BALERÍNA |
BALERÍNA |
Nejasný koniec posledného Johna Wicka nechal fanúšikov tápať, či príde nový diel. Zároveň sme mali už roky ohlásený tento spin-off, ktorý sa priebežne skôr vzďaľoval. Čakanie však skončilo, do kín sa prestrieľala Ana de Armas v náramne pasujúcej roli. Veľké dejové nádeje skôr odložiť bokom (hoci fanúšik chce vedieť prepojenie na štvoricu hlavných filmov série), ale o dunivú akciu núdza nebude.
O postave Baleríny sa dalo vytušiť čosi už v tretej časti, keď sa mihol Jardani v divadle na návšteve u riaditeľky Ruska Roma a zbadal ju. Tento film má rozšíriť jej dejové pozadie i ambície, takže intro nás zavedie k veľkej prestrelke v istej vile, ktorá nekončí pre malé dievča moc šťastne. Vzápätí sa jej ujme záhadný cudzinec, vedie ju k Riaditeľke, tá jej dá možnosť voľby – a Eve Macarro si vyberá rolu nájomného zabijaka. Ubehne 12 rokov a cestu jej krížia podozriví strelci s rovnakým znakom na zápästí, aký mali vrahovia jej otca – tak sa rozhodne pátrať po nich na vlastnú päsť. To sa však príliš nepozdáva Riaditeľke, ani ďalším zúčastneným vo vražednom ekosystéme. Dá sa z neho vymaniť, aby dokázala splniť svoj osobný cieľ alebo bude prekážať mnohým zúčastneným?
Keď na Kineme mrknete hodnotenia všetkých štyroch častí Johna Wicka, zväčša oscilujú okolo 7/10. Hoci sa zo série stal kult a mnohí začali štýl Wicka náramne kopírovať, ani po rokoch sa nemožno zbaviť dojmu, že okrem jednotky tvorcovia vytvorili parádny svet zabijakov a formálne vycibrenú akciu s vysokým počtom odstrelených, ale v dejovej oblasti servírujú málo. Akoby sa im nechcelo chodiť za oponu a vysvetľovať nuansy svojho univerza. Pritom asi nejeden divák túži vedieť ako sa dostať do Continental hotela, kto ťahá za nitky a čo má Ruska Roma či iné frakcie pod palcom.
Balerína dávala nádej, že by mohla vysvetliť fungovanie trénovaných balerín. Kto sa k nim dostane, ako berú zákazky či šancu bližšie spoznať jej Riaditeľku. Dejové čriepky sa objavia, na scéne je nová frakcia so šéfom, ale opäť len strohé náznaky, medzi ktoré treba servírovať lepšie akcie. Hoci niektoré momenty sú vskutku trefné a finálna lokalita plná zabijakov (nebudem spoilerovať kde) je využitá fakt veľmi dobre, aj Balerína len zapadne do štandardu Zo sveta Johna Wicka a neprezradí viac ako musí. Scenár je OK, prelínajú sa postavy, občas využívajú rýchle odbočky či slepé uličky.
Na druhej strane pri dejovom náčrte, že malej dievčine niekto zabije otca, je zrejmé, že téma pomsty sa natiahne na celú stopáž a postupne budeme hľadať vinníkov, stopy a dostaneme sa k šéfovi. Opäť je teda zrejmé, že bude pútavejšie sledovať akciu ako dialógy či zistenia. Po mierne natiahnutom štarte (paradoxne sa mi prvá prestrelka zdala najslabšia a zbytočne naťahovaná) prídu dobré variácie akcie. Je tu prvotná mastenica v klube (nie prvá v sérii, ale duní výdatne) a ešte lepšia v pražskom hoteli (tu sa ešte viac potvrdí, že keď idete na Dolby Atmos, rany z brokovnice vás pomaly odpália o rad vzad)...
O Baleríne sa šepkalo, že za toľkými odkladmi je pretočenie veľkej časti filmu a osobne asi tuším, kde to drhlo a ako sa to zvrtlo. Na filme cítiť dve odlišné polovice a iného režiséra od pražskej sekvencie. To, čo je v prvej fáze takmer nuda, sa zrazu zmení na parádnu prehliadku bláznivých akcií, kde sa ešte hľadajú nové spôsoby hlušenia či využívania zbraní. Absolútne skvostná je vizita pražského obchodu so zbraňami, kedy Balerína likviduje protivníkov iba cez granáty. A neskôr prídu korčule či katana ako efektná zbraň. Ak vám bude málo, v istom rakúskom pajzlíku príde hrdinka na kávu a všetko sa zmení na boj ako v apres ski bare či reštike na svahu. A nesmiem zabudnúť na finále, za ktoré hovorí jediné slovo: plameňomet! V spojení s parádnou kamerou, strihom a inými finesami je zrejmé, že Stahelski alias originálny režisér zachránil čo mohol a rutinéra Wisemana vyšmaril s kopou materiálu.
Vám to môže byť úplne jedno, lebo dostanete lepší film a pozitívne je, že graduje. Keď sa prekúsate prvou časťou, bude to len lepšie. Ana de Armas je parádna akčná hrdinka a vlastne plní naše predstavy ešte od čias bondovky No Time to Die, kde sa iba mihla v jednej scéne. Tu ťahá celý film a funguje to. Záporák je síce nič-moc (Gabriel Byrne býval aj poriadne diabolský), ale Anjelica Huston poteší vždy, Lance Reddick sa ešte raz mihne a Norman Reedus má peknú roličku.
Samozrejme, druhá najväčšia otázka znie: koľko sa tu zdrží Baba Yaga? Ani tu neradno prezradiť, je to asi menej ako mnohí fanúšikovia čakajú, ale zapojenie Johna je dosť prirodzené, pasuje a dáva aj zmysel. Kontinuita nie je porušená, prepojenie na sériu funkčné, a nečakajte ho v 70% filmu. Napriek tomu chválim tvorcov ako sa pohrali s ním i jedným flashbackom...
Takže nakoniec malé cenné víťazstvo pre univerzum Johna Wicka. Nová hrdinka sa osvedčila, finiš jej dáva nové možnosti, ale stále sa potvrdzuje, že pokiaľ nie je za kormidlom originálny tvorca Stahelski, nemusí to fungovať. Pretáčanie sa vyplatilo tentokrát, celok funguje lepšie ako štvrtý Captain America s podobným produkčným osudom.
Ballerina (USA / Maďarsko, 2025. 124 min.)
Réžia: Len Wiseman. Scenár: Shay Hatten, Derek Kolstad. Hrajú: Ana de Armas, Keanu Reeves, Norman Reedus, Lance Reddick ...