NA CESTE S MAMOU

NA CESTE S MAMOU

8.0

Filmová recenzia



V rámci tohtoročnej kolekcie Scandi sme mali možnosť vidieť aj bizarnú islandskú „klubovinu“ o tom, ako syn cestuje naprieč krajinou so svojou mŕtvou matkou na miesto jej posledného odpočinku.

Koncept žánru road-movie pracuje s príbehmi jednotlivcov o ich vnútornom hľadaní sa a životnej premene. Nejde tak len o cestu fyzickú, ale predovšetkým duševnú. Scenár zväčša otvára úvahu, ako môžu skúsenosti z cestovania – spoznávanie nových ľudí, poznávanie neznámych miest – zmeniť naše životy. Naratívny rámec tohto žánru je široký a dáva scenáristom bohaté možnosti námetu. „Hrdina na cestách“, to môže byť životný štýl, útek pred realitou, cesta za zábavou, dovolenka, ale tiež vyrovnávanie sa s minulosťou, nájdenie stratenej rodiny či rodinné uzmierenie.

Práve posledné menované príbehové aspekty sedia na našu postavu. Je ním starý mládenec – utiahnutý Jón, ktorý sa v starej fordke s verným psom Bresnefom na sedadle spolujazdca a vytuhnutou despotickou matkou za nimi vydáva cez celú krajinu do jej rodnej dedinky, kde si želala byť pochovaná. Zosnulá sedí vzpriamene, dôstojne oblečená, učesaná, namaľovaná a celkovo naaranžovaná tak, akoby ani nebola mŕtva, nanajvýš len spala.

 

Minimalizmus a absurdnosť v spomínanom žánrovom naratíve pripomenú z väčšej časti amerického nezávisláka Jima Jarmuscha a z menšej fínskeho humanistu Akiho Kaurismäkiho. Nečakané magicko-snové vsuvky zasa Federica Felliniho, a práve tu môže časť publika problém s akceptovaním klaunov a cirkusových prvkov do starostlivo budovanej, autenticky atmosféry.

Už keď spomíname Felliniho, slávny taliansky filmár tvrdil, že „téma cesty je jedným zo skvelých základov umenia rozprávať príbeh.“ O road-movie spravidla navyše platí, že „cesta je cieľ“ a toto konštatovanie v prípade snímky Hilmara Oddssona platí naplno. O cieľ samotný nejde, jeho dosiahnutie je neisté a opodstatnenie sa počas jazdy mení a vyvíja.

Na ceste s mamou

Počas svojej cesty čelí trojčlenná posádka samozrejme nepredvídateľným prekážkam (oproti idúci „van“ na úzkej ceste, arogantný vodič, nespoľahlivé auto), stretáva nových ľudí (krátku barovú známosť, osamoteného turistu, ľudí na samote) a navštevuje pekné miesta, kam sa mama počas života nikdy nedostala. A Jón, sčasti vymanený zo svojej mamičkovskej bubliny, začína svojím spôsobom konečne žiť. Pustá krajina pôsobí miestami ako z hmlistého sna či apokalypsy, môžeme ju chápať ako metaforu pekla, akým syn na poslednej rozlúčke s mamou prechádza.

Zosnulá totiž podľa Jónovej „potreby“ chvíľkovo ožíva, interaguje so zdeptaným synom a je ozvenou stále prítomnej minulosti. Direktívna mať na zadnom sedadle je symbolom ťažoby, ktorej je nutné sa zbaviť, aby syn mohol ísť vo svojom živote slobodne ďalej. V aute de facto odváža svoju minulosť. Predstavuje napríklad balvan, ktorý treba zhodiť z útesu alebo cestu, ktorú je nutné spáliť.

Na ceste s mamou

Cestou na juh sa postava dozvedá nové skutočnosti o svojej bývalej životnej láske, vracia sa partnerská trauma a naberá zásadné rozmery. Jónov vnútorný boj nielen so sebou samým, ale i s (ne)dávnou minulosťou je ozvláštnený prvkami magického realizmu. Kde – tu prichádza sen či predstava, ktorá prehlbuje jeho rozpoloženie.

Vedzte, že napriek jednoduchému námetu a celkovému minimalistickému spracovaniu, je vývoj deja absolútne nepredvídateľný. A nečakajte ani jasnú odpoveď na to najdôležitejšie: či hrdina prejde definitívnym prerodom. Režisér a scenárista v jednej osobe – Hilmar Oddsson, pripravil i záver interpretačne príjemne otvorený.

Na ceste s mamou

Na podmanivej atmosfére pridáva pohodový až meditatívny, od druhej polovice výrazne husľový soundtrack a uhrančivé, širokouhlé kompozície, ktoré miestami akoby vypadli z pravého (čiernobieleho) westernu. Hudba, kamera a vyľudnené prírodné lokácie tak vytvárajú čarovné snové podhubie, aj bez surreálnych elementov.

Ak doceňujete poetiku diel Jima Jarmuscha (alebo Akiho Kaurismäkiho) a zároveň radi sadáte v kine za volant, Na ceste s mamou je ten pravý klubový film pre vás. Minimalizmus, absurdnosť a bizarnosť cestujú islandskými reáliami. Je to terapeutická cesta bolestivou minulosťou, kde sa tragika strieda s optimizmom a na konci ktorej máte na výber dva rozchádzajúce sa smery. Rovnako ako na križovatkách, ktorými Jón prechádza.


Á Ferð með Mömmu (Estónsko / Island, 2022, 114 min.)
Réžia: Hilmar Oddsson. Scenár: Hilmar Oddsson. Kamera: Óttar Guðnason. Hrajú: Þröstur Leó Gunnarsson, Kristbjörg Kjeld, Tómas Lemarquis, Arnmundur Ernst Backman, Björn „Uys“ Stefánsson, Pálmi Gestsson.


autor Michal Šmajda 15.3.2024
8.0
NA CESTE S MAMOU
+ Poctivá islandská klubovina
+ Minimalistické, absurdné, bizarné a funkčné zároveň
+ Uhrančivý čiernobiely vizuál
+ Láskavé herectvo
+ Práca so symbolmi
+ Meditatívny soundtrack
+ Ctí odkaz Jima Jarmuscha
- Miestami až príliš bizarné (môže byť aj plus)
- „Felliniovské“ vsuvky môžu kaziť dojem uveriteľnosti
Kinema
8.0
Diváci
7.7
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Komédia
Minutáž˝: 112 min
Krajina: Island
Rok výroby: 2022

Premiéra: 19.11. 2022
Premiéra SK: 21.3.2024
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.7
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Komédia
Minutáż˝: 112 min
Krajina: Island
Rok výroby: 2022

Premiéra: 19.11. 2022
Premiéra SK: 21.3.2024
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.