DIERA

DIERA

7.5

Filmová recenzia



Píše sa rok 1961 a skupinka speleológov z priemyselného talianskeho severu mieri do chudobnej kalábrijskej dedinky, kde akoby zastal čas. Kým sa miestni venujú svojej obvyklej pastve a tradíciám, bádatelia prichádzajú preskúmať jeden z najhlbších a najtajuplnejších jaskynných systémov v Európe. V nezaškatuľkovateľnom meditatívnom filme Diera (Il Buco), ktorý získal na tohtoročnom festivale v Benátkach Zvláštnu cenu poroty, režisér Michelangelo Frammartino expedíciu rekonštruuje s takmer dokumentárnou precíznosťou.

Či už sa na Taliansko pozeráme skrz kultúrne, gastronomické, historické alebo geografické kritériá, ide o jednu z najrozmanitejších krajín v Európe, ak nie na svete. Každý z jeho regiónov je tak trochu svet sám pre seba a ich kontrasty sú často také veľké, akoby ani nešlo o jednu krajinu. Práve z protikladov bohatého moderného severu a chudobného vidieckeho juhu Talianska do veľkej miery vychádza aj dynamika Diery – snímky postavenej na sugestívnych obrazoch, trefných kultúrnych narážkach, ale zároveň prakticky bez jediného dialógu či príbehu v pravom zmysle slova.

Ak ste už niečo z neveľkej, ale svojráznej a ľahko rozpoznateľnej filmografie Michelangela Frammartina videli (Dar, Štyrikrát), budú vám štýl, téma a prostredie Diery dobre známe. Ide tak trochu o poznávacie značky režiséra, ktorý svojou tvorbou skúma nuansy života v odľahlých talianskych regiónoch a ich nenápadné tajomstvá s fascinujúcim vizuálnym perfekcionizmom tlmočí divákom.

Práve odhalenie veľkého tajomstva ho vraj priviedlo aj k nakrúteniu novinky. Hoci sa na mieste, kde sa film odohráva, cíti ako doma, o tajuplnom podzemnom svete pod jeho povrchom až do nedávna podľa vlastných slov netušil. Čaro neznámeho, ťažko dostupného a potenciálne nebezpečného sa filmom prelína od prvého záberu po posledný a dodáva mu podmanivú atmosféru.

Diera

Za zmienku rozhodne stojí náročný proces nakrúcania filmu priamo v skutočnej priepasti, na ktorom sa podieľali ozajstní speleológovia s dobovou výbavou a kostýmami, ale aj s množstvom modernej digitálnej technológie ovládanej kameramanom Renatom Bertom na diaľku. Vzrušujúci pocit z objavovania miest, na ktorých dosiaľ nikto nebol, je vďaka tomu v Diere sprostredkovaný veľmi presvedčivo.

Filmu, napokon, jednoznačne dominujú práve silné obrazy: Do hmly ponorené vápencové skaly, hypnotické pastierske rituály a útroby zdanlivo bezodnej priepasti Bifurto (je hlboká bezmála 700 metrov) sú zážitkom samé o sebe. Ešte viac ich umocňuje množstvo kultúrnych narážok (speleológovia si priepasť osvetľujú horiacimi stránkami zo spoločenského magazínu s dobovo aktuálnymi nadpismi či portrétom Sophie Loren, nocujú v kaplnke vedľa z kríža sňatej sochy Ježiša atď.). Stačí však táto mozaika vnemov a postrehov nato, aby Diera fungovala ako celovečerný kino film?

Diera

Dej snímky rámcujú dva motívy: Mladí jaskyniari skúmajúci priepasť a starý pastier, ktorý v tom istom čase počas paše upadá do bezvedomia. Medzi týmito dvoma paralelne sa rozvíjajúcimi líniami môžeme, samozrejme, hľadať prozaické aj symbolické prepojenia, no skutočným príbehom v podstate nie je ani jedna.

Vo filme sa nemožno chytiť ani žiadnej konkrétnej postavy. Najbližšie k úlohe pomyselného hrdinu má zrejme starý pastier (Paolo Cossi), ktorý však skôr, než sa o ňom čokoľvek dozvedáme, stráca vedomie. Ďalej ho už sledujeme len ako nejaký abstraktný objekt trpezlivej opatery svojho okolia. Priblížiť sa mladým bádateľom na stope vzrušujúcich objavov v jaskyni je hádam ešte lákavejšie, no ani k nim nás režisér bližšie nepustí. Ostávajú bezmennou skupinou prakticky nerozlíšiteľných postáv, ktoré zväčša vidíme len z diaľky či od chrbta.

