INDIANA JONES A NÁSTROJ OSUDU

INDIANA JONES A NÁSTROJ OSUDU

7.0

Tak sme sa po 15 rokoch predsa dočkali. Steven Spielberg od poslednej časti série síce odskočil, ale Harrison Ford si strihol postavu ešte raz. A scenáristi si povedali, že mu vystrúhajú veľkú poklonu, takže podvedome čakáte nielen ako sa vyvíja dej, ale aj celkové finále. Tentokrát žiadne laškovanie so synom či odovzdávaním pochodne, ale nájde sa aj element nových spojitosti.

Prológ tvorí akčná sekvencia v roku 1944, ktorá sa odohráva v nacistickom tábore i vo vlaku, kde prevážajú mnohé vzácne relikvie. Všetci sa spočiatku pachtia za Svätou kopijou, ktorá mala prebodnúť Ježišov bok, no pozornosť sa postupne strhne na antikytéru priamo od Archiméda. V uháňajúcom vlaku by mala byť prvá polovica, ktorej sa chcú zmocniť viacerí: astrofyzik Jurgen Voller i samotný Indy. Jej sila spočíva v hľadaní časových trhlín, cez ktoré by sa dalo dostať do inej éry a to je hlavný artefakt filmu.

Keď sa posunieme o 25 rokov neskôr, Indiana Jones je profesor na Hunter College a chystá sa do dôchodku. Žije smutný život – od Marion je odlúčený odkedy im umrel syn vo Vietname a je otázne, aký zmysel nájde, keď nebude ani učiť. No na jeho poslednú prednášku príde stará známa: Helena Shaw je jeho krstná dcéra, ktorá sa nemenej zaujíma o artefakty i archeológiu. A v roku 1969 po pristáti ľudí na Mesiaci štartuje nový pretek o antikytéru Archiméda – starý známy Voller je späť (ale už robí pre NASA), rada by ju splašila aj Helena s úžasnými poznatkami a do naháňačky sa zapojí aj Indy.

Najnovší diel Indiana Jonesa je v dobrom zmysle poctivé hollywoodské dobrodružstvo, ktoré má známeho sympatického hrdinu a pošle ho do nových šlamastík. Opäť treba nájsť záhadný artefakt a gro filmu sa točí okolo jeho skladania, zháňania a súťaže. Proti Indymu stojí náročná partia: Voller je od začiatku vykreslený ako ambiciózny záporák s jasným plánom: zmocniť sa antikytéry a otázne je len, kam sa to chce presunúť v čase a či sa mu to podarí. Spoilery bokom, záver filmu dokáže prekvapiť vyústením.

Indiana Jones a nástroj osudu

Indyho päťka je miestami správny old-school film, ktorý sa spoľahne na dlhé trikové akcie, inokedy je však milo archaický. K tomu napomáha špičková hudba Johna Williamsa, ktorá mieša staré i nové motívy. Čo sa týka samotného Harrisona Forda, odvádza na svoj vek zdatný výkon – i keď sa spočiatku bojíte, či tie akčné scény utiahne. Dôvodom je ich náramne naťahovaná dĺžka: akoby celý film bol zložený z 5-6 veľkých akcií, medzi ktorými sú drobné pauzičky na vydýchnutie. No miestami sa dĺžkou akcií fakt nešetrí, no keď nejaká skončí, mal som mierne problém spomenúť si čo sa kedy stalo.

Milovníkov rozmanitých destinácií čaká všeličo: davová paráda v New Yorku i skákanie na koni do metra striedajú naháňačky na tuk-tukoch v Tangieri a pozrieme sa aj do jaskýň pri Syrakúzach. Ešte predtým sa však budeme potápať so starým známym do vôd v Stredomorí, aby sme sa pokúsili vyloviť druhú polovicu artefaktu, použili cudzí jazyk a vyriešili nejeden rébus.

Indiana Jones a nástroj osudu

Sčasti som prekvapený, že humor i jednorazové sarkastické vtipy Indyho prídu dosť neskoro. Akoby sa prvá hodina nevedela riadne rozbehnúť: akcie je dosť, ale chýba jej určité kúzlo starej trilógie. To sa občas vynorí neskôr. Môže za to napríklad laškovanie s charakterom Heleny: na koho strane stojí a o čo jej ide? Kým sa vyrieši prvá séria podrazov a vznikne etablovaný tím (i keď nie veľmi početný), ubehne veľa času. Aspoň že potom sú postavy zraniteľné (nechýba ani rýchly únos) a nájde sa aj priestor pre nejakú záchranu a obetu.

Výhoda tohto prístupu je – aspoň v mojich očiach – určitá gradácia k lepšiemu vyzneniu scén (vrátane toho finále). Najprv netušíte, kto za koho kope, postáv je veľa a nestíhate sa orientovať. Akčné prestrelky sú dlhé a o pár minút mohla byť zosekaná každá. Ale čím sme ďalej, tým si zvykáme, zvyšujú sa stávky a prídeme aj na zaujímavé miesta. Nesmie chýbať ani nejaká hrobka s prekvapením.

Indiana Jones a nástroj osudu

Indiana Jones a nástroj osudu je mamutí celok. 154 minút však ubehne paradoxne dobre – hoci máte pocit, že scény sú nesmierne dlhé (čo je štýl viacerých blockbustrov), záporakov i pomocníkov dosť (výhodu majú skôr starí známi ako Sallah či sympatický Renaldo, v menšej roličke Antonio Banderas). Z novinky cítiť, že štyria scenáristi fakt podávajú záverečný chod a hľadajú spôsob ako sa dôstojne s postavou rozlúčiť. Skúsia to na viac ráz a záverečný závan nostalgie poteší azda nejedného fanúšika. Stačí aby John Williams vytasil aj starú známu tému (a nielen tú ústrednú) a niekomu, kto nebol v kine od posledného Bonda, padne aj slza.

V letnej sezóne obstojí Indiana Jones 5 celkom dobre. Sú tu lepšie kúsky, ale toto je súčasný Hollywood, čo vie ako-tak pracovať s klasikou a samozrejme platí, že Dial of Destiny nie je taký zapamätania-hodný film, ako jednotlivé časti pôvodnej trilógie. V záplave toľkých komiksov a remakov je to však stále slušný kus pre staršie publikum.

Indiana Jones and the Dial of Destiny (USA, 2023, 154 min.)
Réžia: James Mangold. Scenár: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, David Koepp, James Mangold. Hrajú: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge , Antonio Banderas , John Rhys-Davies , Toby Jones , Boyd Holbrook , Ethann Isidore a Mads Mikkelsen. (V slovenskom znení): Peter Rúfus, Miroslava Partlová, Stano Král, Peter Rúfus, Erik Koníček, Petra Vajdová, Jozef Švoňavský, Roman Pomajbo, Pavol Plevčík, Miloslav Kráľ, Peter Kočiš, Michal Domonkoš, Miroslav Trnavský, Helena Geregová, Dušan Szabó, Tomáš Vravník, Elena Podzámska

autor Michal Korec 1.7.2023
7.0
INDIANA JONES A NÁSTROJ OSUDU