádny výkon Mii Threapleton a Benicia del Tora však návšteva kina stojí, ale buďte pripravení na náročný zážitok – neodišiel som s ľahkosťou, skôr mierne zožutý.
The Phoenician Scheme (USA / Nemecko, 2025, 101 min.)
Réžia: Wes Anderson. Scenár: Wes Anderson, Roman Coppola. Hrajú: Benicio Del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Bill Murray, Charlotte Gainsbourg, Antonia Desplat, Rupert Friend, Benedict Cumberbatch, Scarlett Johansson, Tom Hanks ...