Film tak po skončení diváka zanecháva v podstate na rovnakom mieste, kde bol na začiatku, hoci obohateného o niekoľko podnetných momentov a zážitkov. Práve to, napokon, asi Dieru vystihuje najlepšie: Je to vďačný zážitok, no trochu rozpačitý film.


Il buco (Taliansko/Francúzsko/Nemecko, 2021, 93 min.)
Réžia: Michelangelo Frammartino. Scenár: Giovanna Giuliani, Michelangelo Frammartino. Kamera: Renato Berta. Strih: Benni Atria


autor Hana Lippová 27.10.2022
7.5
DIERA
+ Vizuálne podmanivý výlet do minulosti; na miesta, kde zastal čas a kde sa ešte stále dajú nájsť nové a neprebádané zákutia.
+ Napriek meditatívnemu tempu sa film neutápa v nekonečných záberoch a jeho stopáž (93 minút) je tiež príjemne upozerateľná.
+ Film bez naratívu a dialógov dovoľuje divákom nachádzať si v ňom svoje vlastné odkazy a symboliku.
– V Diere nehľadajte príbeh v pravom zmysle slova. Nie je tu žiaden hmatateľný konflikt a ani od záveru netreba očakávať rozuzlenie či prekvapenie.
– Diera ostáva odťažitým či možno až trochu frustrujúcim zážitkom aj preto, že v nej nie je jediná postava, ku ktorej by sa divák mohol priblížiť.
Kinema
7.5
Metascore
7.8
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 93 min
Krajina: Taliansko Francúzsko Nemecko
Rok výroby: 2021

Premiéra: 4.9. 2021
Premiéra SK: 20.10. 2022
  • Na prach sa obrátiš, Diera, Black Adam, Čiapka, Buko - Do kina vol. 228 (22.10.2022 23:58:30)
  • Dojemné iránske roadmovie Na ceste je krehké až udiera do srdca (09.05.2022 21:14:31)
  • Na DVD vychádza dokument Diera v hlave (09.12.2018 23:30:02)
  • Piata loď, Čiara, Diera v hlave, Websterovci, Křižáček, Nina, Out ... (09.04.2018 10:00:00)
  • Dokument Diera v hlave čaká americká premiéra v Palm Springs a české turné (27.02.2018 21:13:02)
  • TV premiéra dokumentu Diera v hlave - v Pamätný deň rómskeho holokaustu (25.07.2017 14:58:33)
  • Filmy Piata loď a Diera v hlave sa pobijú o Európsku filmovú cenu (31.05.2017 19:26:15)
  • Dokument Diera v hlave uvidia diváci festivalov Crossing Europe (24.04.2017 18:40:01)
  • Diera v hlave režiséra Roberta Kirchhoffa, mieri do slovenských kín (28.03.2017 13:09:40)
  • Blíži sa slovenská premiéra dokumentu Roberta Kirchhoffa - Diera v hlave (01.03.2017 15:53:07)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Metascore
    7.8
    Diváci
    8.5
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma
    Minutáż˝: 93 min
    Krajina: Taliansko Francúzsko Nemecko
    Rok výroby: 2021

    Premiéra: 4.9. 2021
    Premiéra SK: 20.10. 2022
    0 z 10
    0 z 10
    8 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    18.4 |
    hodnotenie 7/10
    18.4 |
    hodnotenie 8/10
    18.4 |
    hodnotenie 3/10
    25.4 |
    2.5 |
    2.5 |
    9.5 |
    hodnotenie 8/10
    16.5 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    1
    hodnotenie 5/10
    |KOLAPS
    0
    hodnotenie 8/10
    |GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
    1
    hodnotenie 5/10
    |ZÓNA ZÁUJMU
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |SAMOTA
    0
    hodnotenie 7/10
    |VYSVETLENIE NA VŠETKO
    1
    hodnotenie 7/10
    |KUNG FU PANDA 4
    1
    hodnotenie 6/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $80,0 mil.
    02 |
    $16,0 mil.
    03 |
    $11,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $3,3 mil.
    06 |
    $2,4 mil.
    07 |
    $2,2 mil.
    08 |
    $1,9 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.