TEMNÝ PRÍPAD: NOČNÁ KRAJINA

TEMNÝ PRÍPAD: NOČNÁ KRAJINA

8.0

Temný prípad, alias True Detective, je späť. Tentokrát s podtitulom Nočná krajina a Jodie Foster v úlohe detektívky, ktorá má v malom baníckom zapadákove na Aljaške vyšetriť záhadné zmiznutie posádky výskumnej stanice. V pondelok 15. januára, bezmála rovné štyri roky od odvysielania poslednej epizódy tretej série Temného prípadu, mala premiéru prvá epizóda štvrtej. Aj keď sa vo svojom úvode nevyhla ani nejakému tomu klišé, k ďalšej epizóde si s vysokou pravdepodobnosťou opäť radi sadnete.

Aj keď každá z predchádzajúcich sérií Temného prípadu mala iný príbeh, hrdinov, herecké obsadenie aj dejisko, akosi sme si už zvykli, čo od nej môžeme čakať – a doteraz ani raz nesklamala. Hlavní hrdinovia s komplikovanou povahou a zvykom ísť hlavou proti múru. Brutálne zločiny, ktoré presahujú rovinu osobného konfliktu a nikdy nie sú tým, čím sa spočiatku zdajú byť. Ale aj príjemne znepokojivé pohrávanie sa s témami zla a temna okolo nás – a v nás –, ktoré sa nebojí tu a tam nabrať až tak trochu nadprirodzené kontúry. Prvý diel Nočnej krajiny divákovi naznačuje, že aj tentokrát zrejme dostane presne to, po čo si prišiel.

V centre diania sa po prvýkrát stretávame so ženou – vlastne hneď s dvoma. Detektívka Liz Danvers (Jodie Foster) je ostrieľaná vyšetrovateľka, ktorá okrem svojho remesla veľmi dobre rozumie aj mestu, v ktorom žije: Ennis je polárnym zapadákovom, ktorému sa s uzavretím lukratívneho ťažobného priemyslu nedávno pominuli „zlaté časy”, a tak sa zmieta na vlnách vnútorného napätia a komplexov svojich obyvateľov. Policajtka Evangeline Navarro (Kali Reis) bola kvôli prílišnému zanieteniu do staršieho prípadu degradovaná na akúsi polárnu „pochôdzkarku” a nijako sa netají tým, že k staršej kolegyni neprechováva žiadne sympatie.

Ich cesty sa však predsa len pretnú, keď dôjde v neďalekej výskumnej stanici k čudnému zmiznutiu kompletnej posádky. Osmička mužov – elitných vedcov z celého sveta, ktorí skúmali hlboké vrstvy miestneho permafrostu – sa zo dňa na deň bez stopy vyparila. Na stanici za sebou zanechali len stuchnutú bielizeň, nedojedený sendvič – a vyrezaný ľudský jazyk na podlahe. No a, ako to už v Temnom prípade býva zvykom, tu sa začína prítomnosť prelínať s minulosťou. Práve jazyk totiž chýbal aj obeti zločinu, pre ktorý Navarro prišla o hodnosť. Nikdy sa nenašiel, akurát, že tento dodnes nevyriešený prípad sa stal ešte pred šiestimi rokmi...

Temný prípad: Nočná krajina

Prvý diel, samozrejme, z deja veľa neprezrádza – a na rozdiel od tretej série, z ktorej HBO odvysielalo v premiére hneď dva diely za sebou, tentokrát si musíme na ďalšiu epizódu počkať do ďalšieho pondelka. Už teraz však vieme, že to bude (ako inak) temné, mrazivé, drsné – atmosférou pripomínajúce hádam skôr severské krimi než hociktorú z predchádzajúcich sérií antológie. Prostredie pustiny uprostred polárnej noci, kde sa voľne potulujú ľadové medvede (a možno aj horšie stvorenia), samozrejme, nemôže v zásade sklamať. Na druhej strane, dejiskom detektívnych trilerov sa v posledných rokoch stalo už toľkokrát, že nám aj napriek svojej exotike môže pripadať obohrané.

Veľmi diváka asi neprekvapia ani črtajúce sa súvislosti prípadu, okolo ktorého sa bude šesťdielna séria točiť. Dominujú im rasizmus, mizogýnia a v širších súvislostiach aj environmentálne problémy. Aljašský región je neslávne známy početnými nevyriešenými prípadmi vrážd či zmiznutí pôvodných obyvateľov (a najmä obyvateliek), čo, zdá sa, bude reflektovať aj scenár nadchádzajúcich epizód. Samozrejme, dá sa predpokladať, že veci nakoniec nebudú také priamočiare, ako sa zatiaľ zdá, a tak nemá veľmi zmysel príbeh v tomto štádiu hodnotiť či porovnávať.

Temný prípad: Nočná krajina

Celkom originálne hneď zo štartu však pôsobia obe hlavné postavy. Tvrdá a rezervovaná Liz má, podľa všetkého, za sebou celkom slušný rodinný galimatiáš, ktorý má zároveň prienik aj s jej prácou. Drsná samotárka Evangeline (jej predstaviteľka je, mimochodom, boxerská šampiónka a dvojnásobná majsterka sveta) zase prináša prvok nečitateľnosti a výbušnosti, ale ako zástupkyňa pôvodných obyvateľov aj iný uhol pohľadu.

Mohol prvý diel dlho očakávanej novinky dopadnúť aj lepšie? Asi áno. Mohol byť menej predvídateľný, vyhnúť sa nejakému tomu klišé, tu a tam viac naznačiť namiesto doslovnosti (najmä pokiaľ ide o prvky nadprirodzena). Budúci pondelok si však k Temnému príbehu určite aj tak sadneme a nič zatiaľ nenasvedčuje tomu, že by sme to mali ľutovať.

autor Hana Lippová 22.1.2024
8.0
TEMNÝ PRÍPAD: NOČNÁ KRAJINA